• Anonym (Behöver råd)

Vad ska jag tänka på inför hembesök hjälp mig

Nu på tisdag ska familjerätten hem till mig och göra hembesök då de gör utredning gällande vårdnad boende och umgängesutredning och skulle behöva tips på vad man ska tänka på från er.

Givetvis att man har städat och det har jag gjort och ska fortsätta med imorgon och plocka bort sådant som som ljuskoppar för värmeljus tändare för att tända ljus och såna saker. Men ska man även ställa undan en bärbar dator och DVD spelare och sånt? Det känns som dom kan klaga på vad som helst, men samtidigt så måste man ju kunna ha ett hemtrevligt hem.

Vad tittar dom på egentligen?

Är så nervös inför detta hembesök att dom skulle anse mitt hem fel för mitt barn. Pappan bor i villa och jag lägenhet, att dom sak anse hans hem bättre än mitt.

• Svar på tråden Vad ska jag tänka på inför hembesök hjälp mig
  • Krigström
    Anonym (Behöver råd) skrev 2013-07-28 23:38:36 följande:
    Mitt barm kommer vara hos pappa när hembesöket görs och hos pappa när de gör hembesök hos honom så han kan stjla extra mycket oc så snacka skit om mig som han alltid gör.

Jag kommer inte överstäda men bädda sängarna kommer jag göra, barnens säng står i samma rum som min då jag bor i en 2:a och jag har inte jättemycket leksaker som barnet har hos pappa. Är så himla orolg att dom ska finna nåt litet, att dom ska leta efter fel.
    Då säger ja så här. Hoppas på att han gör det. Har gått igenom det där och det är ingenting positivt om han skulle prata skit om dig för hans del.

Men dom letar inte på så sätt så oroa dig inte
  • Anonym (Behöver råd)

Tex stor platt TV på lög höjd som barnet kan få över sig. Fattar dom inte att jag inte skulle tillåta barnet härja fritt hemma hos mig. Jag skulle säga till barnet om h*n skulle få för sig att vilja putta på TV:n att aja baja och gå fram och säga att det är inte leka med och distrahera barnet att leka med annat och leka med barnet. Finns många som har stora platt TV på låg höjd idag som har barn så skulle bli förvånad om de anmärkte på det tex.

• Anonym (Behöver råd)
    Krigström skrev 2013-07-28 23:42:45 följande:
    Då säger ja så här. Hoppas på att han gör det. Har gått igenom det där och det är ingenting positivt om han skulle prata skit om dig för hans del.

Men dom letar inte på så sätt så oroa dig inte

Jag är så jädra trött på han alltså, han är inte helt omöjligt men han sjäkla snack om han sekonomi och hur jäkla snål jag är med föräldra dagar och hur han snart inte har råd med mat till vårt barn gör mig fan galen, hur fan har han då råd att köpa hus och dra på utomlandssemester då, ha bil osv. Han går till sin advokat snackar skit om mig, gnäller på minsta lilla till familjerätten hur dum jag är som inte skänker han dagar tex när han bara nyttjat 33 dagar och har dagar fram till nästa år att ta ut och att jag inte vill samarbeta när det han som vägrar samarbetsantal när jag sa till om det nu senast till han så sa han och vad ska barnet vara då har du tänkt dig? Ja sa ja med såklart eller så farnor eller nåt då sa han så du vill att vi ska undanhålla barnet. Han skall alltid hålla på och franställa mig som en jäkla idiot och jag är trött på han. Skulle verkligen vilja snacka ut med han men han vägrar. och familjerätten vill inte agera medlare.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Behöver råd) skrev 2013-07-28 23:34:49 följande:
    Tycker också att jag ska ha det som jag brukar men en som står mig nära sånt här måste du ta bort, alla ljuskoppar för väremljus tändstickor och små saker och dator, tyckte det lät konstigt.

jag överstädar inte för jag vill inte ge det intrycket men jag är så orolig att de ska skriva nåt negativt. Pappan snackar så mycket negativt om mig enbart för att vinna denna strid. Och han snackar jämt omkull mig också och det vore så skönt om det kunde bli klart nu med allt så man slipper hans tjafs och hans rätt att hävda sig hela tiden att det bara är han som duger som förälder.

