• ZuLu82

Hjälp med tips och råd

Min unge är snart 3 månad och 3 veckor. Jag helammar honom. På dagarna så ammar jag var 3e timme. Han sover vid 20:00 och sedan vaknar han varannan timme typ runt kl. 00,02,04,06,08. Vi samsover. Så fram med tutten medan han sover , han dricker lite och sedan slutar efter typ 5 eller 10 minuter. Han vaknar sedan vid kl. 6 ibland 8 på morgonen pga jätte ont i magen att han stackarn gråtar mycket. Det blir lättare om han bajsar. Och vi vet inte varför. Är det möjligt att han inte rapar efter varje amningen? Och jag undrar om det är vanligt med att en bebis på den åldern vaknar varannan timme på natten för han är hungrig. Jag vet att barn är olika och jag läser mycket hör att det finns många barn som sover flera timmar i sträck. Jag undrar också om han vill bara snutta på tuttan?!? Han tar inte sugnapp, har inte snuttefilt.

Alltså jag indrar bara, alltså rent nyfikenhet. Annars jag är inte trött att vakna på nättarna. Samtidigt så är jag lite orolig för lilla :(.

By the way, jag kör semper magdroppar varje morgon sedan han var 2 månader.

Jag tänker att ( först när han vaknar för att äta ) så väcker jag honom helt och ammar honom typ 2 eller 3 bröst , rapar sedan sover han igen?

Vad tycker ni?

Tack för allt och alla tips/råd/erfarenhet är välkomna.

• Svar på tråden Hjälp med tips och råd
  • mammalovis

Barn är olika. Storasyster åt ofta med 1-3 timmars intervall mellan amningsstarterna hela natten i 1 års tid. Lillasyster på 8 veckor kan äta/somna innan midnatt och inte äta förrän vid halv sex när det går som längst. Nackdelen för mig är att jag vaknar med en stor pöl på t-shirten ...

Här har vi stora skriket vid 22-tiden, men det tror jag beror på att hon är övertrött då. Igår satt jag en stund och gungade på pilatesbollen med henne i babybjörnen så hon somnade. När hon sedan vaknade efter en kort stund gick det amma henne till sömns.

Har ni provat regelbunden magmassage?   

• ZuLu82

Nej faktiskt inte. Det var bara när han hade kolik asså när han var 2.5 månad. Och så slutade vi ge honom regelbunden massage sedan dess. Vi ger då och då. Men det är bra ide. För den hjälpte honom då jätte mkt.

Tack för tipset.

Svar på tråden Hjälp med tips och råd