• Vikk

Främling i mitt hem..

Jag är en mamma till två små pojkar och en bonusdotter sedan tre år tillbaka. Det har varit en riktig bergochdalbana av känslor och fungerat skit med dotterns mamma. Alla klassiska känslor har funnits och alla klassiska scenarion spelats upp. Mamman vill inte att hennes dotter ens ska prata med mig vilket är svårt när man bor ihop och allt däremellan har varit tjafs och dumheter. Barnet har även börjat reta mig med kommentarer som "jag vill att min mamma och pappa ska pussas" , "min pappa har legat i min mammas säng.." Osv. Hon minns inte att de vart tillsammans ens hon var 1 år när jag träffade hennes pappa. Det var aldrig några problem då. Jag engagerade mig till hundra procent i barnet vilket gjorde att allt blev jobbigare när det inte fungerade. Därför tvingade jag mig själv att ta ett steg tillbaka. Jag nedgraderade mig själv till "bara en vuxen"istället för bonusmamman som gjorde allt. Det blev mycket lättare. Men tyvärr har vi inte lyckats komma närmare varandra. Jag och dottern går inte riktigt ihop trots att hon bara är snart 6 år. Detta innebär jobbiga känslor. Jag känner mig som en dålig person och en hemsk förälder. Jag längtar i te alls efter dottern och tycker det är skönt när hon åker hem. För då känns det, att hon åker hem till sig trots vv. Under semestern har det vart väldigt varmt och jag har struttat runt i rätt lite kläder hemma, mina små killar bryr sig inte (0 och 2 år!) och sambon tycker det är heeelt ok ; ) Detta gjorde dock att så fort styvdottern kom hem kände jag mig dom en främling i mitt eget hem, eller som att jag hade gäster hemma. Jag va tvungen att tänka på vad jag satte på mig på morgonen och kunde inte springa upp halvnäck och göra välling längre. Så här är jag och smyger i mitt eget hus. Ursäktar mig och gömmer mig. Inte för att jag är blyg och osäker, inte nånstans men för att vi har en gäst i hemmet. Som inte är en gäst. Jättejobbigt att leva såhär. Förväntar mig inga lösningsinriktade svar, behövde bara skriva av mig. : (

• Svar på tråden Främling i mitt hem..
  • Kaffemaya

Usch vad jobbig det låter. Jag tror hon bara vill provocera dig så ha is i magen

• Farmor52

Kära TS, förstår att det är jobbigt, särskilt som det verkar spm om biomamman saboterar er realation. Flickan måste bli helt förvirrad. Dessutom är hon nu som 6-åring i det som kallas "lilla tonåren", läs lite om det du kommer kanske att känna igen en del. Det kommer att bli bättre, det gäller bara att försöka hantera det så bra man kan. Jag tror att hon kanske testar för att försäkra sig om att du är kvar. Om du inte var viktig för henne så skulle hon inte testa dig.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Sephrenia89

När sambons ena barn var 6,7 år så var det väldigt mycket att mamma och pappa är ihop fast de bor inte tillsammans fast jag bodde med honom, var något borta så hade mamma lagt det där och där.

Den andra runt 8års åldern då sa att mamma och pappa flyttat isär men är gifta, de sover med varann när jag inte är där.

Flera gånger på morgonen kom hon in och frågade sin pappa om mamma skulle komma hem, "nej vi har skilt oss för ett bra tag sedan och jag är med NN nu"...."Men varför ligger mamma i sängen då?"..*pekade på mig som sov*.."Det är NN".. "Jag tror inte mamma vill att hon ska vara på hennes plats när hon kommer hem"

Gått över nu men tog ett bra tag.

• Bouganville

Jag är också som en främling i mitt eget hem när bonusarna kommer. Känner inte mig fri, känner mig iakttagen och jag blir osäker. Förr var jag mkt mer engagerad i barnen men nu bryr jag mig knappt längre. De är idag 8 och 10 år.

Det är nog också bonusmamman som är grunproblemet. Får inte prata om mig i deras hem, får inte nämna mitt namn mm, då är de inte speciellt intresserade av mig heller, kan inte ha det bra med mig för då bli deras mamma arg/sur. Det gör att vi knappt pratar med varandra under deras helg och jag förvandlas till luft.

Har försökt så många ggr, tyvärr är jag inte bättre så just nu lever jag i ett " det blir bättre när de blir större".

Svar på tråden Främling i mitt hem..