• Anonym (Undrar..)

Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!

Har en fråga angående barnets umgänge med sin pappa. Pappan träffar sitt barn varje söndag och vill byta till lördagar "ibland" för att han då går på fester och spelar ibland. Han säger då han vill byta för att han vill hinna sova mer än typ 5 tim. Saken är ju den att det är självvalt, det är ju inte hans riktiga jobb samt man måste ju inte festa stenhårt och då klarar man sig lätt på 5 tim sömn någon gång då och då. Jag sover i princip aldrig mer än 5-6 tim och jag överlever ju.

Jag vet att det i slutändan handlar mest om att han vill kunna festa fullt ut utan att han säger det rakt ut. Det har varit mkt strul tidigare för ett tag sen med umgänget, vill byta tider och dagar etc. och jag är så trött på detta. Det är väl en sak om man ska på begravning, någon som gifter sig eller det gäller ett "riktigt jobb" och vill byta dag. Jag vet ju att går jag med på att byta ibland kommer det förmodligen bli en jävla röra med vilken dag man ska ses och sen ändringar att man ska ses på söndagen iaf för att sedan ses på lördagen. Jag vet ju hur han funkar. Sen vet jag inte riktigt om han menar att han vill ses båda dagarna (lör och sön) när han kan men då kommer det ju låta sen att "vi sågs ju idag så gör inget att vi ses imorrn" etc.) Vi hade tidigare 2 dagar i veckan, en vardag och en söndag och det slutade precis så). Vill han träffa barnet mer är jag positiv till det men tycker då att en vardag hade varit bättre än båda helgdagarna, annars kan jag ju aldrig själv planera några aktiviteter. Barnet är också otroligt rutinbundet och att byta ut vissa dagar hit och dit bäddar för strul..

Saken är den att umgänget sker med min närvaro pga missbruk från pappan sida (även om han inte är påverkad vid tillfälle för umgänge) och rek. från soc. (som jag pratat med anonymt).

Jag har ensam vårdnad.

Vad säger ni, borde jag gå med på att låta han byta dessa ggr han nu ska "spela"? det lär knappast bli nån gång i halvåret med tanke på att han lär dra till med det så fort han vill festa... så det lär hända minst 2 ggr i mån iaf. Kan det ligga mig i fatet om jag inte går med på det och istället erbjuder en till vardag? Jag vill som sagt inte behöva planera hela våra helger efter hur han nu känner för att festa.. Jag är absolut inte emot umgänge utan snarare tvärtom men utan strul! Därför känns en till vardag mer lämplig samt att jag slipper sitta som ett frågetecken varje helg och inte kunna planera in något.

• Svar på tråden Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!
  • Anonym (nej)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-14 17:32:16 följande:
    En hobby är inget jobb. Och även om han spelar så skulle han kunna hålla sig nykter och därmed vara pigg på umgänget på söndagen. Men den här pappan VÄLJER att dricka och stanna ute sent på lördagsnatten. Dvs han VÄLJER festandet framför umgänge med sitt barn.

Varför ska då barnet ändra sina rutiner när pappan väljer bort hen?
    klokt sagt!
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar.. 2) skrev 2013-08-15 09:19:00 följande:

Nej jag har valt att jobba mindre och att inte ha det lika bra ekonomiskt ställt eftersom jag prioriterar barnet. Det är inte pappans riktiga jobb, det har han redan ett, sen att han vill spela är ju upp till honom men tycker inte att hans festande borde påverka umgänget. På vilket sätt har jag svårt att samarbeta? Då jag här efterlyser vad som är bäst att göra? Vi får det knappast bättre av att strula med dagar, det vinner bara han på. Jag försöker vara så samarbetsvillig jag bara kan, men jag vill inte att han ska strula till det mer än vad han redan gjort innan. Och ska du nu prata ekonomi så betalar han inte ett öre mer än underhållet, har lägre hyra och överhuvudtaget mindre kostnader än mig. Så han behöver absolut inte spela för ekonomins skull och som sagt, han får knappt något när han väl får något och ofta spelar han gratis. Det är inte att han spelar som är problemet utan att han absolut måste festa stenhårt i samband med spelningarna så att han inte klarar av umgänge. En viss skillnad.
    Det är ditt val. Hans val är annorlunda och inte mer fel, även om du anser det. Det är helt okej att ha extrajobb vid sidan av det ordinarie. Även när man är pappa.

Hur gammalt är ert barn? Bor ni på samma ort?

