• ingendukänner

massa tankar behöver hjälp att redas ut!

Usch ligger och kan inte sova så tänkte berätta läget.

Ligger och oroar mig.

Är sambo vi är strax under 30 med ett barn på 3år. Två hästar en hund och en katt som tar tid.

Jag älskar djur och vägrade ge upp om mina tre hästar innan jag fick barn med har nu sålt shettisen.
    Tyvärr dog han efter 1,5år hos nya ägarna .

Nu är min unghäst skadad känner mig så ledsen då jag köpte honom som 4månaders föl för att jag ville ha en frisk o förstörd häst.

Men vi tror att han på hingst betet blev så jagad och stressad att han nu visat sig som enbart 6åring ha pålagringar. Det kan inte bero på ridningen då jag knappt ridit honom då han hela tiden bråkat lite o bockat av mig några gånger men där emellan en helt perfekt o underbar häst. Så otroligt sociaa och
    Arbetstillgg häst.

Vet inte hur jag ska göra då jag nästan börjat tröttna på hästarna hade egentligen tänkt sälja honom innan jag
    Fick reda på detta då men hur gör man nu? Han är iaf behandlad i 6 leder och ska på återbesök nu men jag tror ju aldrig han kan bli frisk o vågar jag som småbarns mor riskera livek på honom när han visar smärta genom att kasta av mig?

Har hästarna hemma på egen gård med en inackorderad men börjar tröttna lite på henne egentligen tycker bäst om att vara ifred och sköta mitt men orkar samtidigt inte allt detta nu men vet inte om jag klarar vara inackordepad heller

Usch hjälp hur ska jag tänka?

• Svar på tråden massa tankar behöver hjälp att redas ut!
  • Skullcandy

Jag har för dålig erfarenhet gällande pålagringar. Men vad säger veterinären om prognosen? Kan han komma att bli en bra ridhäst för dig?

Man ska aldrig riskera sitt liv på en häst. Det är bara dumt.

Annars kanske det är dags att fundera på att sälja honom för billig peng till någon som har tid/lust. Eller där han kan gå som sällskap.

Hade själv en egenuppfödd unghäst som jag hade förhoppningar på. Men som skadade sig så illa som 2-åring så avlivning var enda alternativet.
    Tröttnade lite efter det. Red hans mamma till och från men utan större glädje.

Nu tre-fyra månader utan ridning och häst börjar jag känna suget igen.
    Du kanske behöver en paus?

• V79

Hur ser prognosen ut för hästen, klarar han av normalträning, promenadhäst eller bara att vara sällskap till andra hästar? Om hästens framtid inte ser så ljus ut skulle jag vänta med att sälja tills man vet mer om hur han kommer att hålla för framtiden. Alternativt sälja honom billigt redan nu billigt, så får köparna chansa på att behandla/rehabilitera hästen och lägga större delen av penarna på vetrinärkostnader istället för inköpspris. då bör man köparen tillsånd att ta del av alla veterinär behandlingar och att dom får ringa/träffa veterinären som har behandlat honom för pålagringar. Man får vara noga med att se till att köparen är välinformerad om hästen, pålagringar, hur dyrt det kan bli med alla vetrinärkostnader och verkligen se till att kolla upp köparen genom att ta referenser och se till att ägaren behandlar/ tar hand om hästen ordentligt och inte är någon oseriös köpare som bara är ute efter en billig häst och sedan skiter i att se till att han får bästa möjliga omvårdnad. Dock är det inget jag skulle göra själv utan jag skulle vänta tills jag visste mer och ev sätta igång hästen försiktigt så man vet hur det fungerared ridningen. Ett annat mindre roligt alternativ är att avliva hästen om du inte vill sälja honom men inte heller har ork/motivationen att vänta ut honom. Du har två hästar nu enligt ts, vad har du tänkt göra med din andra ifall du säljer honom? Av erfarenhet så vet jag att lusten och motivationen brukar komma tillbaka efter ett tag när man landat mer i föräldrarrollen om det är någon tröst. Med mitt tredje barn tog det över ett år innan jag kom igen helt till hästarna, med fyran så har jag just börjat få igen motivationen och suget efter hästen. Du kan inte prova hitta någon som vill komma och pyssla/rida mot att dom får ta fodring, mockning och ut/insläpp tills du vet hur du vill göra? Ursäkta om det är rörigt skrivet och ihoptryckt text, jag är sliten och trött i huvudet efter en lång dag.

Pojke-98, flicka-00, pojke-05 och pojke-13
  • AnnaKarinA

Pålagringar går ju inte att få bort tyvärr. Prata med din veterinär och fundera över vad du vill göra med hästen, håller den för promenadridning är det ju en sak men sen beror det ju på om det är vad du vill också.
    Antar ni ska på återbesök, fråga hur prognosen ser ut och förklara vad du vill använda hästen till så kan nog veterinären ge dig tips och råd. Lycka till! 

Svar på tråden massa tankar behöver hjälp att redas ut!