• wallinskan

sluta pumpa=dåligt samvete :'(

Hej, Jag har idag efter mycket vel fram och tillbaka bestämt mig för att sluta pumpa och nu har jag jättedåligt samvete över mitt beslut :( har punpat och gett ur flaska sen vår dotter var 6 dagar då amningen aldrig fungerade. Redan på BB började amningen strula då hon inte alls var intresserad av bröstet. All personl försökte hjälpa oss att få igång amningen och tjatade om hur viktigt det var vilket gjorde att jag blev enormt stressad och redan då började amningen kännas jobbig och onaturlig för mig. Vi blev sedan hemskickade från bb utan att amningen riktigt kommit igång vilket resulterade i att första tiden hemma blev riktigt kämpig...dottern skrek oavbrutet och jag försökte verkligen amma men hon vägrade ta bröstet. Det slutade med att även jag grät konstant och började må väldigt dåligt. Efter att fått hjälp av bvc kom det fram att jag har jättedåligt med bröstmjölk. Jag började pumpa för att kontrollera hur mycket hon fick i sig och kompletterade sedan med ersättning. Jag började pumpa var 3:e timme och fick sammanlagt ut max 50 ml. Har hållt på så sen dess och idag är vår dotter 7 veckor och jag känner att jag inte orkar mer :( varje pumpningstillfälle ger mig verkligen ångest. Jag känner mig ledsen och värdelös för att jag knappt får ur någon mjölk... känns som den första tiden har blivit förstörd av hysterin kring amningen och pumpningen :( jag förknippar de här första veckorna med ångest. Flera gånger har jag bestämt mig för att sluta pumpa för att sedan pngra mig då mitt dåliga samvete tar över. Jag mår dåligt om jag pumpar och jag mår dåligt av att sluta. Jag känner att jag inte vill försöka ge bröstet igen då jag har väldigt jobbiga erfarenheter kring det och inget självförtroende alls. Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg men jag har så svårt att sätta ord på hur jag känner just nu.

• Svar på tråden sluta pumpa=dåligt samvete :'(
  • Airhostess

Jag höll på som du I 8 dagar sen orkade jag inte mer, så jag började ge ersättning och fick en glad bebis. Att du ens orkat pumpa ur till varje mål I 7 veckor är för mig ett under. Sluta amma och ge bara ersättning är mitt råd och skit I vad andra säger.

• Brioche

Åh snälla du, ha inte dåligt samvete! Din dotter mår bäst av att du mår bra och funkar inte amningen så gör den inte, man behöver inte göra sig själv sjuk över amningen. Nu har hon fått din viktiga råmjölken och nu kommer hon att växa och må alldeles utmärkt av ersättningen.

Jag har två barn, det första vägrade amma och jag pumpade ur och gav på flaska i fyra månader och det var dom värsta månaderna i mitt liv. Jag hatade att pumpa ur, det tog tid och gjorde ont och sonen vaknade och skrek så fort jag skulle börja pumpa ur. Jag hade också lite dåligt samvete i början när jag slutade men det var också så otroligt skönt. Och vet du vad, han är nu 3,5 år, mår jättebra och är världens finaste kille. Mitt andra barn började amma med en gång som om hon aldrig gjort annat.

Så bara för att det inte går nu så kan det funka nästa gång, det beror inte på dig som mamma och din dotter kommer att må finfint av en mamma som inte är stressad över amningen utan kan njuta av matstunderna. För det går att ha precis lika mysiga matningar med flaska som med bröstet!

Så släpp det dåliga samvetet och lycka till!

• mammave

En glad mamma är hundra ggr bättre än bröstmjölk. Ersättning idag är väldigt bra. Det råder amningshysteri i Sverige. Visst att de säger att amning är det bästa, men det är ju om det funkar. Att du orkat så länge är ju väldigt beundransvärt. De flesta hade nog gett upp långt tidigare. Släpp pressen och ge ersättning. Testa och amma sen om ett par dar och se om det funkar, då kanske du inte känner samma press. Funkar det inte så gör det inte. I vår föräldragrupp ammade hälften och hälften gav ersättning, så det är långt ifrån alla det funkar för. Du är ingen sämre mamma för det. Man kan ju ringa amningshjälpen om man vill oxå. Vet ej hur de är, men de kanske kan stödja dig hur du än väljer att göra.

• hannajohanna

Lägg ner pumpandet och sluta att ha dåligt samvete, du är en jättebra mamma även om du inte ammar!! Det är så mycket mer värt att kunna se tillbaka på första tiden med din lilla med glädje, inte som en tid full av ångest, stress och sorg.
    Hade en liknande situation med min son, jag hade pissdåligt samvete när jag slutade pumpa, men det varade bara ett par dagar/någon vecka. Jag mådde helt enkelt så mycket bättre av att kasta pumpen och spendera mer tid med min bebis, som både blev mätt, nöjd och glad av ersättning och en närvarande utvilad mamma utan en bröstpump i vädret.

• straw2008
    Airhostess skrev 2013-07-20 22:15:11 följande:
    Jag höll på som du I 8 dagar sen orkade jag inte mer, så jag började ge ersättning och fick en glad bebis. Att du ens orkat pumpa ur till varje mål I 7 veckor är för mig ett under. Sluta amma och ge bara ersättning är mitt råd och skit I vad andra säger.

