• mlilly

En svartsjuk mamma - vårdnadstvist - vad gör man?

Jag är tillsammans och bor ihop med en man med barn.
    Häromdagen när mannen frågade om pojkarnas mamma kunde ta barnen en kväll tidigare för vi skulle resa bort en vecka så blev det liv i luckan.
    Iaf så ringde hon honom tydligen idag och sa att hon skulle flytta, ha med barnen och att han skulle få träffa dem varannan vecka bara (de har gemensam vårdnad nu). Hennes anledning var att han var ostabil, var arbetslös, har en andrahandslägenhet, bor ihop med en 25 åring (min kille är 41) och att vi reste hela tiden.

För det första är min pojkvän en underbar pappa och det går inte att tänka sig någon bättre, han är snäll, stabil, rättvis och älskar sina barn överallt annat och gör allt för dem.
    Han är arbetslös för att han helt enkelt vill hitta ett annat jobb eller börja plugga snart.
    Vi bor i en andrahandslägenhet sålänge för att han skulle få vara närmare sina barn och deras skola.
    Jag och min kille träffades för ett år sedan, vi bor ihop och har ett jättefint förhållande och jag älskar hans barn och de trivs så bra hemma hos oss.
    Vi reste en vecka med barnen till Kroatien. När det var mammans tur att ha barnen passade vi på att resa själva.
    På torsdag ska vi till Kroatien och samma dag så är det mammans tur att ha barnen, men vi bad om att hon skulle ta dem kvällen innan.

Är detta verkligen rättvist att hon ska ta ifrån honom barnen och är det ens en anledning som kan gå igenom?
    Ser ingen anledning till att han skulle förlora sin vårdnad om barnen pga dessa löjliga anledningarna hon ger.
    Hon är socionom så man vet ju aldrig vad hon skulle få för sig.
    Anledningen till detta plötsliga är att vi båda tror det är hennes svartsjuka som lyser igenom. Hon har haft en tuff uppväxt vilket har lett till att hon haft problem med män. Träffar nya hela tiden och nyligen kom det fram att hon varit med en gift man. Vem är det egentligen som är ostabil och dåligt föredöme?

Någon som är eller har varit i liknande situation? Är så ledsen för min killes skulle och man är frustrerad och arg över att man kan göra såhär mot sina barn och andra människor pga svartsjuka.

Jag antar att jag behövde skriva av mig men även få hjälp angående detta. Det enda min kille kan göra om hon skulle gå längre är att bevisa att barnen kan vara hos sin pappa och att där inte finns något som säger att han inte skulle kunna ha gemensam vårdnad.

Tacksam för hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-06 19:26
    Hon vill att han träffar dem varannan helg* ska det stå.

• Svar på tråden En svartsjuk mamma - vårdnadstvist - vad gör man?
  • Griseknoen35

Har dom bestämda tider för hämtning och lämning så har dom.. Antingen skulle ni ha pratat med mamman innan ni bokade resan om hon kunde ta barnen en kväll tidigare eller bokat en resa som inte störde hämtning och lämning. Nej hon kan inte få hela vårdnaden pga av det här men dom sambo bör tänka på att bestämda tider är bestämda tider och ska dom ändras ska båda vara överens om det.

• Fröken reserverad

En bra ide kan ju vara att försöka att låta bli att ändra dagar, kör på det fasta schema som ni har för att ha så lite konflikter som möjligt.

Har de skrivit några papper på hur boendet ska vara? Hos familjerätten? Gå efter det isåfall och försök undvik en massa konflikter. 

Reserverad står för upptagen.
  • blomblad

Varför blev det liv? Händer det ofta att ni byter tider än vad som är bestämt?
    Självklart är det bästa om man försöker hålla tiderna, samtidigt, när två föräldrar inte bor ihop längre får ju båda parter vara flexibla.

• mlilly

Vi berättade att vi skulle åka samma dag som barnen ändå skulle vara hos sin mamma, dock undrade vi om hon kunde ta dem kvällen innan bara. Det blev ett jävla liv pga svartsjuka, dessutom fyllde hennes son år samma dag. Vi hade kalas för honom men hon blev lack för att vi behövde lämna dem en dag tidigare. Hon hade ju chansen att fira sin son också, så det låter inget annat än svartsjuka. Vi bor 3 minuter gångavstånd från varann så det är inget som är bökigt med att lämna och hämta.
    Och nej vi håller aldrig på såhär, detta med resan var ett undantag, det är snarare så att vi tar barnen när hon behövt göra något med jobb eller fest. Kan inte minnas någon gång vi har behövt lämna barnen pga annat om det inte är i nödfall.

• Fröken reserverad
    mlilly skrev 2013-08-17 15:01:00 följande:
    Vi berättade att vi skulle åka samma dag som barnen ändå skulle vara hos sin mamma, dock undrade vi om hon kunde ta dem kvällen innan bara. Det blev ett jävla liv pga svartsjuka, dessutom fyllde hennes son år samma dag. Vi hade kalas för honom men hon blev lack för att vi behövde lämna dem en dag tidigare. Hon hade ju chansen att fira sin son också, så det låter inget annat än svartsjuka. Vi bor 3 minuter gångavstånd från varann så det är inget som är bökigt med att lämna och hämta.