Du verkar helt sakna vilja att kompromissa. Sorry, men det är min uppfattning. Hur länge planerar du att styra och ställa och vara rigid gällande umgänget?

Är du beredd på att han kan stämma dig, och få en dom som inte alls överensstämmer med hur du tycker att det ska vara?

Alla behöver slappna av ibland, även ert barns pappa.
  • Anonym (undrar.. 2)
    Anonym (?) skrev 2013-08-15 09:14:10 följande:
    Dricka så mycket? Det är Ts spekulation. Att aldrig ha en ledig dag/kväll eller helg är inte rimligt, inte ens när domstolen gör sin bedömning.

Han träffar sitt andra barn 1-2 ggr i månaden på en lördag och han festar vad jag vet både fredagar och lördagar. Och har helt lediga helgdagar så han har knappast något problem på den fronten. Själv är jag aldrig ledig. ;)
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar.. 2) skrev 2013-08-15 09:56:17 följande:

Han träffar sitt andra barn 1-2 ggr i månaden på en lördag och han festar vad jag vet både fredagar och lördagar. Och har helt lediga helgdagar så han har knappast något problem på den fronten. Själv är jag aldrig ledig. ;)
    Värst vad du vet mycket om hans liv. Har du en väldigt god kontakt med både honom och hans barns mamma?

Du har valt att vara boendeförälder och begränsa umgänget så självklart får du ta hand om barnet. Hade du väntat dig annat?
  • Anonym (undrar.. 2)
    Anonym (?) skrev 2013-08-15 09:42:52 följande:
    Det är ditt val. Hans val är annorlunda och inte mer fel, även om du anser det. Det är helt okej att ha extrajobb vid sidan av det ordinarie. Även när man är pappa.

Hur gammalt är ert barn? Bor ni på samma ort?

Du verkar helt sakna vilja att kompromissa. Sorry, men det är min uppfattning. Hur länge planerar du att styra och ställa och vara rigid gällande umgänget?

Är du beredd på att han kan stämma dig, och få en dom som inte alls överensstämmer med hur du tycker att det ska vara?

Alla behöver slappna av ibland, även ert barns pappa.

Du har så fel även om det är din uppfattning. Vi bor en kort bussresa ifrån varandra och barnet är ca 3 år. På vilket sätt menar du att jag styr och stället? Jag har aldrig strulat med umgänge medan han bytt dagar och tider stup i ett vilket jag är trött på. Ett fungerande umgänge är inte när en förälder gör precis som den känner för, men det kanske du tycker? Jag har aldrig motsatt mig umgänge och oftast bytt dagar och tider för HANS skull fast jag får ställa in mina aktiviteter. Men det kanske du också tycker är rätt?
    Stämmer han mig så gör han och då antar jag att vi blir hänvisade till familjerätten i första hand där vi får upprätta ett avtal som förmodligen aldrig lär hållas.  
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar.. 2) skrev 2013-08-15 10:10:43 följande:

Du har så fel även om det är din uppfattning. Vi bor en kort bussresa ifrån varandra och barnet är ca 3 år. På vilket sätt menar du att jag styr och stället? Jag har aldrig strulat med umgänge medan han bytt dagar och tider stup i ett vilket jag är trött på. Ett fungerande umgänge är inte när en förälder gör precis som den känner för, men det kanske du tycker? Jag har aldrig motsatt mig umgänge och oftast bytt dagar och tider för HANS skull fast jag får ställa in mina aktiviteter. Men det kanske du också tycker är rätt?
    Stämmer han mig så gör han och då antar jag att vi blir hänvisade till familjerätten i första hand där vi får upprätta ett avtal som förmodligen aldrig lär hållas.  
    Nej det har jag inte.

Hans allvarliga missbruk visar sig inte när han arbetar heltid under veckorna och när han arbetar extra utan bara när han festar efter helgjobben ibland? För precis så beskriver du det hela.

Du strular och begränsar genom att vara enväldig domare över när, var och hur han får träffa sitt barn och genom att bergränsa umgänget på egen hand.

Man har rätt att ha ett normalat liv, inkl festa med vänner varannan helg om man vill, även när man har barn.

Du har begränsat och minimerat umgänget på eget bevåg, självklart får du se till att vara lite flexibel när du nu gjort det.

Nej då, blir det en stämning så upprättas inga avtal i familjerätten. Däremot kan man bli hänvisad dit för samarbetssamtal.
  • Anonym (undrar.. 2)
    Anonym (?) skrev 2013-08-15 09:59:44 följande:
    Värst vad du vet mycket om hans liv. Har du en väldigt god kontakt med både honom och hans barns mamma?

