Dina08 skrev 2013-08-14 16:19:31 följande:
Rättvist vore om pappan fick (tillbaka) ca 50% av underhållet, likaså barnbidraget och sedan betalade halva dagisavgiften. Men det kanske jämnar ut sig.
Ja, med en normal förälder gör man så.
Me då behöver man ju i stället dela på de faktiskt kostnaderna som direkt berör barnet såsom vinteroverall mm. Jag har svårt att tänka mig att barnbidraget är tänkt att användas till dagisavgiften?
Med mitt andra ex som jag har barnens syskon med, delar vi på barnbidraget, skolavgifter, ytterkläder, fritidsaktiviteter, skor, sportutrustning, mediciner, försäkringar mm och har inget underhåll såklart.
Men denna pappa säger bara att jag ska köpa allt till barnet och han är inte intresserad av att vi ska dela på några kläder dyrare saker eller något annat.
Så jag ska själv stå för allt till barnet.
Jag får barnbidraget och underhåll - med rätt stora avdrag eftersom de trots allt har ett långt umgänge. Det blir bara några hundralappar kvar efter att jag har betalat för dagis.
Sedan köper jag ALLA dyra ytterkläder, skor, fritidsutrustning, cykel, hjälm, mediciner ( vårt barn har en kronisk sjukdom) försäkring mm mm.
Jag har föreslagit honom att dela som du beskriver - men han vill helt enkelt inte ha något normalt samarbete, och i detta innefattas att inte köpa gemensamma saker eftersom han då måste ha mer med mig att göra än vad han vill - dvs. minsta tänkbara kontakt för att umgänget skall fungera.
Att kunna ringas och berätta att man hittat en schysst vinteroverall - och fråga om det är ok att vi köper den - kommer inte på frågan. Vi har nämligen ingen normal kommunikation.
Om han skulle få halva barnbidraget, inte betala underhåll MEN i stället betala sin del av förskoleavgiften, dela kostnader för försäkring, mediciner, ytterkläder, skor och allt normalt - då skulle han få betala mycket mera. Och det är han fullt medveten om också.
Han säger även att om jag anser att barnet skall ha några kommande aktiviteter, så ska dessa bokas på endast min tid eftersom han inte är intresserad av att ha aktiviteter eller betala för dem.
Det förstår jag mycket väl - man äger ju sin egen tid och ansvarar för den!
MEN:
När xx blir större, skall xx aldrig med det tänket kunna vara med på några som helst aktiviteter med sina vänner efter skolan. Aldrig kunna spela fotboll, gå i simskola eller annat. Dvs. veckovisa aktiviteter.
Alla de "normala" saker som barn faktiskt gör - skall xx aldrig få vara med på?
Inte för att pappan har dålig ekonomi - men för att han bara inte "vill" ha något gemensamt med mig som innebär att behöva ha kontakt.
Han verkar missa poängen - att vi redan har ett barn gemensamt som vi bör samarbeta kring och ge ett så bra liv vi kan.
Kort sagt - i den bästa av världar kan man dela allt - men om en inte vill så fungerar det inte så bra :(