Anonym (frågande) skrev 2013-08-14 23:22:00 följande:
Jag är boendeföräldern och det är mitt ex som kräver att jag ska straffa våra barn i stort sett varje gång han lämnar tillbaka dem till mig för ett eller annat som barnen gjort sig skyldiga till under umgänget. Sjungit samma sång åtta gånger i rad, vägrat att somna prick klockan åtta och såna hemskheter. Han säger att han tänker kräva enskild vårdnad eftersom jag är så bråkig och vägrar samarbeta om straffandet, och att någon jurist har sagt att det kommer att gå så bra för honom med detta så.
Vi hade rätt mycket bråk om uppfostransmetoder när vi bodde ihop också, det var nog början till slutet de skilda åsikter vi har om hur man beter sig mot barn.
När vi skilde oss frågade jag en jurist om hur det var med dessa olika åsikter vi har, jag tycker att han gör fel mot barnen och han tycker att jag gör fel mot barnen skulle jag tro, men den juristen sa som ni att åsiktsskillnader om uppfostran inte är samarbetssvårigheter.
Grundregeln är att hemma hos dig gäller dina regler och hos honom hans regler.
Lika lite som han kan tvinga dig att genomföra vilande bestraffningar så kan du tvinga honom att köra enligt dina uppfostringmetoder. Skit i vad han säger. Lär dig säga nej och stopp.
Blir er konflikt ökande pga detta så det ställer till trassel kring beslut om skola, vård mm kan det leda till EV vid ett domstolsbeslut