• Nattmansflickan

Officiella BIM listan 2013 (tempning, nedsatt fertilitet, viktnedgång m.m....)

En tråd för oss som försökt bli gravida ett tag, för oss som kämpar med vikt eller andra problem relaterade till nedsatt fertilitet... Här kan vi peppa varandra och skriva om råd och rön! Alla är välkomna, även dem som inte har några fertilitetsproblem givetvis :)

BIM-listan Baby
    Nattmansflickan, 3 AUGUSTI, 30 år, 1:a barnet, 1:a riktiga    (Har PCO-S)

MÅL-listan  (kan vara vad som helst, tex viktnedgång, sluta röka, ändra kost, börja motionera)
    Nattmansflickan, start 17 juli, 107,1 kg. Första delmål; 99 kg

• Svar på tråden Officiella BIM listan 2013 (tempning, nedsatt fertilitet, viktnedgång m.m....)
  • Thotis90
    trina skrev 2013-07-18 16:41:45 följande:
    Jag har inte ens fått några siffror men eftersom vår klinik pysslar med privat bekostad IVF så antar jag att de skulle hojta till om något inte var som det skulle :) Ska nog be om kopia på journalen senare i höst när vi fått komma på besök till sjukhuset ist.
    Jag har fullt förtroende för läkarna på kvinnokliniken (där vi gör  vår utredning), men jag tycker ändå att det kan vara bra att få siffrorna i handen
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Nattmansflickan
    Thotis90 skrev 2013-07-18 16:20:50 följande:
    Det har kollats TSH två gånger, en gång på vårdcentralen (i ett annat syfte) och en gång i fertilitetsutredningen. Det låg senast på 1.8. Vi har inte fått ta del av några siffror annat än på TSH. Jag skall höra med vår läkare nästa gång vi träffar henne. Det skulle vara intressant att få siffrorna i handen och inte bara höra att allt ser bra ut. Man vill ju veta om det är bra eller om det är bra, men på gränsen till dåligt osv. 

Jag har provat bidrottninggelé, rosenrot (två olika sorter), munkpeppar, extra tillskott av d-vitamin, extra tillskott av zink, bisolvon och jättenattljusolja. Det enda som gav någonting var en av rosenroten. Jag gick ägglossning tidigare av den och jag kände av ägglossningen mer, men annars har tillskotten inte gjort någonting alls. 
    Jag krävde att få alla siffor, alla gånger. Jag hade inte ens fått diagnosen PCOS om det inte vore för att jag stod på mig. 8 läkare sa att allt var ok, jag fick driva på det för att hitta en läkare som tillslut satte samman alla prover..  TSH på 1,8 + inga barn är inte alls ok!! Googla på det kommer du kunna hitta massor att läsa... Inför IVF brukar dem ex aldrig vilja att man ska ligga över 1, varför skulle de då va okej i andra fall?
    Thotis90 skrev 2013-07-18 16:46:28 följande:
    Jag har fullt förtroende för läkarna på kvinnokliniken (där vi gör  vår utredning), men jag tycker ändå att det kan vara bra att få siffrorna i handen

Alltid bra att kunna kolla att allt stämmer :)
  • Thotis90
    Nattmansflickan skrev 2013-07-18 17:43:54 följande:
    Jag krävde att få alla siffor, alla gånger. Jag hade inte ens fått diagnosen PCOS om det inte vore för att jag stod på mig. 8 läkare sa att allt var ok, jag fick driva på det för att hitta en läkare som tillslut satte samman alla prover..  TSH på 1,8 + inga barn är inte alls ok!! Googla på det kommer du kunna hitta massor att läsa... Inför IVF brukar dem ex aldrig vilja att man ska ligga över 1, varför skulle de då va okej i andra fall?

Alltid bra att kunna kolla att allt stämmer :)
    Jag har googlat och fått fram att man inte skall ha ett TSH på mer än 2.0 om man försöker bli gravid, men att det bör vara närmare 1 än 2.
  • Nattmansflickan
    Thotis90 skrev 2013-07-18 17:47:14 följande:
    Jag har googlat och fått fram att man inte skall ha ett TSH på mer än 2.0 om man försöker bli gravid, men att det bör vara närmare 1 än 2.
    Mmm.. och lyckas man inte bli gravid och hittar inga andra konkreta fel så kanske man bör ligga på 1 istället för 1,8 :) skadar ju aldrig att ta upp det med sin läkare
  • Thotis90
    Nattmansflickan skrev 2013-07-18 17:54:48 följande:
    Mmm.. och lyckas man inte bli gravid och hittar inga andra konkreta fel så kanske man bör ligga på 1 istället för 1,8 :) skadar ju aldrig att ta upp det med sin läkare
    Jag skall prata med henne om det nästa gång Skall dit efter sommaren. Jag tänkte ev. ändra mina levnadsvanor efter nästa mens, med förhoppningen att sänka värdet på egen hand (jag har gjort det en gång tidigare. Från 2.33 till 1.8, genom att stressa mindre). Jag tänkte sluta med onödigt socker (jag är en riktig gottegris!), minska på kolhydraterna då de kan påverka hormonerna i kroppen, träna mer, försöka få en bättre rutin på sömnen (har haft sömnproblem i 2,5 år) m.m. Om det inte hjälper tsh't så mår jag nog i alla fall bättre. 
  • Nattmansflickan
    Thotis90 skrev 2013-07-18 17:59:09 följande:
    Jag skall prata med henne om det nästa gång Skall dit efter sommaren. Jag tänkte ev. ändra mina levnadsvanor efter nästa mens, med förhoppningen att sänka värdet på egen hand (jag har gjort det en gång tidigare. Från 2.33 till 1.8, genom att stressa mindre). Jag tänkte sluta med onödigt socker (jag är en riktig gottegris!), minska på kolhydraterna då de kan påverka hormonerna i kroppen, träna mer, försöka få en bättre rutin på sömnen (har haft sömnproblem i 2,5 år) m.m. Om det inte hjälper tsh't så mår jag nog i alla fall bättre. 
    Nu verkar de tidigare inläggen försvunnit, var det du som hade pco?

