• k girl

Tre kurvor mellan längd och vikt...

Vi var nyss på vägning och mätning med vår 1,5-åring. Hon har skjutit iväg i längd och ligger nu strax under +1 SD i längd (tidigare på 0 SD). De säger att hon följer sin kurva, men den är betydligt planare än de vanliga kurvorna. Hon är född en månad prematurt.

Hon är ganska liten i maten, men matvägrar som regel inte. Tre huvudmål per dag plus mellanmål. Äter frukt eller en hemmagjord smoothie med yoghurt/keso/kvarg, banan och bär till mellanmål. Ammar fortfarande, både nattetid och dagtid (sövs till bröstet).

Hon är otroligt aktiv, sitter nästan aldrig stilla. 

Jag var själv väldigt smal (och lång!) som barn, men var fortfarande rätt knubbig som tvååring. Och det som gör mig lite fundersam är hennes eksem. Vi har länge funderat på om hon kan vara mjölkallergiker men bvc tror inte det.

Några idéer eller förslag. Välling? Gröt på kvällen? Näringsdryck? Mjölk till maten (hon dricker i dagsläget vatten)?

• Svar på tråden Tre kurvor mellan längd och vikt...
  • k girl
    Papricorn skrev 2013-07-26 20:54:55 följande:

Du vet inte skillnad på att vara underviktig och undernärd??!!

Jag vet inte riktigt vad du tycker att jag ska svara. Det var inte dig jag svarade, utan jag bekräftade att hon har gått upp i vikt sedan senaste BVC-besöket. Kan jag kanske få göra det utan att du dumförklarar mig?

Tillväxt mäts i längd och inte i vikt. Det är det enda jag har fått lära mig och höra. Att så länge längdtillväxten är bra så får barnet i sig tillräckligt mycket energi. Jag tycker inte att det är roligt att ha en mager unge, men hon äter ju! Vad ska jag göra föreslår du - använda en tratt och tvångsmata henne när hon inte vill ha mer? 

Jag var också underviktig (och lång) när jag växte upp. Jag funderar dock på om min dotter kan vara mjölkallergiker eftersom hon har svåra eksem och för att både jag och min syster var multiallergiker som barn. Och du tycker att det är helt horribelt att jag inte ger mjölk som måltidsdryck?! Borde jag ha gett henne ersättning också, när hon var helammad?

Ge dig nu. Jag svälter inte mitt barn.            
  • Dr Mupp
    k girl skrev 2013-07-26 21:05:46 följande:

Jag vet inte riktigt vad du tycker att jag ska svara. Det var inte dig jag svarade, utan jag bekräftade att hon har gått upp i vikt sedan senaste BVC-besöket. Kan jag kanske få göra det utan att du dumförklarar mig?

Tillväxt mäts i längd och inte i vikt. Det är det enda jag har fått lära mig och höra. Att så länge längdtillväxten är bra så får barnet i sig tillräckligt mycket energi. Jag tycker inte att det är roligt att ha en mager unge, men hon äter ju! Vad ska jag göra föreslår du - använda en tratt och tvångsmata henne när hon inte vill ha mer? 

Jag var också underviktig (och lång) när jag växte upp. Jag funderar dock på om min dotter kan vara mjölkallergiker eftersom hon har svåra eksem och för att både jag och min syster var multiallergiker som barn. Och du tycker att det är helt horribelt att jag inte ger mjölk som måltidsdryck?! Borde jag ha gett henne ersättning också, när hon var helammad?

Men varför har du inget intresse av att ta henne till en barnläkare och utesluta att det finns en medicinsk anledning till varför hon väger så lite. För om hon äter som hon ska och ändå är underviktig så kanske hon inte tar upp näringen som hon ska. Undervikt behöver förövrigt inte påverka längden, däremot gör undernäring det. 

Man kan vara tjock och undernärd eller underviktig utan att vara undernärd. Undernäring har med näringsämnen att göra. Att man får i sig kolhydrater, proteiner, fetter, mineraler och vitaminer. undervikt har med kalorier att göra. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • k girl
    Dr Mupp skrev 2013-07-26 21:12:46 följande:
    Men varför har du inget intresse av att ta henne till en barnläkare och utesluta att det finns en medicinsk anledning till varför hon väger så lite. För om hon äter som hon ska och ändå är underviktig så kanske hon inte tar upp näringen som hon ska. Undervikt behöver förövrigt inte påverka längden, däremot gör undernäring det. 

