• Anonym (?)

Ang gemensam vårdnad och fytt till annan stad utan godkännande.

Vad händer om man har gemensam vårdnad, den ena föräldern vill flytta ca 20 mil till en annan stad och vill ha varannan helg och den andra föräldern ej godkänner detta men denne gör det ändå oavsett?

• Svar på tråden Ang gemensam vårdnad och fytt till annan stad utan godkännande.
  • Anonym (?)
    h8him skrev 2013-07-20 15:48:43 följande:
    Jag tolkade denna mening som det: "Jag har aldrig ändrat, jag har sagt att det inte spelar någon roll för mig, det är han som ändrar och det är bara för mig att infinna mig i det."

Okej, men han vill kanske inte ha fler foton? Man får ändra sig.

Vad jag menar är att han kanske har en annan uppfattning om dotterns bästa, än vad du har. Hon har väl även vänner hemma där ni bor?

Nej, det har jag aldrig påstått. Om problemen nu är så stora gällande att han inte sköter hennes hygien så tycker jag verkligen att dagis borde uppmärksamma det. Ännu bättre blir det ju om ni har hämtning/lämning via dagis, då borde det bli hur tydligt som helst.

Nej, men han kanske är en tillräckligt god förälder trots allt? Du får ju uppmärksamma dagis och soc på de brister du ser i hans omvårdnad av dottern. Så får du väl hoppas att det blir en förändring?
    Då var det jag som uttryckte mig fel kanske, men just nu lämnar/hämtar vi på dagis då han inte bara kan skita i att hämta henne, för det kommer ju dagis uppmärksamma.

Hon har inga kompisar alls. Hon har en kusin som är jämngammal, sen har hon en annan flicka som vi har introducerat för henne så hon ska få någon kompis alls.

Jo, därför kör vi så. Som sagt, han ska ju flytta, det är mer det som oroar mig.
  • Ramlösa

Göra som jag vill? Det jag gör är för dotterns bästa, det han gör är inte för hennes bästa utan för att sätta dit mig. Men det kanske är bättre att hon får kompisar 3 km bort istället för där hon bor, trots att varken mamma eller pappa har körkort? (Inlägg 68) här st har du en kärnpunkt anser jag, så här säger många mammor till sitt försvar men vet du även många pappor ser det bästa för barnet ur hans perspektiv utan minsta tanke på att sätta ditt mamman och det är värt en tanke så fort den andra föräldern inte resonerar som en själv

• Anonym (?)
    Ramlösa skrev 2013-07-20 16:06:31 följande:
    Göra som jag vill? Det jag gör är för dotterns bästa, det han gör är inte för hennes bästa utan för att sätta dit mig. Men det kanske är bättre att hon får kompisar 3 km bort istället för där hon bor, trots att varken mamma eller pappa har körkort? (Inlägg 68) här st har du en kärnpunkt anser jag, så här säger många mammor till sitt försvar men vet du även många pappor ser det bästa för barnet ur hans perspektiv utan minsta tanke på att sätta ditt mamman och det är värt en tanke så fort den andra föräldern inte resonerar som en själv
    Sådär skulle du itne säga om du läst hans underbara mess till mig.
  • Anonym (?)
    Ramlösa skrev 2013-07-20 16:08:32 följande:
    Varför oroar du dig att han ska flytta?
    Jag vägrar ha varannan vecka om han bor 20 mil bort. Det funkar inte.
  • Ramlösa
    Anonym (?) skrev 2013-07-20 16:44:27 följande:

Men vad förstår du inte du kan inte vägra om det är så ni har nu och han flyttar då måste ni ha en ny dom från tr vilket kan ta lång tid eller ändra ug på bådas vilja på fr. Får du ev är det en sak du inte kan vägra om det är så ni har nu redan innan. Jag har vänner där tr. Beslutat om vv trots att det är mellan 50-80 mil emellan sig, funkar hur bra som helst 2 v bor barnet hos den ena och sen byts det så barnet bor 2v hos andra föräldern
  • h8him
    Har han tänkt ha det? Skulle förskolan där ta emot henne? Två skolor kan hon inte ha så skola blir där hon är folkbokförs, om ni inte kan komma överens om annat.
  • Sadie
    Thirtyplus skrev 2013-07-20 11:46:35 följande:
    Ja och Nej. Det beror på vad du syftar på....

TS har fått flera svar i stil med att "det är bara att flytta - med eller utan barnet - och det är inte något brott".

