• Brioche

Hur dra ner på nattamningen?

Jag har en tiomånaders tjej som fortfarande ammar på natten, förutom ett sent kvällsmål och ett tidigt morgonmål kan det bli 2-3 gånger till under natten. Just nu funkar det bra men jag ska snart börja jobba igen och då vet jag inte om jag orkar hålla på så här. Jag vill inte gärna sluta amma helt men hur kan jag få henne att bara äta en gång per natt istället?

På natten vaknar hon till och börjar gnugga sig i ögonen, om jag då inte genast ger henne mat så börjar hon att gnälla. Om jag försöker buffa henne i rumpan, stryka henne på ryggen eller nynna lite försiktigt istället blir hon tokarg och börjar gallskrika.

När hon äter händer det att hon slutar självmant och vänder sig bort men oftast tröttnar jag och försöker koppla bort henne genom att sätta ett finger i mungipan på henne och ta bort bröstvårtan. Om jag har tur så vänder hon sig då på rygg och somnar, har jag otur så ser hon ut som kungen i Robin Hood som tappar sin tumme som han suger på. Då är det bara att stoppa in bröstet och göra ett nytt försök en liten stund senare.

Hur har ni andra gjort som lyckats dra ner på nattamningarna?

• Svar på tråden Hur dra ner på nattamningen?
  • Lena

Jag matade och gick sen och la mig i annat rum och lät pappan ta nätterna

• Ellie

Hon beter sig precis som min dotter :)
    Samsover ni? Vi har ställt dotterns spjälsäng med långsidan mot vår säng och plockat bort det gallret. Då ligger hon närmare och mer tillgängligt för nattmatning. Ibland har jag somnat medan hon äter, och märker inte när hon släpper greppet och somnar om, men oftast går det till precis som du beskriver.

Man kan ju vänja henne av med detta genom att helt enkelt neka henne mat på natten även om hon börjar skrika. Gör vad som krävs i övrigt för att trösta - bär henne en stund eller vad som passar er bäst. Jag har hört att det går lättast om det är pappan som gör detta, och mamman med fördel sover i något annat rum ett par nätter.

För mig har det inte funnits något bra sätt att minska detta utan med tiden har det automatiskt glesats ut lite. När hon var omkring 1 år så åt hon vid 23, 03 och 05-06. Det har aldrig blivit av att vi kört stenhård avvänjning. Vi försöker se till att hon äter så mycket som möjligt på kvällen, men nattamningen är nog lika mycket närhet som mat.
    Nu när hon är snart 14 månader vaknar hon alltmer sällan mitt i natten, men någon enstaka gång förutom sent kvällsmål och morgonmål kan det bli. Dagtid ammas hon knappt alls eftersom jag jobbar. Det går faktiskt bra att jobba trots nätterna. Det gäller att lägga sig i tid på kvällen :)

Mitt råd är att ni antingen tar en "quick fix" med några skrikiga nätter där hon inte har tillgång till dig, eller så låter du tiden gå lite. Ser hur det är när du börjar jobba, och se om det verkligen är så tröttsamt som du tror, eller om det är ok för dig att fortsätta i hennes takt.

• NollÅtta

jag lät pappan ta sonen 2 nätter, jag sov på soffan. Sen sov han hela nätter och åt bara på dagarna.

• Brioche

Tack för era svar! Ja, vi samsover så jag behöver inte gå upp eller så. Förr sov jag ofta medan hon åt men det kan jag inte längre, det känns som om jag hade såna där amningshormoner i början som nu försvunnit?

Ni som lämnat över barnen till pappan, hur gick nätterna då? Hade barnen varit jätteledsna och vakna hela nätterna eller?

Jag vill inte gärna att hon ska börja skrika, dels för hennes skull och dels för vårt andra barns skull. Och dels för min egen, jag är så trött på nätterna att jag brukar välja minsta motståndets lag och bara stoppa in bröstet.

Jag tror att jag kanske fortsätter som nu ett tag till och så får vi se hur det går helt enkelt när jag börjar jobba. Blir jag för trött kanske vi får pröva att min man tar henne ett par nätter.

• Stranden

Vi började ge vatten i nappflaska på natten, det funkade jättebra! Tog bara ett par dagar så ammade hon inte längre på natten. :)

• NollÅtta

Första natten med pappan vaknade sonen och tjoade till efter bröstet som vanligt, men då tog sambon upp honom och vaggade i famnen. Sen la han ner sonen i sängen igen när han somnat. Tog ett par minuter. Sen andra natten behövde han inte vaggas i famnen för han sov hela natten och sen fortsatte han sova hela nätter från det. Underbart Han behövde inte äta på natten eftersom han åt så bra på dagen och gröt innan läggdags, så det var bara en vana som skulle brytas.

Svar på tråden Hur dra ner på nattamningen?