Du har valt att vara boendeförälder och begränsa umgänget så självklart får du ta hand om barnet. Hade du väntat dig annat?

Ja jag vet när de ses eftersom han brukar berätta det och det har haft det umgänget sen många år tillbaka. Han begränsar umgänget rätt bra själv om du läst tråden så har jag tidigare varit den som varit drivande för att han ska umgås med sitt barn då han velat ställa in. Och jag är väldigt för om han skulle vilja träffa sitt barn mer. Att jag däremot inte vill ha strul med dagar som inte blir av är en helt annan femma. Har inte förväntat mig något, svarade bara på det du sa om att man "borde ha rätt att slappa ibland". Det har han verkligen, men inte jag. Och inget jag tagit upp tidigare heller. Däremot borde jag kunna förvänta mig att i tid veta hur umgänget kommer att se ut och inte med ändringar stup i ett. Men bara för att man är umgängesförälder kanske man ska få göra precis som man vill, jämt?
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar.. 2) skrev 2013-08-15 10:23:44 följande:

Ja jag vet när de ses eftersom han brukar berätta det och det har haft det umgänget sen många år tillbaka. Han begränsar umgänget rätt bra själv om du läst tråden så har jag tidigare varit den som varit drivande för att han ska umgås med sitt barn då han velat ställa in. Och jag är väldigt för om han skulle vilja träffa sitt barn mer. Att jag däremot inte vill ha strul med dagar som inte blir av är en helt annan femma. Har inte förväntat mig något, svarade bara på det du sa om att man "borde ha rätt att slappa ibland". Det har han verkligen, men inte jag. Och inget jag tagit upp tidigare heller. Däremot borde jag kunna förvänta mig att i tid veta hur umgänget kommer att se ut och inte med ändringar stup i ett. Men bara för att man är umgängesförälder kanske man ska få göra precis som man vill, jämt?
    Jag brukar också berätta saker för mitt ex. Men det är inte alltid sanningen. Om han tror det jag säger eller inte är hans problem.

Jag har läst att du har varit drivande för att minimera och begränsa umgänget och kräva att han ska ha umgänge under dagar som inte egentligen passar honom.

Så stäm honom så ni får en dom?

Ja, man kan det, som umgängesförälder och ändå ha kvar sin umgängesrätt.
  • Anonym (undrar.. 2)
    Anonym (?) skrev 2013-08-15 10:18:58 följande:
    Nej det har jag inte.

Hans allvarliga missbruk visar sig inte när han arbetar heltid under veckorna och när han arbetar extra utan bara när han festar efter helgjobben ibland? För precis så beskriver du det hela.

Du strular och begränsar genom att vara enväldig domare över när, var och hur han får träffa sitt barn och genom att bergränsa umgänget på egen hand.

Man har rätt att ha ett normalat liv, inkl festa med vänner varannan helg om man vill, även när man har barn.

Du har begränsat och minimerat umgänget på eget bevåg, självklart får du se till att vara lite flexibel när du nu gjort det.

Nej då, blir det en stämning så upprättas inga avtal i familjerätten. Däremot kan man bli hänvisad dit för samarbetssamtal.

Eftersom jag inte träffar honom på vardagar så vet jag inte hur det påverkar hans vardag. Men du kanske tycker det är lämpligt att som boendeförälder berusa sig varje dag samt ta tyngre droger till helgen? Förklara exakt hur JAG begränsar och strular med umgänge? Jag skiter fullständigt i att han festar när han är ledig, men har han umgänge med sitt barn tycker jag man har ansvar att inte festa så stenhårt att man inte kan träffa sitt barn. Han har lediga helgdagar då han kan festa bäst han vill. Men om han inte dyker upp på umgänge för att han festat för hårt är det väl ändå han som begränsar umgänget? Det är ändå han som valt att ses den dagen.

Hur har jag minimerat och begränsat umgänget när jag gått med på att byta dagar för hans skull? De få ggr han velat träffa barnet mer har jag gått med på det. Många ggr när jag sagt ja har han dessutom struntat i att komma. Tycker han begränsar sig själv rätt bra.

I en stämning blir man oftast först hänvisad till samarbetssamtal ja, och där man ofta upprättar ett umgängesschema som ska fungera för alla. Följer man inte det ser det väl knappast så bra ut i rätten.   
  • Anonym (undrar.. 2)
    Anonym (?) skrev 2013-08-15 10:28:22 följande:
    Jag brukar också berätta saker för mitt ex. Men det är inte alltid sanningen. Om han tror det jag säger eller inte är hans problem.

