• kokos11

Det här med att säga NEJ, 2åring

Min son fyller 2 i november. Undrar lite angående uppfostran, det blir mycket spring, slita och dra i saker, göra saker man inte får/borde:) men frågan är hur bra är det att säga nej, kan det bli för mycket för en så liten kille och hur mycket av det kan dom ta till sej vid den här åldern? Pappan är ganska flitig på att markera och säga till nämligen..

Såg ett program med en barnpsykolog som sa att man skulle markera och säga nej, men att det inte behövdes någon förklaring än till varför man sa det utan det kommer senare när de blir äldre och förstår.
    Men tycker ändå att det känns som att det är bättre att ta undan barnet från det som den inte får röra tex, ´liksom avleda dem istället för att tjata.
    Sonen har börjat säga Nej,nej och se ledsen och frustrerad ut, då känner man sej lite dålig:(
    Hur gör ni, vad har ni för åsikter ang detta?

• Svar på tråden Det här med att säga NEJ, 2åring
  • Rottiss

Jag säger absolut inte ordet ''Nej'' För det första, barn gör som man gör inte vad man säger. Så om du säger nej till ditt barn, kommer ditt barn att använda det emot dig.

''Mamma kan jag få en glass?''
    ''NEJ!''

Eller
    ''Mamma kan jag få en glass?''
    ''Glass får man på lördagar.''

Det är MYCKET bättre att istället förklara för barnet, för barnet förstår inte varför du säger nej. Ge en förklaring istället för att missbruka det ordet, för barnet lär sig av dig och kommer göra exakt samma sak och det är inte kul med trotsiga barn som säger nejnejnej till allting. ¨

Detta är pedagogiskt tänkande som vi använder oss av på förskolan bland annat

• Natulcien
    kokos83 skrev 2013-07-18 13:03:58 följande:

Men tycker ändå att det känns som att det är bättre att ta undan barnet från det som den inte får röra tex, ´liksom avleda dem istället för att tjata.

Lita på den känslan! Glad
Svar på tråden Det här med att säga NEJ, 2åring