• Anonym (superledsen)

Sjukdom som omöjliggör naturlig gravididet, sambo vill ändå vänta!

Jag har en sjukdom som gör det svårt att få barn på naturlig väg. Det är inget vi visste när vi blev tillsammans för 4 år sedan. Min sambo var i början helt anti barn, ville inte ha några alls. Nu vill  han absolut ha barn i framtiden.

Problemet är att vi är 30 nu och jag är livrädd för att vänta.. Min sambo är inte alls i barntankarna och som det känns kommer han aldrig bli redo att ta beslutet. Vill inte prata om det, säger att det kommer gå hur bra som helst när vi börjar försöka, trots att det i stort sett är omöjligt. Vad som återstår är såklart IVF, men det är också något som han vägrar lyssna på hur det går till. Han tror man går till en läkare bara som hokuspokus ordnar det. Han tror också det är gratis och lätt som en plätt.

Han är egentligen inte så omogen som ovan tyder på, men har en del egna problem med sig själv som han jobbar med att lösa. Bla tidigare depression.

Han har uttryckt att skulle jag bli gravid av misstag så är det jättevälkommet. Men misstag är omöjliga då jag inte har någon ägglossning alls.

Är det någon som varit i liknande situation? Borde man inte efter så lång tid tillsammans naturligt komma in på barn?

• Svar på tråden Sjukdom som omöjliggör naturlig gravididet, sambo vill ändå vänta!
  • Ylle99

Oj, tuff situation! Det låter som om han stoppar huvudet i sanden och bara hoppas att det ska ordna dig en vacker dag. Han behöver inse allvaret och det är förmodligen inte lätt att få honom till det. Har du lagt fram all fakta på bordet? Kan du kanske be honom läsa nån lämplig artikel?

Fortsätt tala med honom om er situation. Låt inte tiden gå! Du blir inte yngre! Åren tickar på när man väl fyllt 30. Hoppas din man vaknar upp snarast. Lycka till!

• Anonym (superledsen)
    Ylle99 skrev 2013-07-19 12:11:37 följande:
    Oj, tuff situation! Det låter som om han stoppar huvudet i sanden och bara hoppas att det ska ordna dig en vacker dag. Han behöver inse allvaret och det är förmodligen inte lätt att få honom till det. Har du lagt fram all fakta på bordet? Kan du kanske be honom läsa nån lämplig artikel?

Fortsätt tala med honom om er situation. Låt inte tiden gå! Du blir inte yngre! Åren tickar på när man väl fyllt 30. Hoppas din man vaknar upp snarast. Lycka till!
    Det är verkligen så det känns, hade han iaf tagit in allt jag sagt och förstått och sagt jag vill smälta detta ett tag osv.. då hade jag varit helt ok med det. Men han bara verkar låtsas att allt är ok.

Jag tänkte be min läkare kanske skriva något.. han verkar inte tro på mig.. men jag vet inte vad jag ska ge honom att läsa.. det här är en mardröm!!!
  • Anonym (hm)

IVF är ju "gratis" förutom mediciner och besöken som kostar för er som försökt och inte har några barn och det inte går naturligt.

Men om du inte har äl, får du inte prova pergotime eller sprutor i första hand? Är det pco du har?

• Anonym (superledsen)
    Anonym (hm) skrev 2013-07-19 16:37:17 följande:
    IVF är ju "gratis" förutom mediciner och besöken som kostar för er som försökt och inte har några barn och det inte går naturligt.

Men om du inte har äl, får du inte prova pergotime eller sprutor i första hand? Är det pco du har?
    ja ivf är gratis de första 2 försöken, men syskon får man betala själv.

Nej får inte prova det då det inte kommer fungera på mig...
  • Anonym (Håhåjaja)

Fasen vad drygt,  jag känner igen det hela lite då min man inte heller tog det på allvar då jag sa att det blir nog inte lätt det här med barn (aldrig reguljär mens på över 10 år) Men han ville ju ha barn så polletten trillade ner rätt raskt tillslut. Jag fick diagnosen pcos så det tog sig med behandlingen innan ivf, nu ska vi dock försöka kludda till ett syskon och det är inte gratis men jag skiter i vilket bara dom fixar det!

Du skulle nästan ha tagit med honom till doktorn så han såg allvaret i det hela, nått konkret. För jag förstår din ångest, om man vill ha fler än ett barn så är det dags att sparka igång det.

hur många omgångar ivf du får gratis är beroende på vart man bor, helt rubbat jag vet. Här i skaraborg får du 3 ggr, nånstans i norrland fick du EN. Jag tror det är ca 10000:- eller mer per försök man får betala.

Jag kan ha fel med det var några år sedan jag var i den karusellen.

• Anonym (hm)
    Anonym (superledsen) skrev 2013-07-22 11:48:40 följande:
    ja ivf är gratis de första 2 försöken, men syskon får man betala själv.

Nej får inte prova det då det inte kommer fungera på mig...
    Hur vet du att pergo inte funkar på dig? Provat tidigare?
  • Anonym (superledsen)
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2013-07-22 12:00:36 följande:
    Fasen vad drygt,  jag känner igen det hela lite då min man inte heller tog det på allvar då jag sa att det blir nog inte lätt det här med barn (aldrig reguljär mens på över 10 år) Men han ville ju ha barn så polletten trillade ner rätt raskt tillslut. Jag fick diagnosen pcos så det tog sig med behandlingen innan ivf, nu ska vi dock försöka kludda till ett syskon och det är inte gratis men jag skiter i vilket bara dom fixar det!

Du skulle nästan ha tagit med honom till doktorn så han såg allvaret i det hela, nått konkret. För jag förstår din ångest, om man vill ha fler än ett barn så är det dags att sparka igång det.

hur många omgångar ivf du får gratis är beroende på vart man bor, helt rubbat jag vet. Här i skaraborg får du 3 ggr, nånstans i norrland fick du EN. Jag tror det är ca 10000:- eller mer per försök man får betala.

Jag kan ha fel med det var några år sedan jag var i den karusellen.
    Här får man 2. Inga syskonförsök. Försök efter kostar 30.000 + undersökningsavgifter på 4000 etc...
    Det är jobbigt som fan.
  • Anonym (Håhåjaja)

ÅH jizzes det var ingen liten prislapp... OMG... Du får göra som jag och hoppas på tvillingar  Flört
    Som sagt det kan vara olika i olika delar av landet.

Jag önskar jag hade nått tips om vad du ska säga till en man vars pollett fastnat långt där inne. Det är ju lättare som kvinna att känna in alla dessa problem under längre tid. Jag har förstått på min man att det är svårare att greppa som "outsider", det man säger är så abstrakt att det är lättare att inte tänka på som nått allvarligt.

• Anonym (info)

Mitt tips är att visa sambon statistik på hur snabbt fertiliteten sjunker från 30 års åldern, och ännu värre efter 35! Många män (och kvinnor...) har inte en aning om det.
    Det är ju samma med IVF, chanserna att det skall funka minskar snabbt efter 35.
    Vill man ha barn, och dessutom vet att man har extra svårt, tycker inte jag man skall vänta längre än till 30!

• Anonym (.)

Ställ ett ultimatum. Du har faktiskt inte råd att vänta längre. Att offra möjligheten att få barn kommer du aldrig att kunna förlåta honom för, så agera nu medan det finns tid. Vill han inte ha barn så borde du allvarligt överväga vad som är viktigast för dig - barn eller karln.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (xxx)

Din sambo verkar inte riktigt mogen ännu, han har nog en poäng i att vänta.

Svar på tråden Sjukdom som omöjliggör naturlig gravididet, sambo vill ändå vänta!