Man kan vara tjock och undernärd eller underviktig utan att vara undernärd. Undernäring har med näringsämnen att göra. Att man får i sig kolhydrater, proteiner, fetter, mineraler och vitaminer. undervikt har med kalorier att göra. 

Fast det har jag ju. Alltså, jag har påpekat det här med eksem, vikt och allergimisstankar sedan hon var lite drygt ett halvår gammal. BVC remitterar inte. Jag har suttit i telefon med sköterska på barnmottagningen och grinat. De kan inte göra någonting utan remiss från bvc. Min dotter har inte träffat en barnutbildad distriktssköterska sedan hon var tre månader gammal. Vi har en kamp med BVC om allt... vi fick tjata oss till en logopedremiss när min son var 2,5 och hade omkring tio talade ord. De ville inte skriva remiss då heller. Hennes viktutveckling har varit långsam från födseln - som sagt, en rätt plan kurva - och skillnaden är den att hennes längd har stuckit iväg med + 1,5 kurva jämfört med för vad den var vid 8-månaderskontrollen!
  • Betula74

Jag tycker att du verkar veta vad du gör och ha ett bra tänk. Alltid tråkigt med trådar som blir massa tjafs i  som inte alltid är särskilt tillförlitligt , tar för mycket energi.

Du kan ju äta mjölkfritt och inte ge henne mjölk under en period för att se om det blir bättre. Be BVC att ta en extra vikt/längd för att se vart det tar vägen. Behöver du remitteras vidare så kan BVC hjälpa dig med det.

Jag önskar dig lycka till och lämnar nu den här tråden. 
  • Betula74
    k girl skrev 2013-07-26 21:23:32 följande:

Fast det har jag ju. Alltså, jag har påpekat det här med eksem, vikt och allergimisstankar sedan hon var lite drygt ett halvår gammal. BVC remitterar inte. Jag har suttit i telefon med sköterska på barnmottagningen och grinat. De kan inte göra någonting utan remiss från bvc. Min dotter har inte träffat en barnutbildad distriktssköterska sedan hon var tre månader gammal. Vi har en kamp med BVC om allt... vi fick tjata oss till en logopedremiss när min son var 2,5 och hade omkring tio talade ord. De ville inte skriva remiss då heller. Hennes viktutveckling har varit långsam från födseln - som sagt, en rätt plan kurva - och skillnaden är den att hennes längd har stuckit iväg med + 1,5 kurva jämfört med för vad den var vid 8-månaderskontrollen!
    Distriktssköterskor är barnutbildade. Har samma kurser som barnsjuksköterskor när det gäller att arbeta på BVC. Om du inte är nöjd med ditt BVC så kan du begära att byta. 
  • Dr Mupp
    k girl skrev 2013-07-26 21:23:32 följande:

Man kan skriva en självremiss. I vilket fall som helst tycker jag du bör byta BVC, de verkar ju totalt okunniga där.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • k girl
    Betula74 skrev 2013-07-26 21:26:20 följande:
    Distriktssköterskor är barnutbildade. Har samma kurser som barnsjuksköterskor när det gäller att arbeta på BVC. Om du inte är nöjd med ditt BVC så kan du begära att byta. 
    Ok, tack! Den upplysningen uppskattas. Det brukar sägas att vårt bvc bara har en anställd med barnutbildning. Annars hoppar diabetessköterskan in. Jo, jag vet att jag kan byta, vi har pratat om att göra det.   
  • cosinus

En fråga bara, upplever du att hon dragit iväg på längden själv också eller blev du förvånad där på BVC? För just vid 18 mån har mina gått från att mätas liggande till stående och då kan det bli hack i kurvan. Vet att ena barnet fick en helt löjligt stor längddiff på 6 månader (jämfört med hur jag upplevde det) i just den skarven. Ett Nnat barn har provat krympa från en månad till en annan på två olika mätbord

• Dr Mupp
    k girl skrev 2013-07-26 21:32:45 följande:
    Ok, tack! Den upplysningen uppskattas. Det brukar sägas att vårt bvc bara har en anställd med barnutbildning. Annars hoppar diabetessköterskan in. Jo, jag vet att jag kan byta, vi har pratat om att göra det.   
    Distriksköterskor är lika mycket utbildade på barn som tex allmänläkare. Det ingår i utbildningen men är inte ett specialområde för dem. Sen kan de såklart ha ett eget intresse och läsa på mer om just barn, amning mm. 
  • k girl

Tror jag har hittat det största felet... Jag fyllde i min dotters längd och vikt på rikshandbokens kurvor och fick ett annorlunda resultat än vad som ritades in i journalen (av vikarien). Då avrundade jag ändå uppåt till 82 på längd.