Mina inlägg besvarar detta. Att det ÄR ett brott samt att familjerätten individuellt beslutar boende, umgänge och vårdnad utifrån barnets bästa och föräldrarnas respektive situationer.
    Syftade såklart på vad som stod i trådstarten.
  • SupersurasunkSara

Jag har inte läst allt men om han bor 20 mil ifrån er (och inte skriver under papper för att du ska få vårdnaden, vilket fö inte alltid går igenom även om föräldrarna är överens om det) så är det så att du är boendeförälder och du får bestämma ganska mycket själv som berör barnets vardagsliv. 

Om han kommer och kräver varannan v med 20 mil emellan (tar iofs bara två timmar ungefär) så kan du stämma honom på vårdanden om du anser att barnet far illa av att vara hos honom.   

• Sadie
    Ramlösa skrev 2013-07-20 16:53:29 följande:

Men vad förstår du inte du kan inte vägra om det är så ni har nu och han flyttar då måste ni ha en ny dom från tr vilket kan ta lång tid eller ändra ug på bådas vilja på fr. Får du ev är det en sak du inte kan vägra om det är så ni har nu redan innan. Jag har vänner där tr. Beslutat om vv trots att det är mellan 50-80 mil emellan sig, funkar hur bra som helst 2 v bor barnet hos den ena och sen byts det så barnet bor 2v hos andra föräldern
    Hur kan det funka hur bra som helst? Går barnet i två skolor? Hur går det till? Är det inte jobbigt för barnet att ha halva Sverige mellan sig och ena föräldern i två veckor? Bara nyfiken...
  • Ramlösa
    Sadie skrev 2013-07-20 19:43:59 följande:
    Hur kan det funka hur bra som helst? Går barnet i två skolor? Hur går det till? Är det inte jobbigt för barnet att ha halva Sverige mellan sig och ena föräldern i två veckor? Bara nyfiken...

Var skrev jag att barnet går i skolan? Barnet kan bara gå i 1 skola och det blir där barnet är folkbokfört så då kommer umgänget få ändras. Varför skulle det inte funka bra och vad går hur till? Det är enkelt barnet flyger emellan med en personal ombord som hämtar upp hos ena föräldern och lämnar till den andra så barnet är aldrig självt annat en på planet när personalen utför sina sysslor, barnet självt tycker det funkar och uttrycker oro inför att det snart måste förändras då skolan börjar
  • Ramlösa

Jag tror att är man öppen för att det ska funka så gör det oftast det men har man ts inställning så då kan det bli svårt att se möjligheterna istället

• Sadie
    Ramlösa skrev 2013-07-20 20:23:15 följande:

Var skrev jag att barnet går i skolan? Barnet kan bara gå i 1 skola och det blir där barnet är folkbokfört så då kommer umgänget få ändras. Varför skulle det inte funka bra och vad går hur till? Det är enkelt barnet flyger emellan med en personal ombord som hämtar upp hos ena föräldern och lämnar till den andra så barnet är aldrig självt annat en på planet när personalen utför sina sysslor, barnet självt tycker det funkar och uttrycker oro inför att det snart måste förändras då skolan börjar
    Jag undrade av nyfikenhet, bara.
  • h8him
    Varför funkar inte det? Jag är uppriktigt nyfiken på varför du är så tvärsäker på att det inte fungerar.

Så länge barnet är i förskoleåldern kan han behålla varannan vecka om han vill. En flytt behöver inte innebära ändringar i umgänget. Så vill han fortsätta med varannan vecka, samtidigt som du vill att det ska bli varannan helg, för honom, så måste du stämma honom för att få igenom en förändring mot hans vilja.
  • Ramlösa
    h8him skrev 2013-07-21 12:31:25 följande:
    Varför funkar inte det? Jag är uppriktigt nyfiken på varför du är så tvärsäker på att det inte fungerar. Så länge barnet är i förskoleåldern kan han behålla varannan vecka om han vill. En flytt behöver inte innebära ändringar i umgänget. Så vill han fortsätta med varannan vecka, samtidigt som du vill att det ska bli varannan helg, för honom, så måste du stämma honom för att få igenom en förändring mot hans vilja.

• Sojabönan
    tydde skrev 2013-07-20 09:14:23 följande:

Mina barn är stora idag men när de var små, den yngsta skulle fylla tre samma år stack barnens far med en annan kvinna efter tio års förhållande. Jag var uppvuxen i en annan stad ca:30 mil ifrån och där fanns hela min släkt. När han stack ville inte hans släkt umgås med mig längre. Han vägrade godkänna att jag flyttade tillbaka till min hemstad med barnen. Med honom har jag två barn och jag har ett barn sen tidigare med en annan som skrev på och godkände flytt.

