• Kittecat

Min unge vägrar ligga i vagnen, vad gör jag?

Våran kille på 7 veckor vägrar ligga i barnvagnen... Han blir helt hysterisk och bara illskriker!! Å han tystnar inte efter en stund som vissa utan blir bara mer å mer ledsen! Ja har försökt att bädda mjukt, bädda så att han kommer upp högre, ja har försökt me de mesta känns det som just nu men inget hjälper! Ja vill inte längre använda vagnen (liggdelen) å vill inte gå på stan eller promenad längre för jag blir så himla stressad! Ja tycker de är skitjobbigt när jag vet att man ska iväg till BVC ex för då måste jag ju ut med vagnen! Han gillar bilstolen som man kan sätta på vagnen men de är ju inte bra för ryggen! Därför tänkte jag att man kunde försöka få han att ligga högre med rygg å huvud i vagnen men nej...
    Andra alternativet är bärselen, den funkar oxå ok men när han sen vaknar vill han ju inte sitta där i och de blir ju lite meckigt imellanåt å ha honom i sele oxå ifall man behöver knäppa av honom osv..
    Fasen.. Ja behöver råd å tips!
    Fick senast idag en gråtattack efter att han blev helt hysterisk efter att jag försökte få honom i vagnen.. Löjligt ja vet men känns skitjobbigt att han blir så ledsen å att de hindrar!

• Svar på tråden Min unge vägrar ligga i vagnen, vad gör jag?
  • anna tuva

Samma för min son. Han avskydde vagn när han var mellan 7-11 veckor. Nu är han 13 veckor och vägrar ligga ner men vi har ligger med uppfällt ryggstöd. Lägger en stor kudde så han halvsitter. Det fungerar bättre.

Men jag har mest använt bärsele. Det ändå som funkar. Hoppas på mer promenader när han har sittdelen. Trodde de skulle älska ligga i vagn. Men nej.

• viseversa

Tror nog barnet säger till själv om det gör ont att sitta i bilstolen. Hur kommer det sig att bebisen kan sitta i den i flera timmar i bilen men inte på en promenad? Själv använde jag aldrig liggdelen till vagnen. Dottern fick halvsitta i sittdelen ganska tidigt.

• Jimman

Ett så litet barn har mjukt skelett o bör inte sitta / halvsitta längre stunder

• Rosa Fluff

Min son var likadan. Skrek sig hysterisk i vagnen. Mitt tips är att acceptera läget och använda bärsele eller sjal istället. Om inte annat så mycket det går. Min kille är nu 14 månader och gillar inte vagnen än. Men nu kan han gå själv så det underlättar.

• Kittecat

Ja de kanske är så att man får köra på selen desto mera även om det är krångligt när de gäller vissa saker.. vagn underlättar ju mkt vid många tillfällen, ex när man är iväg å barnet kan ligga å sova, när man vill handla/fika med vännerna osv.... Får hoppas att han kommer på andra tankar snart när de gäller liggdelen.. Får väl kanske försöka lite imellanåt å öva hemma på vagnen..

• Mineralvatten

alla barn gillar inte vagn, en ergonomisk bärsele är nog att föredra.

• RöttÄrSött

Har du testat att göra det lite trångt? Linda en eller flera filtar till ett "fågelbo" och testa (lite som formen av ett snugglenest)

• Kittecat

Ja har försökt med att göra det lite trångt oxå.. Men funkade inte heller så tyvärr. Men tack för tipset :) får pröva vidare!

• josen 1

Vi övade jättemycket med vår lilla tjej innan hon accepterade vagnen. Se till att barnet har ätit och fått ny blöja och ha roliga saker att titta på är mina tips..

• Larvig

Använd du bilstolen till vagnen om det gör era promenader trevligare! Finns inget som säger att det skulle vara skadligt. Du får lyssna på ditt barn signaler, och just nu vill ditt barn inte ligga i liggdelen. Ergonomisk bärsele och sjal är mycket bra komplement om barnet inte vill vara längre stunder i vagnen trots att du använder bilstolen. Så litet barn som 7v har fortfarande ganska stort närhetsbehov.

Lite länkar för dig att läsa ang. bilbarnstolen, ingenstans går att finna att det skulle vara på något sätt skadligt för barnet att sitta i sin bilbarnstol om bilbarnstolen är i rätt storlek, inte för gammal, och om man lyssnar på barnets signaler om behov av paus och närhet.
     http://www.ntf.se/konsument/fraga806.asp?katid=1

http://www.ntf.se/konsument/fraga1677.asp?katid=1

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1008/100330_Sakerhet_i_bilen_Webb.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/I-fordonet/Sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/
    Om någon så borde ntf, transportstyrelsen eller trafikverket som gett ut såpass omfattande råd kring barn och bilåkande ha med ett par ord om det vore så att det var skadligt att sitta i bilbarnstolarna. Har inte hittat något i instruktionsböcker till bilbarnstolar heller om att man endast kan använda dessa under mycket begränsad tid pga att stolarna skulle vara skadliga för barnens ryggar.

• Kittecat

Tack för era svar :) ska använda selen mera och försöka se om vagnen blir mer intressant längre fram :) tack för länkarna ang bilstolen :) känns skönt att ha detta forum när man behöver tips å råd när man själv inte vet vad man ska göra :D

• standby

Jag var i samma situation. Hade ALLTID bärselen med ut och fick ofta bära.
    Läget förbättrades när vi kunde byta till sittdel (hade Bugaboo Cam

• Kittecat

Ja det kommer ju underlätta när han kan sitta i sittdel förhoppningsvis men tyvärr dröjer ju de ett tag till då han är för liten ännu :( men som sagt de får bli mer sele ett tag tills vagnen lockar mer ;)

• idétorka

Ta med både sele o vagn om du ska ut på nåt? Brukar jag göra. Packa ner selen under vagnen om han sover i liggdelen så har jag den om behovet uppstår. Eller ha han i sele och senare lägga honom i vagnen.

Bara sele tycker jag kan vara lite meckigt om jag t.ex. ska ut på stan för då måste jag ju ha med skötväska och så har jag ingen stans att lägga ner honom om jag behöver.

• Aprilmamman

Min son har vägrat liggdelen sedan han var 7 veckor. Använder nu babyskyddet istället. Bättre med en nöjd och glad bebis i babyskydd än en skrikandes bebis i liggvagn!

Svar på tråden Min unge vägrar ligga i vagnen, vad gör jag?