Längden togs dock liggande.

• k girl

Eh, men vad tusan? Jäkla app! Försöker igen...
  • Dr Mupp
    k girl skrev 2013-07-26 21:51:25 följande:
    Tror jag har hittat det största felet... Jag fyllde i min dotters längd och vikt på rikshandbokens kurvor och fick ett annorlunda resultat än vad som ritades in i journalen (av vikarien). Då avrundade jag ändå uppåt till 82 på längd.

Längden togs dock liggande.
    Skillnaden i längdkurvan är så pass liten att det kan vara ett mätfel. Räcker ju att man sträcker mer eller mindre på barnet så får man olika längd.
    Viktkurvan följer hon ju fint.

Men som sagt, lite för stor skillnad mellan vikt- och längdkurvan så hon kan mycket väl var underviktig och bör utredas av barnläkare. Skillnaden är dock inte så stor som det lät i början. 
  • k girl

Skillnaden är faktiskt mindre om kurvan korrigeras för hennes prematurfödsel. I hur hög grad kan det påverka egentligen? (hon var inte tillväxthämmad)

• Papricorn

Men jisses hold your horses!

Varför går du igång på försvaral?

Du bad om råd,din dotter är medicinskt underviktig inte nödvändigtvis undernärd, och behövet få i sig mer energi!

Längdtillväxten är en av det sista sakerna som hämmas och det ska långvarig och extrem undernäring till för att hon inte ska växa på längden - så där hat du hrlt fel.

Det är ingen som säger att du svälter henne men varför inte komplettera med extra energi i ex måltidsdryck istället för vatten?!

Det handlar inte om att tvinga o barn mat med tratt utan att anpassa kost och mängd efter individ. Och eftersom hon är underviktig och dalar i kurva finns ingen anledning att INTE öka energitätheten i hennes kost!
  • k girl
    Papricorn skrev 2013-07-27 09:45:03 följande:

Men jisses hold your horses!
    Varför går du igång på försvaral?
    Du bad om råd,din dotter är medicinskt underviktig inte nödvändigtvis undernärd, och behövet få i sig mer energi!
    Längdtillväxten är en av det sista sakerna som hämmas och det ska långvarig och extrem undernäring till för att hon inte ska växa på längden - så där hat du hrlt fel.
    Det är ingen som säger att du svälter henne men varför inte komplettera med extra energi i ex måltidsdryck istället för vatten?!
    Det handlar inte om att tvinga o barn mat med tratt utan att anpassa kost och mängd efter individ. Och eftersom hon är underviktig och dalar i kurva finns ingen anledning att INTE öka energitätheten i hennes kost!

Hon dalar inte i kurva. 
    Jag tycker att det vore orimligt att ett barn gör en så pass stor längdökning att hon ökar en kurva och samtidigt inte får i sig tillräckligt mycket energi. Nu verkar det vara så att sköterskan fyllt i längden felaktigt, se bilden här ovan. 

Du har ju gett fullständigt otrevliga svar från start. Ja, jag kan inte påstå att jag tycker att det känns vettigt att ge mjölk som måltidsdryck om det innebär att det där glaset mjölk konkurrerar ut en halv portion mat. Jag tycker att det är vettigt att måltidsdryck släcker törst, inte ger mättnad - den mättnaden bör komma från MAT! Hon får ju i sig mjölk och mejeriprodukter vid ett flertal tillfällen under dagen förutom vid lunch och middag, och ammar dessutom flera gånger per dag, så jag ökar gärna energitätheten i maten på annat sätt än att servera mjölk till maten.  Jag tycker inte att det innebär att jag förtjänar en fullständig avhyvling som om jag vore dum i huvudet och håller min dotter underviktig för att jag inte serverar mjölk som måltidsdryck!
  • k girl

Dessutom har hon ju följt samma kurvor sedan födseln, menar du att det beror på att hon lidit av konstant energibrist?

• Papricorn
    k girl skrev 2013-07-27 10:00:07 följande:
    Dessutom har hon ju följt samma kurvor sedan födseln, menar du att det beror på att hon lidit av konstant energibrist?

Viktkurvan dalar ju visst
  • k girl

Den åsikten delar inte BVC, och nu har jag sagt mitt till dig. Jag var orolig över det hastigt uppkomna gapet mellan längd och vikt, inte viktkurvan i sig. Du har ju redan bestämt dig.

Svar på tråden Tre kurvor mellan längd och vikt...