• Siri29

Nån här som trodde att det skulle gå lätt att bli gravid?

Vad trodde ni när ni började bebisverkstan? Att det skulle gå på en gång, eller var ni beredda på att det kunde ta tid?

• Svar på tråden Nån här som trodde att det skulle gå lätt att bli gravid?
  • Madelaiine
    cutepoison skrev 2013-08-14 11:46:27 följande:
    Ja nej jag vet att det inte behöver bero på det men att gå ner i vikt är ju ändå alltid bra. Jag trivs ju inte med min vikt, väger nog 20 kg för mycket. Mitt BMI är 30-31. 

Jag slutade snusa för några månader sen också, tänkte det kunde bero på det. Kanske ska sluta med kaffe också (?)  
    Trivs inte heller, vet hur det är. Men är väl bara att kämpa på med vikten. Har gått ner 10 kg och har väl ungefär som dig kvar nu 20 kg. Till en super optimalvikt, 63 kg. 

Det är ju super bra, jag har slutat röka i och med allt detta, hoppas verkligen att det kan hjälpa. Då det är svårt ibland att vara utan cigaretterna då jag inbillade mig att det gav mig lite lugn när jag mådde dåligt och fundera för mycket på hela den här barnlöshetsgrejen. Kaffe har jag aldrig druckit, skönt det. Men har hört att det också kan vara en bidragande faktor om man dricker mycket kaffe.  
  • Madelaiine
    cutepoison skrev 2013-08-14 11:49:15 följande:
    Jag är 26 förresten. Hur gamla är ni? 
    Jag är 21, 22 om 1 1/2 vecka. Och sambon är 26.
  • BabyBlues85

Försökt över ett år-

Pratade nyss med en kvinna på fertilitetsmottagningen och hon skulle skicka hem papper och det lät som att blodprov och spermietest skulle göras hemma och lämnas in? Och när de är "kontrollerade" så bokas det en tid hos läkare,

Är detta nytt och görs i vissa kommuner eller missuppfattade jag helt??

• Siri29
    Madelaiine skrev 2013-08-14 11:45:09 följande:
    Hmmm, då kan det vara så som jag trott länge med andra ord. (jag har vääääärldens hemskaste mensvärk) Har länge misstänkt att jag kan ha endometrios men bara för att de inte ser några blåsor vid VUL så vill de inte göra titthålsoperation och kolla säkert. Så provar väl det här inseminationsförsöket sen tänker jag kräva en titthålsoperation och få veta sanningen. Har väldigt hög smärttröskel och jag storgråter nästan när jag har mens, utan alla värktabletter hade jag garanterat gjort det. Okej, men har du gjort en titthålsoperation då? För att se om det kan vara endometrios? Eller vill dom inte göra det? Hur många inseminationsförsök ska ni göra?

Bra kämpat med viktnedgången!

Om jag förstått det rätt kan titthålsoperation både vara bra och dåligt. Inte aktuellt för mig nu, enligt gyn.
    På plussidan är att de ibland kan rensa upp där lite, om det är mycket sammanväxtningar och bränna bort härdar. (dubbelkolla min information för jag kan inte svära på den)

På minussidan är att ett ingrepp kan innebära fler sammanväxtningar, och att de riskerar att få med sig ägganlag. Alltså hittas endometrios på äggstockarna och de tar bort det så kan ägganlag ryka. Detta har jag hört från flera håll!

Men. Varför kan det då vara bra att misstänka endo, titthålsoperation eller ej? Jo, för att om man har endometrios och inte blir gravid med ivf korta protokollet kan det vara framgångsrikt med låbnga protokollet, och till och med extra lång nedreglering för att svälta ut endon.

Förstod inte om du försökt i två år eller i fyra? Har du spolat äggledarna?

kram och lycka till!

ps. vi har gjort fyra inseminationsförsök. inga hemmaförsök som sagt. nu blir det ivf. 
  • VaniljSoda
    cutepoison skrev 2013-08-14 11:47:16 följande:
    Vänd dig till en privat klinik och gör utredningen! 1 år tror jag är standard för hela Sverige att få göra en utredning!!

Frågan är vart jag hittar en sån här :/
  • cutepoison
    VaniljSoda skrev 2013-08-14 11:58:26 följande:

Frågan är vart jag hittar en sån här :/
    Vart bor du? Annars googla. Tror jag googlade fertilitetsutredning Stad, typ :P Då kommer det upp vilka som finns. Bor du i en jätte liten stad, kolla i städerna bredvid. 
  • Madelaiine
    Siri29 skrev 2013-08-14 11:55:23 följande:

Bra kämpat med viktnedgången!

