• Anonym (tillsammans)

särbo med gemensam vårdnad?

Vi bor för närvarande inte ihop, och killen kommer att fortsätta att bo mest på sin studieort under barnets första år. Kan vi ändå ha gemensam vårdnad? Blir det problem med att fastställa faderskap? Annars måste han väl skriva sig här, fast han eg inte bor mest här?

• Svar på tråden särbo med gemensam vårdnad?
  • Anonym (tillsammans)

Tack!

• Anonym (tillsammans)

Försökte hitta information i samband med att vi ska beställa tid hos familjerätten, men det enda som stod om gemensam vårdnad var för sambo. Annars verkade det förutsättas att ena föräldern skulle ha ensam vårdnad.

• ZsaZsa

Är man inte gift så får modern automatiskt ensam vårdnad, men skriver ni båda på för gemensam så blir den det. Förmodligen är det därför informationen ser ut som den gör. Faderskapet måste fastställas när man inte är gift, vilket sker i samtal hos Familjerätten. De ställer några snaskiga frågor och sedan bör det vara klart. :)

• Anonym (tillsammans)

En till fråga: Det här med att fastställa faderskap, måste man vänta till efter barnet är fött när man inte bor ihop? De har inte öppet denna vecka på familjerätten så jag får inget svar därifrån.

• Anonym (S)

Nej, jag och barnets pappa skrev på papper om gemensam vårdnad och faderskap innan sonen föddes (vi bor inte ihop).

• Anonym (S)

Det fanns föresten två olika telefonnummer och "mottagningsrum" i vår kommun - ett för sambon och ett för särbon :)

• Anonym (tillsammans)
    Anonym (S) skrev 2013-07-19 09:38:20 följande:
    Nej, jag och barnets pappa skrev på papper om gemensam vårdnad och faderskap innan sonen föddes (vi bor inte ihop).
    Tack! Då får jag ringa dem nästa vecka o boka tid. Underlättar verkligen om vi kan få det gjort innan.
  • Anonym (brått?)
    Anonym (tillsammans) skrev 2013-07-19 10:19:06 följande:
    Tack! Då får jag ringa dem nästa vecka o boka tid. Underlättar verkligen om vi kan få det gjort innan.
    Varför så bråttom? OK, tänk över det noggrant bara. NI bor inte ihop så jag antar att ni inte har varit ihop jättelänge.
    Den dagen du skriver på för gemensam vårdnad ger du samtidigt bort hälften av föräldradagarna.
    Pappan behöver inte skriva över en endast dag på dig. Det betyder att du måste gå och jobba/ alternativt vara hemma utan inkomst från dagen då barnet fyller 6,5 månader (om ni tar ut f-penning 7 dagar i veckan).

Är detta vad du vill? Fine, skriv på pappret redan innan barnet är fött ens. Om risk för strul med dagarna, vänta lite med att skriva på gem. vårdnad. Du får göra precis som du vill, jag bryr mig inte. Men vill att du ska vara medveten om att det kan bli big problem för dig i framtiden..
  • Anonym (tillsammans)
    Anonym (brått?) skrev 2013-07-19 19:28:33 följande:
    Varför så bråttom? OK, tänk över det noggrant bara. NI bor inte ihop så jag antar att ni inte har varit ihop jättelänge.
    Den dagen du skriver på för gemensam vårdnad ger du samtidigt bort hälften av föräldradagarna.
    Pappan behöver inte skriva över en endast dag på dig. Det betyder att du måste gå och jobba/ alternativt vara hemma utan inkomst från dagen då barnet fyller 6,5 månader (om ni tar ut f-penning 7 dagar i veckan).

Är detta vad du vill? Fine, skriv på pappret redan innan barnet är fött ens. Om risk för strul med dagarna, vänta lite med att skriva på gem. vårdnad. Du får göra precis som du vill, jag bryr mig inte. Men vill att du ska vara medveten om att det kan bli big problem för dig i framtiden..
    Höll på att skratta på mig nu. Pappan och jag är i ett stabilt förhållande sedan sju år tillbaka.
  • Anonym (brått?)
    Anonym (tillsammans) skrev 2013-07-19 19:43:36 följande:
    Höll på att skratta på mig nu. Pappan och jag är i ett stabilt förhållande sedan sju år tillbaka.
    Ok, då är det ju inga problem. :)
Svar på tråden särbo med gemensam vårdnad?