Jag har själv minskat på kolhydraterna, äter lchf och det har iaf gjort att jag numera går ner i vikt (var helt omöjligt innan) och jag har ingen värk kvar i kroppen...  jag hade också endel sömnproblem innan och det har jag inte alls nu, men det beror nog på mer andra saker också...

hur länge hade ni försökt sa du? är du överviktig?
  • Thotis90
    Nattmansflickan skrev 2013-07-18 18:07:03 följande:
    Nu verkar de tidigare inläggen försvunnit, var det du som hade pco?

Jag har själv minskat på kolhydraterna, äter lchf och det har iaf gjort att jag numera går ner i vikt (var helt omöjligt innan) och jag har ingen värk kvar i kroppen...  jag hade också endel sömnproblem innan och det har jag inte alls nu, men det beror nog på mer andra saker också...

hur länge hade ni försökt sa du? är du överviktig?
    Nej. Det är inte jag som har pco Vi har försökt i snart 19 månader. Jag är normalviktig, med ett BMI på 22. Jag har provat lchf, men jag mådde inte bra av det. Jag hade konstant huvudvärk, benen domnade bort, jag fick koncentrationssvårigheter m.m. Det fungerade dock rent viktmässigt. Jag gick ner 5.5 kg på 5 veckor, utan träning.
  • Nattmansflickan
    Thotis90 skrev 2013-07-18 18:26:32 följande:
    Nej. Det är inte jag som har pco Vi har försökt i snart 19 månader. Jag är normalviktig, med ett BMI på 22. Jag har provat lchf, men jag mådde inte bra av det. Jag hade konstant huvudvärk, benen domnade bort, jag fick koncentrationssvårigheter m.m. Det fungerade dock rent viktmässigt. Jag gick ner 5.5 kg på 5 veckor, utan träning.
    Ja ok! Strikt lchf är ju egentligen bara bra för oss som har problem med insulinet. Har du hört talas som LCHQ? det är en lite mer hälsosam variant av lchf. Sen tror jag själv att det viktigaste kolhydraterna att minska på är främst spannmål och halvfabrikat... men att äta mer grönsaker...

Vad frustrande att dem inte hitter något fel men att det inte tar sig! Men skönt iaf att det inte finns några öppenbara fel, då har ni bara haft maximal otur och det kanske är som folk säger "sluta tänka på det så tar det sig"  (även om jag hatar när folk säger så haha)
  • Thotis90
    Nattmansflickan skrev 2013-07-18 18:33:04 följande:
    Ja ok! Strikt lchf är ju egentligen bara bra för oss som har problem med insulinet. Har du hört talas som LCHQ? det är en lite mer hälsosam variant av lchf. Sen tror jag själv att det viktigaste kolhydraterna att minska på är främst spannmål och halvfabrikat... men att äta mer grönsaker...

Vad frustrande att dem inte hitter något fel men att det inte tar sig! Men skönt iaf att det inte finns några öppenbara fel, då har ni bara haft maximal otur och det kanske är som folk säger "sluta tänka på det så tar det sig"  (även om jag hatar när folk säger så haha)
    Jag har hört talas om lchq, men inte läst på om det. Jag hade tänkt minska på potatis, pasta, ris och bröd och öka på frukt och grönt. 

Jag hatar också när folk säger så! Det först halvåret och efter vi passerade året hade vi inställningen blir det så blir det.  När vi startade utredningen så hade jag i princip gett upp och idag börjar jag acceptera tanken på att vi kanske aldrig kommer att få barn. Jag har börjat fundera över vad jag skall göra med mitt liv istället.
  • Anonym (5år)

Hej! Jag hoppas gärna in i den här tråden om det går. Jag och min har haft oskyddat sex i fem år snart, utan ett enda plus. Har Pco-s så min ägglossning är så och så, eller vet inte om jag har haft ägglossning alls. Men nu sen ett år tillbaka när jag började äta lchf på allvar ( även fast det har varit massa avbrott sen dess ) har jag haft mens med 27-35 dagars mellanrum så det är jag super nöjd över. Har ca. 8 kilo till vi kan anmäla oss och dom sitter år utav tusan det gör mig galen.