Du ska nog inte lyssna på din bekanta...Han/hon verkar ha noll koll
  • Krigström
    Anonym (Behöver råd) skrev 2013-07-28 23:48:55 följande:

Jag är så jädra trött på han alltså, han är inte helt omöjligt men han sjäkla snack om han sekonomi och hur jäkla snål jag är med föräldra dagar och hur han snart inte har råd med mat till vårt barn gör mig fan galen, hur fan har han då råd att köpa hus och dra på utomlandssemester då, ha bil osv. Han går till sin advokat snackar skit om mig, gnäller på minsta lilla till familjerätten hur dum jag är som inte skänker han dagar tex när han bara nyttjat 33 dagar och har dagar fram till nästa år att ta ut och att jag inte vill samarbeta när det han som vägrar samarbetsantal när jag sa till om det nu senast till han så sa han och vad ska barnet vara då har du tänkt dig? Ja sa ja med såklart eller så farnor eller nåt då sa han så du vill att vi ska undanhålla barnet. Han skall alltid hålla på och franställa mig som en jäkla idiot och jag är trött på han. Skulle verkligen vilja snacka ut med han men han vägrar. och familjerätten vill inte agera medlare.
    Nej men det är här du ska föra dagbok. Alla sms alla samtal. Alla konversationer där du vill lösa saker ska du skriva ner och datum och tid. Och dom gångerna han har vägrat eller satt sig emot. På sådant vis när detta sen kommer till rätten (om det går så långt) så har du något att kontra med.

"hon vill inte ge mig dagar bla bla bla"

du: nej men när ja ville lösa det med dig torsdagen den ... t.ex så svarade du mig så här.

Och viktigast av allt. Försök att inte låta han "get to you" det är så jävla satans svårt ja vet. Men starta inte en diskussion som inte handlar om barnen. Säg inget om hans liv till han eller hur han lever nu. Svara så minimalt du kan, och börjar han diskutera annat säg bara du vill komma överens för erat barns skull. För det är prio ett och viktigast! Lycka till
  • Anonym (Behöver råd)
    Krigström skrev 2013-07-28 23:53:21 följande:
    Nej men det är här du ska föra dagbok. Alla sms alla samtal. Alla konversationer där du vill lösa saker ska du skriva ner och datum och tid. Och dom gångerna han har vägrat eller satt sig emot. På sådant vis när detta sen kommer till rätten (om det går så långt) så har du något att kontra med.

"hon vill inte ge mig dagar bla bla bla"

du: nej men när ja ville lösa det med dig torsdagen den ... t.ex så svarade du mig så här.

Och viktigast av allt. Försök att inte låta han "get to you" det är så jävla satans svårt ja vet. Men starta inte en diskussion som inte handlar om barnen. Säg inget om hans liv till han eller hur han lever nu. Svara så minimalt du kan, och börjar han diskutera annat säg bara du vill komma överens för erat barns skull. För det är prio ett och viktigast! Lycka till
    Nu senast tex så var han på krigsstigen och visste att jag skulle reagera han sa att vårt barn kallade hans tjej för mamma då sa jag att det tycker inte jag känns riktigt ok. Skulle du vilja att h*n sa pappa till min kille? han svarade att vad fan h*n är för liten för att fatta sånt begriper du väl. Sedan fortsatte han att ni måste jag börja jobba och sätte barnet på dagis i höst för jag kan omöjligt leva på 180 kr per dag, räcker ju inte för att mätta barnet  och du vill ju inte bidra med nåt. Ja sa att kan vi ta denna diksussion utan vårt barn är med tack. han sa hur har du tänkt dig att det ska gå till och lät arg. ja sa kan vi ta det nån annan gång tack eller via mail för jag märker att du är upprörd och jag vill inte att vi ska bråka i närheten av vårt barn snälla. Han sa jag är inte ett fucking jävla upprörd med du fattar väl att jag inte kan försörja vårt barn på 180 kr per dag? Jag sa du har SGI dagar till januari att ta ut och det klarar du dig ett tag för har bara tagit ut strax över 30 av någon konstig anledning för jag har kollat upp det. han sa att det stämde inte fast jag vet att det är så. Det är liksom ingen idé att tjafsa emot besserwissern jag orkar inte i vårt barns närvaro och han driver mig mer till vansinne, han kör med massa skrämsel grejr som att han är urfattig för mig fast jag vet att läget inte så för att ge mig dåligt samvete. Han bor i hus berättar ständigt om sitt falshiga liv för att impomera så så jäkla dåligt ställt ekonomiskt har han det inte. Höginkomstagare som han är. Så jäkla trött är jag på han så imorgon tänker jag ta kontakt med familjerätten för jag börjar känna att bristningsgränsen är nådd nu och jag var helt knäckt förbannad och ledsen efter förra gången vi sågs pappan och jag då han bara vill bråka varenda gång och jä,t ska anmärka hur dålig jag är och vilke idiot jag är för att  nästa sekund gå att snacka med.

