• Björnmossa

Kläder på begravning

(Det var svårt att bestämma kategori för den här frågan...)

Brukar ni bära andra färger än svart när ni är på begravning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-06 12:06
    Män: om ni har svart kostym med vit skjorta så räknas det som helsvart, dvs det formellaste.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kläder på begravning
  • Anghammarad

Jag brukar säga att begravningar inte är platsen för att göra fashion statements. Jag tar på mig en mörk kostym, vit skjorta och svart eller vit slips beroende på hur nära det är. Enda avsteget är om den avlidne uttryckligen önskat någon annan klädsel. För kvinnor tycker jag en mörk kjol längre än knät och en vit blus och någon diskret sjal eller bolero är helt acceptabelt. Barn under 10 går i vanliga kläder.

Det är iaf vad jag tycker.   

• nean82

Jag valde att det beror på vems begravning det är. Om tex en person har sytt en klänning till mig skulle jag nog bära den för att hedra den avlidne. Sedan ska det också vara passande så inget urringat eller kortkort utan vackert.

• Margaux

Jag brukar för enkelhetens skull ta på folkdräkt.... Lättast så.
    Annars tycker jag mörkt och diskret om den avdöda inte uttryckligen önskat "glad" klädsel! Barn kan ha vad som helst, men hel och ren.

• Signatur

Det beror på vems begravning det är. Om inte anhöriga (eller personen i fråga i de fall det varit möjligt) uttryckligen bett om annat klär jag mig svart. Men jag tycker det är direkt repektlöst att välja svart om anhöriga/den avlidne uttryckligen bett om t ex ljus klädsel.
    När en barn jag kände dog ville föräldrarna att vi skulle ha färgglad klädsel. Det kändes jättekonstigt, men jag respekterade det också (så gott det gick, det blev en ljus klänning med rosa broderier i nedkanten).

• nirakanna2

Jag klär mig mörkt, svart om jag har, om inte det uttryckts önskemål om t.ex. ljus klädsel. Sonen var på 3 begravningar sitt första år och han hade sina "värdigaste" vanliga kläder.

• Zchimla

Mörkt/svart/grått om inte annat önskemål uttryckts.
    Som #1 sa så är inte begravning platsen att göra ett fashion statement på.  

• annca

Diskret, inte i bjärta färger, men inte helsvart. Beror ju en hel del på vems begravning det är.
    Varit på lite för många begravningar de senaste åren...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • LaFontaine

Jag klär mig i svart (oftast kostym, vit skjorta och svart scarf) om inga andra önskemål finns. Då följer jag så klart dessa istället.

• Smulan 89

Finns det inga önskemål angående klädseln så har jag helsvart. På svärmors begravning var hon noga inför begravningen att vi INTE skulle ha svart (hon kämpade emot cancer, så hon visste vad som skulle hända, så hon gjorde klart det mesta praktiska runt begravningen själv). Hon ville att vi skulle vara klädda som vanligt och det var vi.

• blueangel

min morfars sista önskan var att ingen av oss skulle ha svart på oss, det resulterade i att alla kom i svart i stället. Själv hade jag något som bröt av men var ändå "mörkt" klädd. Jag skulle gjort precis tvärtom fast då hade väl hans fru "min extra mormor" ramlat av stolen.

• Paulina P P
    Anghammarad skrev 2013-08-06 12:14:43 följande:
    Jag brukar säga att begravningar inte är platsen för att göra fashion statements. Jag tar på mig en mörk kostym, vit skjorta och svart eller vit slips beroende på hur nära det är. Enda avsteget är om den avlidne uttryckligen önskat någon annan klädsel. För kvinnor tycker jag en mörk kjol längre än knät och en vit blus och någon diskret sjal eller bolero är helt acceptabelt. Barn under 10 går i vanliga kläder.

Det är iaf vad jag tycker.   
    Håller med! Iofs kan jag tänka mig att ha annat om jag VET att den avlidna skulle önska att man tex klädde sig färgglatt på sbegravningen.
Svar på tråden Kläder på begravning