Jag har läst att du har varit drivande för att minimera och begränsa umgänget och kräva att han ska ha umgänge under dagar som inte egentligen passar honom.

Så stäm honom så ni får en dom?

Ja, man kan det, som umgängesförälder och ändå ha kvar sin umgängesrätt.

Vad ska jag stämma honom på menar du?  Nej om det inte stämmer det han säger med umgänge så träffar han sitt barn ännu mer sällan vilket borde betyda att han har ännu mer tid att festa, då de definitivt inte ses på vardagar.

Han har valt umgängesdag och har haft möjlighet att byta men inte velat. Han vill bara byta och strula med dagar och tider när de dyker upp fester

Ja visst har man kvar eller snarare barnet kvar sin umgängesrätt trots strul och det är heller inget jag vill ta bort. Jag vill ha ett fungerande umgänge och det är knappast fungerande om han vill ändra titt som tätt utan att göra det i tid. Jag förstår ju att det är det ultimata för honom.
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar.. 2) skrev 2013-08-15 10:49:03 följande:

Vad ska jag stämma honom på menar du?  Nej om det inte stämmer det han säger med umgänge så träffar han sitt barn ännu mer sällan vilket borde betyda att han har ännu mer tid att festa, då de definitivt inte ses på vardagar.

Han har valt umgängesdag och har haft möjlighet att byta men inte velat. Han vill bara byta och strula med dagar och tider när de dyker upp fester

Ja visst har man kvar eller snarare barnet kvar sin umgängesrätt trots strul och det är heller inget jag vill ta bort. Jag vill ha ett fungerande umgänge och det är knappast fungerande om han vill ändra titt som tätt utan att göra det i tid. Jag förstår ju att det är det ultimata för honom.
    För att få en dom han inte kan ändra mot din vilja. Som det är idag när du bestämmer umgänget så kan han hävda att du obstruerar. Med en dom kan han inte göra det.

Ja? Han vill väl ha roligt 1-2 gånger i månaden också. Du verkar vara bitter och tycka att det är fel? Tolkar jag dig rätt?

Så varför kan han inte ha barnet varannan helg till exempel? Har barnet något handikapp?
  • Anonym (undrar.. 2)

Han kan festa så mycket han vill.  Det som stör mig är att han strular med umgänget för att det dyker upp fester istället. Dagen har han valt själv och vill inte byta till annan permanent dag. Gjort allting rätt klart flera ggr.

Han har varken efterfrågat varannan helg (jag har varit öppen för att prata ang utökat umgänge men då kan det hela tiden vänta till senare tycker han) sen förutsätter jag att han är drogfri. Så det ligger hos honom helt och hållet. Barnet har ett hjälpbehov och kräver framför allt rutiner och förberedelser vilkets konstaterats. Kommer inte skriva ut hela vårat liv på fl. Och du har ändå din uppfattning och det kan du få ha. Finner det rätt meningslöst att skriva i princip samma sak om och om igen. Tyckte dock att "vessla" (?) kom med bra konkreta råd.
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar.. 2) skrev 2013-08-15 11:42:19 följande:

Han kan festa så mycket han vill.  Det som stör mig är att han strular med umgänget för att det dyker upp fester istället. Dagen har han valt själv och vill inte byta till annan permanent dag. Gjort allting rätt klart flera ggr.

Han har varken efterfrågat varannan helg (jag har varit öppen för att prata ang utökat umgänge men då kan det hela tiden vänta till senare tycker han) sen förutsätter jag att han är drogfri. Så det ligger hos honom helt och hållet. Barnet har ett hjälpbehov och kräver framför allt rutiner och förberedelser vilkets konstaterats. Kommer inte skriva ut hela vårat liv på fl. Och du har ändå din uppfattning och det kan du få ha. Finner det rätt meningslöst att skriva i princip samma sak om och om igen. Tyckte dock att "vessla" (?) kom med bra konkreta råd.
    Ja men vilka dagar fick och kunde han välja mellan? Jo just det, bara söndagen...

Självklart måste man kunna vara flexibel. Vad förlorar du på det? Hur mycket inplanerade aktiviteter behöver en 3-åring egentligen och varför kan inte pappan få följa sitt barn på aktiviteterna?