Och nej vi håller aldrig på såhär, detta med resan var ett undantag, det är snarare så att vi tar barnen när hon behövt göra något med jobb eller fest. Kan inte minnas någon gång vi har behövt lämna barnen pga annat om det inte är i nödfall.

Hon kan ha haft andra planer. Det är irriterande när det är så här men en idé kanske är att undvika sånt här? Hellre ta hjälpav släkt och vänner eller fråga i rriktigt god tid innan.
  • mlilly

Hade hon haft andra planer hade hon kunnat säga det utan att hota med att ta ifrån honom barnen. Vilken normal funtad människa kommer med hot bara för att man skulle ha andra planer. Handlar inte om något annat än svartsjuka. Dessutom frågade vi flera dagar innan. Att hon blir lack att hon måste ha sin son på hans födelsedag låter bara sinnessjukt enligt mig. 

• blomblad
    mlilly skrev 2013-08-18 20:40:24 följande:
    Hade hon haft andra planer hade hon kunnat säga det utan att hota med att ta ifrån honom barnen. Vilken normal funtad människa kommer med hot bara för att man skulle ha andra planer. Handlar inte om något annat än svartsjuka. Dessutom frågade vi flera dagar innan. Att hon blir lack att hon måste ha sin son på hans födelsedag låter bara sinnessjukt enligt mig. 
    Håller med dig... Låter som ren och skär svartsjuka... Försök att inte ta åt er, det låter som tomma hot. Och även om hon vill sätta hotet till verklighet så är det inte 'bara bara'.. Det är en låång procedur som antagligen kommer läggas ner jäkligt fort om allt baseras på en enda händelse som denna..
    Försök ha mycket framförhållning nästa gång bara så ni har tid att leta barnvakt om hon motsätter sig att ta barnen tidigare..
  • Fröken reserverad
    blomblad skrev 2013-08-19 11:09:57 följande:
    Håller med dig... Låter som ren och skär svartsjuka... Försök att inte ta åt er, det låter som tomma hot. Och även om hon vill sätta hotet till verklighet så är det inte 'bara bara'.. Det är en låång procedur som antagligen kommer läggas ner jäkligt fort om allt baseras på en enda händelse som denna..
    Försök ha mycket framförhållning nästa gång bara så ni har tid att leta barnvakt om hon motsätter sig att ta barnen tidigare..
  • Fröken reserverad
    mlilly skrev 2013-08-18 20:40:24 följande:
    Försök att inte ta åt er och undvik såna konflikter. Ibland är det jobbigt att samarbeta med den andra föräldern (när den bara är avig).
    Strunta i att hon blir sur, det är hennes problem. Antingen kan hon eller så kan hon inte.  
  • mlilly

Försöker att inte bry oss om det, bara det att det tar ju på krafterna och det är väldigt tråkigt att det ska behöva gå såhär långt så det är klart an mår dåligt, speciellt min pojkvän. Men vi tror att hon kommer att lägga ner det. Hon får för sig sjuka saker ibland sen händer inget mer.

• thenotmum

Lider med dig. Har haft sånt strul öppet i 1,5 år och i skymundan i ja vet men minst 3 år. Började när ja flyttade ihop med min man, eller när mamman fick veta att vi skulle flytta ihop. Med öppet menar ja allt dokumenterat för ev framtida ( läs ev snart nutida ) behov. De har varit på alla olika instanser utan just domstolen. Det blir bara värre o värre, o det är liten som lider värst.

• Litet My

Varför är det fel på att ha barnen varannan vecka? Finns det någon anledning till att det inte varit så innan?

• Oh baby

Försök att skaka av er det och kanske bara inse att hon inte kommer att göra sitt yttersta för att få en fungerande relation till er. Det tråkiga är ju att det alltid är barnen som blir lidande. Visst kanske det är fel att utgå från att hon ska ta dem, men det har ni ju inte gjort, ni har ställt en vanlig fråga. Men sen kan det vara så att hon är så bitter (och kanske även din pojkvän) på relationen som varit att de inte kan samtala överhuvudtaget med varnadra utan att läsa in massa saker som aldrig sagt, men som de "känner".

Försök fråga en annan släkting om de kan hjälpa till, även om jag tycker att det verkar ytterst småaktigt av mamman. Självklart kan hon ju ha haft andra planer, men kan hon inte bara svara det då?

Ang med allt det här med att ta vårdnad och boende av pappan så är det inte alls lika enkelt nuförtiden som förr. Jag har två bekanta där pappan blivit tilldömd mer boende och den andra full vårdnad för att mamman motarbetat relationerna. Så det är nog ingen fara med den saken. Försök att inte låta det påverka er relation allt för mycket! {#emotions_dlg.flower}     

Svar på tråden En svartsjuk mamma - vårdnadstvist - vad gör man?