• Malyn

Äter rosenrot & BDG och har ingen mens?? Inget plus?? OBS! Långt inlägg!

Jag är i dagsläget överviktigt men jag och maken kämpar tillsammans till en sundare livsstil. Jag gick ner 3 kg förra veckan och han 4 kg så :) vi är på väg mot våra mål!

Jag äter multivitamin tabletter som innehåller mycket folsyra en gång om dagen samt rosenrot och bidrottninggelé. 
    Jag slutade med p-piller (trinovum 28) i oktober 2012 (Åt klart kartan). Det tog ca 2 månader innan jag misstänker att mensen kommit igång någorlunda. Den kom ganska regelbundet men jag blödde väldigt lite. Ca 3-4 dagar bara men sen en dag så försvann mensen. Hade min sista mens i början av april 2013 och sen dess har jag inte sett röken av någon blödning.
    Så den 30 juli började jag med rosenrot (köpte en förpackning på coop) och bidrottninggelé (apiforce, ca 200mg/kapsel). Jag hade en slags mensvärk-liknande smärta i magen förra veckan i typ två-tre dagar och funderar på om detta kunnat vara en ägglossning? Så jag och maken hade lite extra mys den kvällen ;)

Vi har ju snart försökt i ett år och vi längtar galet mycket men på sista tiden så har vi inte tänkt så mycket på det utan bara låtit det ske och då förra veckan hade jag lite känningar i magen så blev jag såklart jätteglad. Jag tänkte testa mig och se om det visar nåt plus när jag ätit klart denna månadens piller, om då såklart inte mensen kommit innan! Jag har aldrig i mitt liv längtat efter mensen så som nu. Vill att kroppen ska komma tillbaka till det normala nu så vi kan börja vår bebisverksamhet. Det blir ju mitt/vårt första och makens fjärde barn :D

Så nu undrar jag väl mest om ni har några tips? Kan det ha varit ägglossning eller brukar mensen komma igång först? Hur länge ska jag äta rosenroten och BDG? Hur länge kan jag vänta utan att nåt händer liksom?? 
    Har tid för cellprovstagning den 20/8 så ska passa på och fråga lite då när jag ändå är där men ville ändå se om det finns någon som vill dela med sig!   

• Svar på tråden Äter rosenrot & BDG och har ingen mens?? Inget plus?? OBS! Långt inlägg!
  • Anonym (Före)

Ägglossning kommer väl alltid före mensen?

• liquorice

Ja ägglossning kommer före mensen.

Att du har konstig mens kan ju bero på olika saker, antingen att det tar tid för kroppen att återställa sig efter p-piller, eller för att du är överviktig (vet inte hur överviktig du är) och kanske inte har ägglossning pga det=ingen mens. Eller kanske du har pco eller liknande.

Svårt att veta ju, om ni snart har försökt ett år kan ni ju få utredning.

• Malyn
    Anonym (Före) skrev 2013-08-12 14:45:26 följande:
    Anonym (Före) skrev 2013-08-12 14:45:26 följande:

Ja det är klart att ägglossningen kommer först. Vet inte riktigt vad jag tänkte :P
  • Malyn
    liquorice skrev 2013-08-12 15:40:09 följande:
    Ja ägglossning kommer före mensen.

Att du har konstig mens kan ju bero på olika saker, antingen att det tar tid för kroppen att återställa sig efter p-piller, eller för att du är överviktig (vet inte hur överviktig du är) och kanske inte har ägglossning pga det=ingen mens. Eller kanske du har pco eller liknande.

Svårt att veta ju, om ni snart har försökt ett år kan ni ju få utredning.
    Ja jag får se om det har blivit nåt i helgen annars så får vi fortsätta att försöka tills i oktober när det gått ett år. Så får vi se vad utredningen säger.
  • Malyn
    Svansjön skrev 2013-08-12 16:13:02 följande:
    Min syster hade ingen mens på flera år men blev ändå gravid.
    Okej? Men hon hade fortfarande ägglossning?
  • liquorice
    Svansjön skrev 2013-08-13 12:18:55 följande:
    Ja det hade hon, hon blev gravid på "naturlig" väg.
    Men alltså, om man har ägglossning har man mens. Så är det bara. Möjligt hon hade ägglossning just den gången och blev gravid, hade hon inte blivit gravid hade hon fått mens.
  • Svansjön

Hon hade inte mens på ca 10 år och har inte fått det efter förlossningen heller. Detta pga ätstörningar som rubbat allt. Så nej, hon hade ingen mens.

• liquorice

Men alltså, har man ägglossning blir det alltid en blödning efter det. Kroppen funkar så...på alla.

• Svansjön

Ja men så var/är det inte för min syster, ingen blödning alls. Alla människors kroppar kanske inte funkar likadant, särskilt inte efter 16 års sjukdom?!?

• liquorice
    Svansjön skrev 2013-08-13 17:27:56 följande:
    Ja men så var/är det inte för min syster, ingen blödning alls. Alla människors kroppar kanske inte funkar likadant, särskilt inte efter 16 års sjukdom?!?
    Well well....fråga vilken läkare som helst som kan sådant här.

Men skitsamma....nu går vi OT istället för att kapa Ts tråd.
  • Malyn

Senaste testet visade negativt :( Men idag var jag och tog cellprov å har inte mensen kommit i oktober så kan jag få hjälp. Ta hormonprov och sånt :) så det är väl bara och vänta och se om det kommer någon blödning eller ej innan de :/

• Svansjön

Inte så ofta man längtar efter mens men jag förstår verkligen dig. Man vill att kroppen ska fungera normalt.

• Svansjön

Hoppas det kommer blödning på naturligt sätt så du slipper ta sprutor/medicin. Men tur att den hjälpen också finns. Det kommer gå super för er, var så säker! Kram

• Malyn
    Svansjön skrev 2013-08-20 13:43:49 följande:
    Hoppas det kommer blödning på naturligt sätt så du slipper ta sprutor/medicin. Men tur att den hjälpen också finns. Det kommer gå super för er, var så säker! Kram

Hej

Ja jag kan nu lyckligt uppdatera med att jag fick min efterlängtade mens den 1/9! och den varade i hela 5 dagar! Precis som de brukade göra innan jag började med p-pillrena. Så jag tror absolut att det var med hjälp av rosenrot och bidrottninggelen som den kom igång igen. Nu väntar jag spänt på att se om jag får ägglossning med! :)  Jag ska köpa ägglossningstest idag och ta första idag eller imorn eftersom idag är det 10e dagen i min cykel. (sen första mensdagen). Så vi är jätte entusiastiska nu :) och håller alla tummar det går att det ska bli plus denna månad. Åt mitt sista rosenrot piller nyss och ska fortsätta äta bidrottninggele tills efter ÄL.
     Kram  
  • Malyn
    Svansjön skrev 2013-09-14 00:19:58 följande:
    Lycka till! Min mens kom idag efter 55 dagar!

Tack! Vi försöker mysa till det nu varje kväll i hopp om att träffa ÄL :D vet inte exakt när den kommer men har haft feberkänningar och lite molvärk i magen igår så man hoppas ju :)
Svar på tråden Äter rosenrot & BDG och har ingen mens?? Inget plus?? OBS! Långt inlägg!