Om jag förstått det rätt kan titthålsoperation både vara bra och dåligt. Inte aktuellt för mig nu, enligt gyn.
    På plussidan är att de ibland kan rensa upp där lite, om det är mycket sammanväxtningar och bränna bort härdar. (dubbelkolla min information för jag kan inte svära på den)

På minussidan är att ett ingrepp kan innebära fler sammanväxtningar, och att de riskerar att få med sig ägganlag. Alltså hittas endometrios på äggstockarna och de tar bort det så kan ägganlag ryka. Detta har jag hört från flera håll!

Men. Varför kan det då vara bra att misstänka endo, titthålsoperation eller ej? Jo, för att om man har endometrios och inte blir gravid med ivf korta protokollet kan det vara framgångsrikt med låbnga protokollet, och till och med extra lång nedreglering för att svälta ut endon.

Förstod inte om du försökt i två år eller i fyra? Har du spolat äggledarna?

kram och lycka till!

ps. vi har gjort fyra inseminationsförsök. inga hemmaförsök som sagt. nu blir det ivf. 
    Tack :)

Okej, då förstår jag varför min läkare inte är så himla öppen för det förslaget, då det kan hjälpa men även förstöra. Då kanske det är bäst att låta bli. Iaf försöka med inseminationerna först och sen kanske ta upp det igen.

Har spolat äggledarna. Jag har försökt bli gravid i två olika förhållanden, därför det blev lite luddigt förmodligen, Så jag har försökt totalt i ungefär 4 år, lite mer. Men i detta förhållanden nästan 2 år.

Jag ska börja äta pergotime imorgon och göra vårat första inseminationsförsök i nästa vecka förhoppningsvis om allt ser bra ut med äggen på UL på onsdag.

Tack och lycka till ni också.

När börjar ni med IVF? 
  • BabyBlues85
    BabyBlues85 skrev 2013-08-14 11:54:02 följande:
    Försökt över ett år-

Pratade nyss med en kvinna på fertilitetsmottagningen och hon skulle skicka hem papper och det lät som att blodprov och spermietest skulle göras hemma och lämnas in? Och när de är "kontrollerade" så bokas det en tid hos läkare,

Är detta nytt och görs i vissa kommuner eller missuppfattade jag helt??
    Jag är 28
  • Heffa

Jag visste att det kunde vara svårt, men trodde att det skulle vara lätt för mig eftersom alla kvinnor i min familj alltid haft lätt för att bli gravida. Det visade sig sen att även jag har lätt för att bli gravid. Första försöket båda gångerna.

• VaniljSoda
    cutepoison skrev 2013-08-14 12:03:38 följande:
    Vart bor du? Annars googla. Tror jag googlade fertilitetsutredning Stad, typ :P Då kommer det upp vilka som finns. Bor du i en jätte liten stad, kolla i städerna bredvid. 

Har fått för att jag hade (har) äl nu. Så vi testade igår och ska fortsätta nu och hoppas på att känslan är rätt.
  • VaniljSoda
    cutepoison skrev 2013-08-14 12:03:38 följande:

Tillhör Gävles landsting
  • MissJP

Jag trodde att det skulle bli lätt eftersom det som mest har tagit sig på andra ägglossningen. De flesta gånger har jag blivit gravid på första ägglossningen. Nu däremot så är jag mycket nära steril så nu vet jag att det antagligen kommer dröja oavsett om det lyckas naturligt eller om det blir ivf.
    Jag tycker att det har verkat som att det sällan dröjer mer än någon månad innan folk blir gravida. Men antagligen är det väl för att dessa kvinnor berättar mer än de som får vänta månad ut och månad in.

• Thotis90

Jag förstod att jag inte skulle bli gravid direkt. Jag trodde dock aldrig att det skulle sluta med att vi blev oförklarligt barnlösa (har varit gravid förut, med en annan man, på första försöket. Gjorde abort i v.15 och har inte lyckats bli gravid igen efter det).

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Lady198608

Jag visste att det kan ta tid. Dock har jag hört många kompisar och bekanta som kört med ''det får bli när det blev, och så blev det på en gång'' SUCK! Jag hoppades väl att jag skulle vara en av dem :) Vi slutade skydda oss i april och inte ett enda plus än.

Svar på tråden Nån här som trodde att det skulle gå lätt att bli gravid?