Eftersom barn inte får diagnoser när de är 3, om de inte har medfödda handikapp, så har jag svårt att tro dig. Men visst kan det säkert vara så. Men hur klarar barnet av aktiviteter osv som du planerar in?

• Anonym (undrar.. 2)
    Anonym (?) skrev 2013-08-15 11:45:31 följande:
    Ja men vilka dagar fick och kunde han välja mellan? Jo just det, bara söndagen...

Självklart måste man kunna vara flexibel. Vad förlorar du på det? Hur mycket inplanerade aktiviteter behöver en 3-åring egentligen och varför kan inte pappan få följa sitt barn på aktiviteterna?

Eftersom barn inte får diagnoser när de är 3, om de inte har medfödda handikapp, så har jag svårt att tro dig. Men visst kan det säkert vara så. Men hur klarar barnet av aktiviteter osv som du planerar in?

Han har ju alla dagar i veckan att välja på om han nu vill det men det skulle ju heller inte gynna deras umgänge eftersom det skulle bli kortare umgängestid och ingenting han vill och i slutändan så vill han ju ses söndagar iaf, utom vid de tillfällen jag redan talat om ett antal ggr. Problemet är ju som jag också skrivit att när han väl byter dagar så klan jag inte ens lita på att han kommer den dagen heller.

Frågan är snarare vad vi vinner på att vara "flexibla" med kort varsel, ingenting. Han får följa med på aktiviteter som kalas och annat för barnet. Varför tar du saker för givet när du inte har någon insyn?  Jag har dock rätt att planera aktiviteter själv med mitt barn på min fria tid då vi inte har bestämt umgänge. 

Du har fel om ditt sista påstående. Jag förbereder mitt barn.
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar.. 2) skrev 2013-08-15 12:02:34 följande:

Han har ju alla dagar i veckan att välja på om han nu vill det men det skulle ju heller inte gynna deras umgänge eftersom det skulle bli kortare umgängestid och ingenting han vill och i slutändan så vill han ju ses söndagar iaf, utom vid de tillfällen jag redan talat om ett antal ggr. Problemet är ju som jag också skrivit att när han väl byter dagar så klan jag inte ens lita på att han kommer den dagen heller.

Frågan är snarare vad vi vinner på att vara "flexibla" med kort varsel, ingenting. Han får följa med på aktiviteter som kalas och annat för barnet. Varför tar du saker för givet när du inte har någon insyn?  Jag har dock rätt att planera aktiviteter själv med mitt barn på min fria tid då vi inte har bestämt umgänge. 

Du har fel om ditt sista påstående. Jag förbereder mitt barn.
    Så han kunde välja en dag av veckans sju?

Du har skrivit att han inte kan ha umgänge andra dagar pga det inte är rätt att ändra barnets aktiviteter osv....

Så varför kan du inte förbereda barnet på att pappa kommer en annan dag emellanåt?
  • Anonym (Undrar..)
    Anonym (?) skrev 2013-08-15 23:39:12 följande:
    Så han kunde välja en dag av veckans sju?

Du har skrivit att han inte kan ha umgänge andra dagar pga det inte är rätt att ändra barnets aktiviteter osv....

Så varför kan du inte förbereda barnet på att pappa kommer en annan dag emellanåt?
    Vad jag vet finns det inte fler än 7 dagar i veckan och han vill endast byta dag inte ha fler dagar som han sagt nu. De få gånger han har velat träffa barnet mer har han också fått göra det.

Nej du lägger ord i mun. Jag säger att den fria tid jag har då vi inte har umgänge inbokat vill jag planera in aktiviteter som inte måste ändras i sista sekund. Jag har rätt att boka in saker de dagarna vi inte ses, precis som han.

Hur ska man kunna förbereda ett barn på att pappa byter dagar när han inte säger till i tid? och emellanåt inte ens dyker upp de dagar han bytt tid?

Du verkar inte ens förstå varför jag skriver. Det är en stor skillnad på att förhindra umgänge och ha ett fungerande umgänge. Det är inte rätt mot någon han ställa in, byta dagar och komma som man behagar och jag bara ska anpassa mig jämt och ställa in egna planer på min annars fria tid men det har jag ofta gjort. Jag har aldrig motsatt mig umgänge men jag förväntar mig att han åtminstone kan säga till i tid, därav jag tyckte "vesslas" förslag verkade klokt. 

Du har verkligen svårt att förstå och det är ingen idé att svara dig mer.

• Anonym (Undrar..)

Lämnar tråden. Tack för bra svar Vessla! :)

Svar på tråden Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!