• Tekaka

Min dotter är snart 2 månader och jollrar inte

När hon var kring 4 veckor kom lite jollerljud sen försvann de lika fort som de kom (alltså från ena dagen till den andra).
    Hon är dock duktig på att le och gör det ofta och gärna...men inget ljud kommer ur hennes mun.... 

• Svar på tråden Min dotter är snart 2 månader och jollrar inte
  • skogsvitter

Det var högst troligt inget joller du hörde. Bebisar börjar inte jollra riktigt förrän vid 5-6 månaders ålder så jag ser inte riktigt skäl till oro..?

"Till en början består jollret mest av reflexliknande läten för behag och obehag, ofta i form av gurglande ljud och vokalliknande läten, som ofta uttalas långt bak i munnen."

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Information-till-och-for-foraldrar/Den-typiska-sprakutvecklingen-och-nagra-vanliga-fragor---for-foraldrar/

Din bebis är fortfarande nyfödd och förväntas inte jollra, hon har fullt upp med omfattande utveckling på andra plan och det är inte ett dugg konstigt att reflexerna försvinner när de blir större eller att hon blir tyst en period när hon håller på att utveckla en massa andra färdigheter.

• Pissenisse

Det skall du inte oror dig över, det hade varit mer konstigt om hon faktiskt jollrade.

• Tekaka
    Pissenisse skrev 2013-08-12 13:20:17 följande:
    Det skall du inte oror dig över, det hade varit mer konstigt om hon faktiskt jollrade.
    varför?
    mina pojkar hade massa ljud för sig vid samma ålder, så jag jämför henne med dom 
  • Pissenisse

@tekaka Det hade varit konstigare eftersom det är ovanligare. Inte onormalt på något negativt sätt.

• skogsvitter
    Tekaka skrev 2013-08-12 13:26:50 följande:
    varför?
    mina pojkar hade massa ljud för sig vid samma ålder, så jag jämför henne med dom 
    Mina har inte haft andra ljud än att de skrikit när de varit så små. Barn är olika, och det är ovanligt att de jollrar så tidigt. Dina grabbar var uppenbarligen ovanligt tidiga.
  • k girl

Jo, svarsljud brukar de ju börja med i den åldern. Båda mina barn gav svarsljud vid lite drygt två månader och då är min dotter prematur. Men det är ju bara vokalljud i början. 

Men du behöver inte vara orolig så länge hon ger ögonkontakt och svarsleende. Svarsljud kontrolleras inte förrän vid sex månaders ålder!        

• Tekaka
    k girl skrev 2013-08-12 17:46:45 följande:

Jo, svarsljud brukar de ju börja med i den åldern. Båda mina barn gav svarsljud vid lite drygt två månader och då är min dotter prematur. Men det är ju bara vokalljud i början. 

Men du behöver inte vara orolig så länge hon ger ögonkontakt och svarsleende. Svarsljud kontrolleras inte förrän vid sex månaders ålder!        

ok, trodde joller eller svarsljud kontrollerades vid första läkarbesöket på bvc vid 2 månaders ålder! (har glömt av)
  • LindaLarsson

Min dotter är snart tio månader och har precis börjat göra fler ljud än att bara göra knälliga tjut-ljud

Svar på tråden Min dotter är snart 2 månader och jollrar inte