Hell to the yes !
    I kinamockaskogen.....
  • sina

Fast det bästa är nog om du inte slutar pumpa tvärt. Både du och bebisen lär må bättre om du fasar ut pumpningen och samtidigt fasar in ersättning.

• lyckaokarlek

Imponerad över att du orkat så länge! Jag klarade bara 4v med samma förutsättningar... Du är INTE en dålig mamma som inte kan amma eller inte orkar pumpa längre! Du är fantastisk som ändå gjort allt för att bebisen ska få det som fanns!
    Att helt gå över till ersättning var det bästa jag gjort, plötsligt hann jag umgås med vår dotter på ett mer avslappnat sätt, jag mådde bättre och dottern var nöjdare. Känn efter vad som är viktigt för dig och följ magkänslan

• FruLarsson

Ett alternativ kan ju vara att du skruvar ner pumpandet. Som jag förstår det nu så pumpar du vid varje mål? Du kanske kan pumpa ngr gånger om dagen. Så får bebisen lite mjölk och ditt samvete kanske mår lite bättre.

Men du ska inte ha dåligt samvete om du väljer att lägga ner pumpningen! Din bebis kommer klara sig alldeles utmärkt på ersättning också. Fast ibland funkar ju som bekant inte samvetet logiskt och då kanske delpumpning skulle kunna vara ett alternativ.

När vi la ner amningen så pumpade jag var 3e (vaken) timma i början, sen blev det var 4e, sen blev det 4 ggr om dagen, sedan 3 ggr om dagen och nu pumpar jag 2 ggr om dagen - det var 6 veckor sedan vi la ner amningen. Jag skulle aldrig orkat hålla på som du gjort i så många veckor så det är verkligen inget att skämmas över. BRA JOBBAT!

• minerva123

Säger som de andra här, helt otroligt att du orkat så länge! Inte konstigt alls att dina krafter håller på att ta slut. Det är inte meningen att man ska ha ångest vid varje matning, ingen bröstmjölk i världen är värd det! Var istället stolt över det du gjort och fortsätt med bara ersättning så kan du njuta av att vara mamma istället.

• wallinskan

TUSEN TACK för alla uppmuntrande och fina kommentarer!!! Har packat ner pumpen nu och ger bara ersättning. Mår redan mycket bättre och jag har faktiskt inte haft dåligt samvete utan istället är jag stolt över mig själv för att jag faktiskt orkade i nästan 8 veckor. Livet blev helt plötsligt så mycket bättre nu när jag kam vara mamma på heltid istället för att känna mig som en mjölkkosss. Tack igen för erat stöd

• Airhostess
    wallinskan skrev 2013-07-22 13:14:52 följande:
    TUSEN TACK för alla uppmuntrande och fina kommentarer!!! Har packat ner pumpen nu och ger bara ersättning. Mår redan mycket bättre och jag har faktiskt inte haft dåligt samvete utan istället är jag stolt över mig själv för att jag faktiskt orkade i nästan 8 veckor. Livet blev helt plötsligt så mycket bättre nu när jag kam vara mamma på heltid istället för att känna mig som en mjölkkosss. Tack igen för erat stöd

GRATTIS!!
  • sina

Så skönt! Min fru slängde pumpen efter fem veckor - då var hon färdig för psyket- och allting blev så mycket bättre, inte minst hennes anknytning till barnet.

• scaras

Jösses, SLUTA!!
    Så där ska man inte ha det.. pumpade själv i 6 veckor och det var ju bara ett evigt sittande i soffan antingen med bebis som kanske ändå kunde lära sig själv, eller pumpen. La ner och hela "livet med bebis" blev så mycket enklare och roligare.
    Glad att jag kämpade mig igenom det så länge ändå, eftersom de säger att första mjölken är så viktig.. men längre än nån månad finns väl ingen anledning att plåga sig.
    Ersättning ger också en mätt o nöjd bebis, och självklart gosar man lika mycket med bebben oavsett om den sitter fast i ditt bröst eller inte. Tungan ute

• visa0

Oj vad duktig du har vart!

Jag hade precis samma problem som dig, dock var det väl inte för lite mjölk utan en bebis som tvärvägrade i perioder. Början av vår relation kantades av ångest inför varje matning och jag upplevde att min relation till honom blev lidande. Liksom du hade jag en väldigt ångest inför att sluta försöka amma och pumpa, jag ville ju ge min son den bästa maten för honom. Kände mig som världens sämsta mamma när jag började trappa ner, efter mycket googlande hittade jag en artikel om en undersökning som visade att barn som åt ersättning inte alls mådde sämre eller blev sjukare oftare än ammande barn. Det lugnade mitt dåliga samvete lite... Nu är min kille 3 månader och jag kan fortfarande önska att amningen hade fungerat, men har inget dåligt samvete över mitt val. Ångesten släppte nästan omgående då jag bestämt mig för att sluta och tillföljd av flaskmatning blev även anknytningen till sonen väldigt mycket bättre än vad den var innan :)

Svar på tråden sluta pumpa=dåligt samvete :'(