• Anonym (frågande)

samarbetssvårigheter

Kan en förälder få egen vårdnad för att den andra föräldern inte straffar barnen på det sätt den första föräldern vill? Är det samarbetssvårigheter att låta barnet använda sin mobil fast den andra föräldern (som inte betalar mobilräkningen eller något sånt alltså) har get barnet två veckors mobilförbud tex?
    Föräldern som gillar att bestraffa med två veckors förbud att använda mobil, dator, tv osv är umgängesförälder, varannan helg, och den som inte utför bestraffningarna är boendeförälder.

• Svar på tråden samarbetssvårigheter
  • Anonym (Mamma)

Det ska mycket till att få egen vårdnad . Det som du säger är bara bagateller. Visst jag kan förstå dig att det är jobbigt att säden ena föräldern mot arbetar en. Lovar dig att dom kommer föreslå samarbets samtal på Familjerätten.

• Brumma

Inte sjutton kan man ge bestraffningar som sträcker sig när man inte har barnet hos sig...
    Vi har bonus vh och vi får ju ta konflikter o ge "straff" under vår helg eller under de lov vi har henne.
    Under veckorna får ju mamman besluta vad hon tycker.
    Skulle bonus få stora problem som kräver längre "åtgärder" får man ju som föräldrar prata sig samman och komma överens om en gemensam ståndpunkt men man utdelar inte straff för att ngn annan skall genomföra dem!!

• Brumma

Förlåt - svarade inte på frågan...
    Nej, hur jobbigt det än är så tror jag inte det är grund för enskild vårdnad..

• Kjell2

Kan inte föräldrarna samarbeta så att det funkar med skola, umgänge, vård mm kan det bli EV.
    Är man väldigt dum mot barnen blir det istället  indraget umgänge.

Att inte komma överrens om uppfostarna mm som TS beskriver brukar inte vara grund för EV.  

• Anonym (frågande)

Jag är boendeföräldern och det är mitt ex som kräver att jag ska straffa våra barn i stort sett varje gång han lämnar tillbaka dem till mig för ett eller annat som barnen gjort sig skyldiga till under umgänget. Sjungit samma sång åtta gånger i rad, vägrat att somna prick klockan åtta och såna hemskheter. Han säger att han tänker kräva enskild vårdnad eftersom jag är så bråkig och vägrar samarbeta om straffandet, och att någon jurist har sagt att det kommer att gå så bra för honom med detta så.

Vi hade rätt mycket bråk om uppfostransmetoder när vi bodde ihop också, det var nog början till slutet  de skilda åsikter vi har om hur man beter sig mot barn.

När vi skilde oss frågade jag en jurist om hur det var med dessa olika åsikter vi har, jag tycker att han gör fel mot barnen och han tycker att jag gör fel mot barnen skulle jag tro, men den juristen sa som ni att åsiktsskillnader om uppfostran inte är samarbetssvårigheter.

• Vessla

Nej, umgängesföräldern kan inte besluta kring vilka regler du ska ha. Vill umgängesföräldern att barnen skall straffas även hemma hos dig måste ni komma överens. Jag är av åsikten att straff inte är lämpligt överhuvudtaget och definitivt inte för att sång sjungs om och om igen. Mer lämplig konsekvens i det fallet hade kunnat vara att barnet går iväg där denne inte stör andra. Prata med familjerätten och fråga om de kan vara er till hjälp med ett samarbetssamtal eller medling.

• Kjell2
    Anonym (frågande) skrev 2013-08-14 23:22:00 följande:
    Jag är boendeföräldern och det är mitt ex som kräver att jag ska straffa våra barn i stort sett varje gång han lämnar tillbaka dem till mig för ett eller annat som barnen gjort sig skyldiga till under umgänget. Sjungit samma sång åtta gånger i rad, vägrat att somna prick klockan åtta och såna hemskheter. Han säger att han tänker kräva enskild vårdnad eftersom jag är så bråkig och vägrar samarbeta om straffandet, och att någon jurist har sagt att det kommer att gå så bra för honom med detta så.

Vi hade rätt mycket bråk om uppfostransmetoder när vi bodde ihop också, det var nog början till slutet  de skilda åsikter vi har om hur man beter sig mot barn.

När vi skilde oss frågade jag en jurist om hur det var med dessa olika åsikter vi har, jag tycker att han gör fel mot barnen och han tycker att jag gör fel mot barnen skulle jag tro, men den juristen sa som ni att åsiktsskillnader om uppfostran inte är samarbetssvårigheter.
    Grundregeln är att hemma hos dig gäller dina regler och hos honom hans regler.

Lika lite som han kan tvinga dig att genomföra vilande bestraffningar så kan du tvinga honom att köra enligt dina uppfostringmetoder. Skit i vad han säger. Lär dig säga nej och stopp.

Blir er konflikt ökande pga detta så det ställer till trassel kring beslut om skola, vård mm kan det leda till EV vid ett domstolsbeslut

Svar på tråden samarbetssvårigheter