I mitt fall blev alla barnen överförda till nya adressen direkt även att den andra fadern inte hade skrivit på. Han gjorde allt för att sätta dit mig, stämde mig och det var rättegångar under fem års tid men han lyckades inte med något ändå. Högsta domstolen vägrade till och med att kalla till nya förhandling, de skickade bara till min advokat att barnen ska fortsättningsvis vara boende hos modern, barnen skall inte på några villkor tas från modern och placeras hos fadern då modern är fullt kapabel till att ta hand om sina barn på bästas sätt. De tog ingen hänsyn till att fadern hävdade att jag hade flyttat med barnen utan hans tillåtelse. De skrev att man tar aldrig barn från en mor om det inte förevisar att barnen far illa på något vis hos modern och då spelar det ingen roll om det är hon som har flyttat med barnen.   

Annars fungerar det så här om man flyttar och inte fadern godkänner det så kommer barnet inte att mentalskrivas på den nya adressen direkt utan fortsätta vara mentalskriven på den gamla adressen tre månader framåt. Man får då ta kontakt  med folkbokföringen och meddela om att barnet/barnen bor på annan adress de senaste tre månaderna och sen kommer barnet bli folkbokfört på den nya adressen till slut oavsett om fadern har skrivit på eller inte. Men det kan bli problem under dessa tre månader om man söker bostadsbidrag eller andra bidrag eftersom man inte kan uppge att barnet är boende hos en. Det kan även vara svårt att få dagisplats där man bor eftersom de som är mentalskrivna där kommer i första hand i köplatserna. När det gäller skolgång är det obligatoriskt och barnet/barnen kan börja skolan även att de står mentalskrivna på annan ort.  

Att man skulle bli av med vårdnaden är inte någon större risk så länge man inte förhindrar umgänge mellan barnet/barnen och umgängesföräldern. Socialförvaltingen/familjerätten kommer att bli inblandade och man bli kallad till möte, de gör hembesök för att göra en bedömning om hur barnen har det hos boendeföräldern. Om de anser att barnen mår bra hos boendeföräldern, de anser att boendeföräldern är en bra förälder som tar hand om sina barn på bästa tänkbara sätt så finns ingen större risk att de tar vårdnaden från denne. Det ska till mycket som sagt för att en boendeförälder ska bli av med vårdnaden och att barnen skulle placeras hos umgängesföräldern istället. Så länge man inte förhindrar umgänge så blir man inte av med vårdnaden.

När det gäller vem som ska betala resor för barnen till och från föräldrarna så ska man i den mån om att boendeföräldern har ekonomiska möjligheter dela på kostnaderna. Om inte boendeföräldern har ekonomiska möjligheter, ligger under normen så är det umgängesföräldern som ska stå för hela kostnaden oavsett vem som har flyttat eller vilken inkomst umgängesföräldern har. Det är alltid umgängesföräldern i första hand som ansvarar för utgifterna till och från honom/henne även om det är boendeföräldern som har flyttat.

Mitt ex vägrade betala ett öre för resorna, jag stod för hela kostnaderna i ca: två års tid, bad honom att betala hälften men han vägrade. Jag gick då till familjerätten där de gjorde en bedömning som visade att jag inte hade de ekonomiska möjligheterna att stå för rese kostnaderna. Det slutade med att han fick stå för hela kostnaderna i stället. Så länge jag betalade resorna så skulle de åka var annan helg men när han blev tvungen att betala hela resorna själv så blev det inte så ofta han ville ha dem längre för han tyckte inte det var värt att betala resor för dem för att få träffa dem då.

Den enda som har förlorat med att bråka i rätter, göra stämningar mm i flera år för att hämnas på mig för att jag flyttade för att jag behövde vara nära mina släktingar i min hemstad är bara barnens far, för den yngsta som idag snart blir 19 år vill inte ha något med honom att göra längre, hon verkligen hatar sin far som hållit på att bråka i alla år. även att jag inte har blandat in barnen i våra konflikter och aldrig pratat skit om deras far hur jävlig han än varit så är barn inte dumma att de inte uppfattar saker och ting, de märker även om de inte vet exakt allt.               

Herregud jag går typ igenom samma sak. Kan jag kontakta dig på ngt sätt? Behöver all stöd jag kan få. :(
Svar på tråden Ang gemensam vårdnad och fytt till annan stad utan godkännande.