Vi ska ha huvudförhandling eftersom denna utredning kommer skickas dit och jag kommer agera som du säger men hans jäkla advokat är en riktig killer och vad man än säger så är hon där och upprepar mina ord som larviga medans pappan gastar och har sig när han inte har ordet och gör bort sig så domaren får spelet och ber han hålla tyst.

jag hoppas verkligen få ordning på det här så jag kan få trevliga stunder med barnet och slippa hans jäkla ner klankande osv.
  • Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Mia) skrev 2013-07-28 23:50:20 följande:

Du ska nog inte lyssna på din bekanta...Han/hon verkar ha noll koll
    Hon är lite konstig jag men ska ju framställa mig som att jag inte har koll.

Jag är rädd att Familjerätten ska skriva negativt om mitt hem, grejen är att det känns som dom ser ner på mig då jag en diagnos atypisk autism, har knappt fått förklarat för mig vad det är bara fått diagnos och någon förstå sig påare som ska vara hemma hos mig och det var hon som sa ta bort det och det när familjerätten kommer för sånt tittar dom på. Hon förminskar mig som jag vore ett barn och jag håller på att få spelet för det känns som alla bara gnäller på mig först hon och sedan pappan.
  • Krigström

Förstår att det är tufft, vet hur det är. Men ha bara alltid en sak i åtanke. Säg eller gör ingenting som han kan använda mot dig. Skriv av dig, prata av dig men mot han ska du bara säga "ok" "vi ser på det sen" "vi löser det genom våra ombud då" ju mer du kan visa att du är samarbetsvillig och han inte är det och inte pratar "illa" om han så ju bättre är det. Min exman fick jätte mycket skit för att ha pratat illa om mig och när han satt i rätten och sa han ville samarbeta så hade ja 50 sms konversationer som visar annorlunda. Lycka till det löser sig

Anonym (Behöver råd) skrev 2013-07-29 00:20:58 följande:
    Nu senast tex så var han på krigsstigen och visste att jag skulle reagera han sa att vårt barn kallade hans tjej för mamma då sa jag att det tycker inte jag känns riktigt ok. Skulle du vilja att h*n sa pappa till min kille? han svarade att vad fan h*n är för liten för att fatta sånt begriper du väl. Sedan fortsatte han att ni måste jag börja jobba och sätte barnet på dagis i höst för jag kan omöjligt leva på 180 kr per dag, räcker ju inte för att mätta barnet  och du vill ju inte bidra med nåt. Ja sa att kan vi ta denna diksussion utan vårt barn är med tack. han sa hur har du tänkt dig att det ska gå till och lät arg. ja sa kan vi ta det nån annan gång tack eller via mail för jag märker att du är upprörd och jag vill inte att vi ska bråka i närheten av vårt barn snälla. Han sa jag är inte ett fucking jävla upprörd med du fattar väl att jag inte kan försörja vårt barn på 180 kr per dag? Jag sa du har SGI dagar till januari att ta ut och det klarar du dig ett tag för har bara tagit ut strax över 30 av någon konstig anledning för jag har kollat upp det. han sa att det stämde inte fast jag vet att det är så. Det är liksom ingen idé att tjafsa emot besserwissern jag orkar inte i vårt barns närvaro och han driver mig mer till vansinne, han kör med massa skrämsel grejr som att han är urfattig för mig fast jag vet att läget inte så för att ge mig dåligt samvete. Han bor i hus berättar ständigt om sitt falshiga liv för att impomera så så jäkla dåligt ställt ekonomiskt har han det inte. Höginkomstagare som han är. Så jäkla trött är jag på han så imorgon tänker jag ta kontakt med familjerätten för jag börjar känna att bristningsgränsen är nådd nu och jag var helt knäckt förbannad och ledsen efter förra gången vi sågs pappan och jag då han bara vill bråka varenda gång och jä,t ska anmärka hur dålig jag är och vilke idiot jag är för att  nästa sekund gå att snacka med.