• Nattmansflickan
    Anonym (5år) skrev 2013-07-19 18:31:35 följande:
    Hej! Jag hoppas gärna in i den här tråden om det går. Jag och min har haft oskyddat sex i fem år snart, utan ett enda plus. Har Pco-s så min ägglossning är så och så, eller vet inte om jag har haft ägglossning alls. Men nu sen ett år tillbaka när jag började äta lchf på allvar ( även fast det har varit massa avbrott sen dess ) har jag haft mens med 27-35 dagars mellanrum så det är jag super nöjd över. Har ca. 8 kilo till vi kan anmäla oss och dom sitter år utav tusan det gör mig galen.
    Har ni gjort någon utredning? Fungerar digital-äl-test för digmed tanke på pcos? Jag skulle annars råda dig att tempa, då kan du få ett hum hur din kurva ser ut och om du har äl eller ej. Jag tror det är superlätt för många och framförallt oss med pcos att missa eventuella äl... oftast har vi ju väldigt låg progesteronnivåer vilket gör att en eventuell äl kommer mkt senare än dag 14.. oftast kan jag tänka mig att fler som jag, har en kort lutealfas...

jag har temperaturhöjning på snitt 25 (30 är typ garanterad ÄL)  som tyder iaf på att kroppen försöker ägglossa kring dag 20.. sen får jag mens dag 29-30... så skulle jag ägglossa dag 20 men tro att vi ska sexa kring dag 14, då är det ju för sent.. sen gäller det att lyckas få till lutealfasen liite längre just denna månad, så ägget hinner fästa... allt detta upptäckte jag med tempning! vet du hur det funggerar? jag hjälper dig gärna annars...
  • Anonym (5år)
    Nattmansflickan skrev 2013-07-20 11:20:51 följande:
    Har ni gjort någon utredning? Fungerar digital-äl-test för digmed tanke på pcos? Jag skulle annars råda dig att tempa, då kan du få ett hum hur din kurva ser ut och om du har äl eller ej. Jag tror det är superlätt för många och framförallt oss med pcos att missa eventuella äl... oftast har vi ju väldigt låg progesteronnivåer vilket gör att en eventuell äl kommer mkt senare än dag 14.. oftast kan jag tänka mig att fler som jag, har en kort lutealfas... jag har temperaturhöjning på snitt 25 (30 är typ garanterad ÄL)  som tyder iaf på att kroppen försöker ägglossa kring dag 20.. sen får jag mens dag 29-30... så skulle jag ägglossa dag 20 men tro att vi ska sexa kring dag 14, då är det ju för sent.. sen gäller det att lyckas få till lutealfasen liite längre just denna månad, så ägget hinner fästa... allt detta upptäckte jag med tempning! vet du hur det funggerar? jag hjälper dig gärna annars...

Nej vi har inte gjort någon utredning än. Jag måste gå ner åtta kilo till för att komma under rätt BMI. Så ska starta om med lchf och försöka hålla mig borta från mjölkprodukter utan köra stenhår och så nära noll kolhydrater som möjligt. Nej jag är inte riktigt hem i hur det fungerar så tar tacksamt emot hjälp :) Jag har inte alls provat med ägglossningstest eftersom jag har fått höra att det är onödigt när man har Pco-s men det kanske är värt ett försök. Har ni gått på utredning?
  • trina

Ältester är bara onödigt om man har pco. Jag kan inte använda dessa eftersom jag alltid har ett svagt teststreck oavsett. Nu har jag ju inte fått äl med pergotime, men oavsett om jag går på hormoner eller inte så dyker ett teststreck upp.

• Anonym (5år)
    trina skrev 2013-07-20 12:59:11 följande:
    Ältester är bara onödigt om man har pco. Jag kan inte använda dessa eftersom jag alltid har ett svagt teststreck oavsett. Nu har jag ju inte fått äl med pergotime, men oavsett om jag går på hormoner eller inte så dyker ett teststreck upp.

Nej, det är vad jag har hört också. Men samtidigt känner en del av mig att det kanske är värt ett försök.
  • Anonym (PCOS)

Ramlade över den här tråden och vill bara säga att äl-test kan funka även för personer med PCOS. Enligt informationen jag har fått finns det visserligen en risk för att testet alltid ger positivt utslag, men det är individuellt och gäller inte för alla som har PCOS. Själv har jag bara fått utslag när jag faktiskt har haft äl (vilket dock aldrig har resulterat i några bebisar, men andra kan ju ha mer tur än jag). Har bara använt digitala test, vet inte om de är bättre eller bara dyrare.

Svar på tråden Officiella BIM listan 2013 (tempning, nedsatt fertilitet, viktnedgång m.m....)