Stämma pappan eller inte?
Skulle behöva lite råd angående vad jag ska göra, för nu har jag tröttnat på detta.
har 2 barn på 3,5 och 5,5 år. Separerade från deras pappa för 1 år sedan pga vad jag anser alkoholmissbruk.
Alkohol har alltid gått åt i stora mängder, spelade ingen roll om det var vardag eller helg. Lite mer brukade det vara under helgen och då gick det åt omkring 12 - 16 stora starköl på en kväll utan problem en typisk helg (utan någon fest, kallas eller liknande, bara vara hemma). Han är borta för jobbet sö - tors så helgen brukade börja redan på torsdag. Sedan hur mycket han drack under vardagarna har jag ingen koll på men vet att han har varit full flera gånger när man har försökt ringa honom senare på kvällen (typ kl 21-22). Bevis på det har jag, har även blivit stoppad av polisen för alkoholkontroll en torsdagmorgon kl 7 för ca 1,5 år sedan och blåste positivt. Precis över gränsen, blev tyvärr inte av med körkortet men fick dagsböter på 10000 kr. Vilket betyder att han har blivit dömd för rattfylla.
Fick nog av detta och valde att flytta för ca 1 år sedan. Har varit krångel sedan dess. Varit några gånger hos familjerätten för att komma överens om umgänge och underhåll. Vi tar en sak åt gången:
1) underhåll:
Vi skulle meddela dem vad vi hade för nettoinkomster samt boendekostnader, så skulle någon på familjerätten räkna ut hur mycket han skulle betala i underhåll. Enligt hans uppgifter tjänade han bara 17000 kr netto i månaden, jag 17500 kr. Vilket resulterade att han inte ens hade råd att betala minimumbeloppet på 1273 kr per barn och jag skulle vända mig till försäkringskassan för att kräva skillnaden. Jag påpekade att han ljuger om sina inkomster, då säger familjerätten att de inte kan göra något åt det om han väljer att ljuga om det och att jag får ta det med försäkringskassa. Hans nettoinkomst under 2011 var 31000 kr netto i månaden!!!
Så då har det varit en hel del krångel med försäkringskassan för att få honom att betala minimumbeloppet.
2) umgänge:
Jag krävde att han skulle bara nykter när han träffar sina barn, 0 alkohol var vad som gällde för att han skulle ha barnen varannan helg. Inga problem enligt honom, påpekade för familjerätten att han inte har några problem med alkohol, han kan lätt avstå. Första helg han hade dem så gick det åt 12 starköl, när han är ansvarig för 2 små barn. Oacceptabel för min del, så jag vägrade låta barnen sova över. Kunde hämta barnen hos mig, visa mig med alkoholmätare att han var nykter, samma på kvällen när han lämnar dem tillbaka. Han gick med på det för han visste väl att det inte var någon idé att stämma mig. Efter 6 månader lät jag barnen sova över igen för barnens skull, fortfarande med kravet ingen alkohol för hans del när han har dem. Har inte hörd från någon gemensam bekant att han har druckit, tills nu under sommarn. Efter första tillfälle jag fick reda på, så påminde jag honom att det fortfarande gäller ingen alkohol om han vill ha sina barn. Visst fick jag som svar, andra vecka de var där fick jag reda på att han hade druckit en halv flaska vin när han hade barnen!!
Så detta är lite av bakgrunden. Har tjatat på honom sedan februari att vi måste prata om umgänge och underhåll, idag var det äntligen dags! Han hade hittat lite tid. Då kom han med förslaget att han skulle vara pappaledig nu varannan vecka och då ha barnen hos sig. Väldigt bra att han äntligen vill ta ansvar för sina barn men inte så länge han inte gör något åt sina alkoholproblem. Det här får man inte nämna för då blir han arg och ger sig av, vilket han gjorde idag. Underhåll gick inte ens att prata om för han var borta. Anser inte att han ska betala mer än minimumsumma fastän han har ca 30000 kr netto i månaden, får själv stå för allt. brukar vara så att man delar på större kostnader såsom vinteröveroller, fritidsinteressen. det kan jag glömma eftersom det inte går att prata med honom.
Så nu har jag fått nog av varje gång man försöker diskutera något, att han antingen sticker eller lägger på luren och ingenting blir utredd.
Funderar väldigt starkt att stämma honom på mer underhåll och ensam vårdnad för det går inte att samarbeta med honom. Sedan vill jag veta vad jag kan göra för att vara säker att han inte dricker när han har barnen.
Kom gärna med era tankar, goda råd, tips, ... för jag orkar inte längre att ha det så!
(Får tillägga att han har 2 barn sedan tidigare som nu är 24 och 26 år som anser att han har förstörd deras liv med hans alkoholproblem. De ställer mer än gärna upp för mig och mina barn om det skulle komma till domstolen, de vill inte att deras småsyskaon ska behöva genomlida det de har varit med om)
(Socialtjänsten gjorde en utredning (vilket enligt mig var ett riktigt skämt) förra året efter att jag anmälde honom. De pratade med mig vid ett tillfälle, och med honom vid 2 tillfälle tror jag och kom fram till att han inte har några problem! Vägrade att prata med hans vuxna barn.)
Snälla hjälp mig!