• Mamori

Hur kommer ni ihåg årtal för viktiga händelser?

Jag kan inte komma ihåg årtal för viktiga händelser, det blir bara helt blankt i huvudet. Har ni andra något knep för det eller hur gör ni? Saker som när Obama blev president, när Anna Lindh blev dödad, när 9/11 hände etc. Jag känner till såna händelser men kan inte placera in dem på en tidslinje.

I några av fallen så kan jag komma ihåg ungefär var jag var när det hände, typ var jag bodde och då sätta in det ungefär men det har ändå några års felmarginal. Det verkar vara så lätt för alla andra. Hur gör ni och vad gör jag fel?

• Svar på tråden Hur kommer ni ihåg årtal för viktiga händelser?
  • Geléhallon89
    Mamori skrev 2013-07-31 19:58:44 följande:
    Jag kan inte komma ihåg årtal för viktiga händelser, det blir bara helt blankt i huvudet. Har ni andra något knep för det eller hur gör ni? Saker som när Obama blev president, när Anna Lindh blev dödad, när 9/11 hände etc. Jag känner till såna händelser men kan inte placera in dem på en tidslinje.

I några av fallen så kan jag komma ihåg ungefär var jag var när det hände, typ var jag bodde och då sätta in det ungefär men det har ändå några års felmarginal. Det verkar vara så lätt för alla andra. Hur gör ni och vad gör jag fel?
    haha du är inte ensam. jag kommer knappt ihåg när sambon föddes o fyller år efter 3år xD 
    Den som väntar på något gott, väntar alltid förlänge?
  • Sommarnatt10

Sånna årtal jan inte jag heller... Men gör som du o får ett ungefärligt årtal. Måste man veta exakt :/

• Aniiee

Det beror väl på vad man anser vara "iktig händelse". Jag har ingen aning om när Barak Obama blev president, eller när Anna Lindh blev mördad. Däremot vet jag vilket år 9/11 var, när Titanic sjönk och när WW2 var....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mamori
    Sommarnatt10 skrev 2013-07-31 20:30:58 följande:
    Sånna årtal jan inte jag heller... Men gör som du o får ett ungefärligt årtal. Måste man veta exakt :/
    Skönt att det finns fler som jag! Nej men det verkar som alla mina vänner och bekanta har koll och de blir jätteförvånade när jag inte vet. Inte bara att jag inte har koll på årtal till historiska händelser men även nyheter som hänt relativt nyligen liksom. Jag är annars bra på att hålla mig informerad om allmänna händelser men årtalen sätter sig liksom inte. Har känt mig som att jag är den enda som inte har koll :-S Kanske bara har duktiga vänner?
  • Mamori
    Aniiee skrev 2013-07-31 20:42:57 följande:
    Det beror väl på vad man anser vara "iktig händelse". Jag har ingen aning om när Barak Obama blev president, eller när Anna Lindh blev mördad. Däremot vet jag vilket år 9/11 var, när Titanic sjönk och när WW2 var....
    Jag vet inget av de årtalen. Kan ärligt inte nämna ett enda årtal för någon viktig händelse. Inte ens de som jag blivit personligt berörd av, som tex vilket år min morfar dog (var inom de närmaste tio åren iaf). De enda år jag minns är när folk i min närhet är födda. Det har jag liksom "pluggat in".
  • Aniiee
    Mamori skrev 2013-07-31 20:49:41 följande:
    Jag vet inget av de årtalen. Kan ärligt inte nämna ett enda årtal för någon viktig händelse. Inte ens de som jag blivit personligt berörd av, som tex vilket år min morfar dog (var inom de närmaste tio åren iaf). De enda år jag minns är när folk i min närhet är födda. Det har jag liksom "pluggat in".
    Ja, en del har urusel sifferminne. Min lillebror vet knappt vilket år han är född, och när jag intervjuade en musiker när jag pluggade så mindes han inte vilket år hans band startade. Så du är absolut inte ensam Solig
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mamori
    Aniiee skrev 2013-07-31 20:53:38 följande:
    Ja, en del har urusel sifferminne. Min lillebror vet knappt vilket år han är född, och när jag intervjuade en musiker när jag pluggade så mindes han inte vilket år hans band startade. Så du är absolut inte ensam Solig
    Skönt att höra! Tycker att det är lite skumt dock för jag är jättebra på huvudräkning och siffror i andra fall
  • lövet2

Jag har ett bra sifferminne, så det är förstås en god hjälp. Annars så sätter jag ofta in det i sammanhang också. 9/11 var samma år som min farmor dog, Tjernobyl var samma år som Palmemordet, och då var jag barnvakt åt en liten 5-årig kille över natten. Någon viktig händelse var på min födelsedag, en annan på makens födelsedag osv.

• Mamori
    lövet2 skrev 2013-07-31 20:56:50 följande:
    Jag har ett bra sifferminne, så det är förstås en god hjälp. Annars så sätter jag ofta in det i sammanhang också. 9/11 var samma år som min farmor dog, Tjernobyl var samma år som Palmemordet, och då var jag barnvakt åt en liten 5-årig kille över natten. Någon viktig händelse var på min födelsedag, en annan på makens födelsedag osv.
    Intressant att höra hur du gör! Men har du då redan någon minnesregel till den första saken, i dina exempel året din farmor dog, Palmemordet och så?
  • lövet2
    Mamori skrev 2013-07-31 21:08:01 följande:
    Intressant att höra hur du gör! Men har du då redan någon minnesregel till den första saken, i dina exempel året din farmor dog, Palmemordet och så?
    Jag vet när folk i familjen och närmaste släkten är födda. Farmor fyllde jämnt året innan hon dog, så det går lätt att räkna ut. Sedan utgår jag från mina barn när det gäller nutidshistoria. Det hände när jag väntade barn nr 3, det där hände när barn nr 5 var nyfödd osv.
    Den där 5-åringen jag var barnvakt åt när Palme mördades, det var makens brorson, och jag vet när han föddes.
Svar på tråden Hur kommer ni ihåg årtal för viktiga händelser?