• Tussilago80

Sluta amma hur??

Jag har en väldigt snuttig och mammig tjej på snart 6 månader. Jag planerar att sluta amma nu efter sommaren. Hon äter bra på dagen med vanlig mat, ammar när hon ska sova eller somnar i vagnen. På kvällen och natten är hon däremot väldigt snuttig, vill gärna ha bröstet i munnen när hon sover, vilket gör att ingen av oss sover så bra. Hon har Dessutom två vassa tänder som gör att jag gärna vill börja avsluta amningen. Hon tar inte napp, tycker inte om gröt eller välling. Jag har funderat på att försöka sluta amma utan välling, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga! Jag vet inte om hon verkligen är hungrig på natten eller mest vill ha närhet. Någon som har lite bra sluta-amma tips??

• Svar på tråden Sluta amma hur??
  • Natulcien

Nej, välling behövs ju inte för att sluta amma. Däremot ska du ju ersätta amningen med mjölkersättning. Så det är väl steg ett att introducera den. Kanske i pipmugg om hon inte gillar flaska?

• Baktakt

Hade också en snuttis. Hon lärde sig att inte bitas, började med napp vid 8 månader och slutade amma efter att jag varit borta ett dygn vid 9 mån. Då hade vi trappat ner långsamt från 6 mån ålder iom att jag började jobba då hon var 7,5 mån.

Vid 6 mån var jag less på amningen, men dottern ville INTE ha välling/ersättning. Grät många tårar, bönade och bad, men snuttisen var obeveklig. När hon sen oväntat valde bort att amma efter min bortvaro saknade jag att få göra det.

Tiden mellan 7,5-9 mån, när jag ammade 1-2 ggr/natt, samt innan och efter jobbet, var f.ö. lättare än tiden 6-7,5 mån.

Vill inte försöka pusha dig hit, eller dit. Mest berätta att om lillan skulle vilja annat än du, så är inte loppet kört. Ta det lugnt, erbjud alternativ och lägg ingen prestige i det. Det kan lossna över en natt.

Svar på tråden Sluta amma hur??