Tips på hur man uppfostrar
Jag har en väldigt livlig, aktiv och busig tjej som verkligen är en utmaning och har varit sån hela sitt liv. Hon är nu tre år och är antagligen i en "trotsperiod" eller vad man kallar det. Vi kör mycket med logiska konsekvenser i vår uppfostran, men också att hon får sitta och lugna ner sig när hon uppför sig dåligt. Trots allt vi gör så lyssnar hon inte utan kör sitt eget race. Hon är väldigt självständig och har varit så sen hon var bebis. Ibland vet jag inte vad jag ska göra med henne för jag är rädd att hon kommer att bli odräglig och bortskämd när hon blir äldre. Jag skulle gärna vilja få lite råd av mer erfarna föräldrar! Vad man gör i olika situationer t.ex. Några vanliga situationer under dagen är:
1. Kastar saker omkring sig och vill inte plocka upp. Vad gör man? Hur ska man utföra en logisk konsekvens i den här situationen? På lekparken kastar hon sand. Då får hon sätta sig och lugna ner sig på en bänk eller så går vi.
2. Skriker i falsett så högt att det ringer i öronen och lillasyster börjar gråta. Ofta i trappuppgången och ibland inne. Vet inte hur jag ska tackla den här situationen. Hur får jag henne att sluta med detta? Ibland kommer hon och skriker när jag ska få vår bebis att sova på dagen, det gör hon bara för att störa. Jag blir jättearg. Hon bryr sig inte när man ryter åt henne med bestämd röst.
3. När hon badar kastar hon ut vatten på golvet och då måste hon sluta bada, men hon är lika glad för det, trots att hon älskar att bada.
4. När vi är ute så springer hon ofta iväg och hon kan springa långt. Bryr sig inte om vart vi föräldrar befinner oss. Så vi måste ofta ha henne fastspänd i vagnen av säkerhetsskäl fastän hon egentligen skulle behöva gå själv för att få utlopp för sin enorma energi. Några tips?