Vi ska ha huvudförhandling eftersom denna utredning kommer skickas dit och jag kommer agera som du säger men hans jäkla advokat är en riktig killer och vad man än säger så är hon där och upprepar mina ord som larviga medans pappan gastar och har sig när han inte har ordet och gör bort sig så domaren får spelet och ber han hålla tyst.

jag hoppas verkligen få ordning på det här så jag kan få trevliga stunder med barnet och slippa hans jäkla ner klankande osv.

• Anonym (Behöver råd)

Tyvärr så skickar han inte sms han är bara svinig muntligt mot mig och ingen skulle våga intyga det i rätten.

• Krigström

Va min med i början tills ja slutade ta hans samtal och sa e det nått han vill kan han skriva det

Anonym (Behöver råd) skrev 2013-07-29 14:04:25 följande:
    Tyvärr så skickar han inte sms han är bara svinig muntligt mot mig och ingen skulle våga intyga det i rätten.

• Anonym (Behöver råd)
    Krigström skrev 2013-07-29 14:08:16 följande:
    Va min med i början tills ja slutade ta hans samtal och sa e det nått han vill kan han skriva det

Har försökt med det men då håller han tyst och försätter bara framföra sitt skit i barnets närvaro trots att jag sagt att jag inte vill att det är så bra att barnet är med när han håller på.

Ska prata med familjerätten om detta imorgon, inte klaga på han men berätta om hans beteende.
  • Anonym (S)

Ts ta det lugnt de kommer för att se dig i din hemmiljö inget annat, när mina barn var borta så kom fr hem till mig och jag hade städat som jag brukar inget mer, hade inget köksbord för jag hade inte haft råd att köpa ett men skulle få ett dagen efter och hon reagera på det men jag förklara som det var och hon sa att det var bra. Jag hade inga sängar till barnen och hon sa att nej det gör inget du behöver inte ha allt jag vill bara träffa dig i din hemmiljö för att det är din planhalva och du behöver inte vara så nervös då, när vi börjar utredningen så gör vi det på mitt kontor. Natten innan hon kom fick jag i. Mängder av bananflugor och jag skämdes och tyckte det var jobbigt och pinigt, jag bjöd på kaffe och hoppades de skulle hålla sig borta de så äcklen men nejdå de flög henne i ansiktet och hon undra om jag ville ha tips hur man får bort bananflugor, så tacka hon för sig och innan det hade vi bokat in tid på hennes kontor. Jag gilla henne och när jag sen skulle upp på hennes kontor på sochuset så var jag coollugn för jag visste redan vem jag skulle träffa. Hon skrev i sin motivering till att jag skulle ha ensamvårdnad att jag hade ett fridfullt hem som skulle kompliteras med köksbord dagen efter hon besökt mig och att hon kolla upp det via tel, hon skrev att jag har inga sängar till barnen och varför men att jag har bäst förutsättningar trots det att ta hand om barnen. Jag fick sen ensamvårdnad och barnen fick umgängesrätt med pappan trots att han hade villa och leksaker sen tog det nära 1 år innan de kom så jag är glad jag inte köpte sängar innan. Lycka till och ha is i magen som min mamma sa till mig

Svar på tråden Vad ska jag tänka på inför hembesök hjälp mig