Hur dra ner på nattamningen?
Jag har en tiomånaders tjej som fortfarande ammar på natten, förutom ett sent kvällsmål och ett tidigt morgonmål kan det bli 2-3 gånger till under natten. Just nu funkar det bra men jag ska snart börja jobba igen och då vet jag inte om jag orkar hålla på så här. Jag vill inte gärna sluta amma helt men hur kan jag få henne att bara äta en gång per natt istället?
På natten vaknar hon till och börjar gnugga sig i ögonen, om jag då inte genast ger henne mat så börjar hon att gnälla. Om jag försöker buffa henne i rumpan, stryka henne på ryggen eller nynna lite försiktigt istället blir hon tokarg och börjar gallskrika.
När hon äter händer det att hon slutar självmant och vänder sig bort men oftast tröttnar jag och försöker koppla bort henne genom att sätta ett finger i mungipan på henne och ta bort bröstvårtan. Om jag har tur så vänder hon sig då på rygg och somnar, har jag otur så ser hon ut som kungen i Robin Hood som tappar sin tumme som han suger på. Då är det bara att stoppa in bröstet och göra ett nytt försök en liten stund senare.
Hur har ni andra gjort som lyckats dra ner på nattamningarna?