Gäller fortfarande domslutet?
Från 2014 är det varannan helg hos den ena föräldern på grund av att skolan börjar. Vi har det i domslut. Vi har för tillfället gått i från domslutet gällande umgänget.
Från 2014 är det varannan helg hos den ena föräldern på grund av att skolan börjar. Vi har det i domslut. Vi har för tillfället gått i från domslutet gällande umgänget.
Bra fråga, följer eftersom ajg gärna vill veta. Har hört både ock nämligen. Både att om föräldrarna inte kan komma överens så gäller domslutet MEN även att om man bryter domslutet så anses det inte gälla längre utan den nya överenskommelsen gäller om inget annat skrivits om saken, tex att domslutet bryts för si eller så lång tid.
Så vitt jag vet gäller det oavsett ni under en tid har valt att göra annorlunda.
jag har fått mitt ex att skriftligt uttrycka att vårat avtal gäller i fortsättningen även om vi just nu väljer att göra annorlunda
i det fall vi blir oense har vi avtalet att relatera till.
Vi har visserligen enbart ett avtal från kommunens familjerätt, men det är registrerat och äger en tingsrättsdoms giltighet.
Domslutet ska gälla. Fick en åthutning i tingsrätten för att jag inte tillfälligt ville gå ifrån den interimistiska domen eftersom jag var orolig för att det skulle påverka domens gilltighet. Enligt lagmanen så är det alltid ok att komma överens om avsteg så länge det ligger i barnens intresse. Så länge båda parter är överens gäller överenkommelsen, vill någon bryta den så går dommen in och stipulerar vad som gäller.
Hur länge har ni frångått domslutet och varför har ni ett domslut som ska gälla från och med nästa år? Vad har ni för dom/avtal tills dess?
Jag har fått svar på min fråga. Tack.
Så länge ni är överens kan ni frångå domen. Är ni inte överens så är det domen som gäller. Är ni inte överens och INTE vill att domen ska gälla så får det bli ny vända i TR och ny dom.
A:
Förmodligen säger domen att barnet ska bo växelvis under förskoleåren men att barnet from skolstart ska bo hos förälder x med umgänge vh hos förälder y. Dvs Tingsrätten har haft framförhållning.
Så länge man inte skrivit ett nytt avtal så gäller det gamla, även om det har frångåtts under en tid.
Vad vi har lärt oss av vår advokat är att om man skriver ett tidsbegränsat avtal, så gäller inte det andra vad som än står där. Nya avtal ogiltigförklarar gamla och när tiden går ut så har man inget avtal