• LoveMyChildren

VARNING FÖR FARLIG VAGN!! både text och film

Vill varna andra föräldrar för denna farliga vagnen. Lilla swea på endast 8 månader är inte sig själv än idag. Den trappan som det hände i var flera trappsteg.

• Svar på tråden VARNING FÖR FARLIG VAGN!! både text och film
  • Zayco

Inte konstigt att vagnen gick sönder, lidlvagn utan kvalité..

• Ellie

Självklart skall inte vagnar gå sönder på det viset (men, som det står i artikeln vet man inte om det var fel på vagnen eller om användaren inte låst handtaget)!

Jag har ändå svårt att tro att detta fall skulle ge några större men. Det är inget speciellt högt fall, och vad jag försår fick barnet ingen hjärnskakning (svårt att veta allt enbart efter att läsa artikeln). Jag tycker Aftonbladet skriker lite väl högt efter vargen när de hävdar att hon kunde dött av detta.

Att barn börjar bete sig klängigare och vill vara mer i famnen är ju i övrigt vanligt kring 8-månaders ålder och tillhör normal utveckling.

Svårt att säga något efter att bara läst en ytlig artikel.

• Maria 434
    Ellie skrev 2013-07-15 14:03:09 följande:
    Självklart skall inte vagnar gå sönder på det viset (men, som det står i artikeln vet man inte om det var fel på vagnen eller om användaren inte låst handtaget)!

Jag har ändå svårt att tro att detta fall skulle ge några större men. Det är inget speciellt högt fall, och vad jag försår fick barnet ingen hjärnskakning (svårt att veta allt enbart efter att läsa artikeln). Jag tycker Aftonbladet skriker lite väl högt efter vargen när de hävdar att hon kunde dött av detta.

Att barn börjar bete sig klängigare och vill vara mer i famnen är ju i övrigt vanligt kring 8-månaders ålder och tillhör normal utveckling.

Svårt att säga något efter att bara läst en ytlig artikel.

Håller med dig, dessutom känner inte jag att Aftonbladet är en speciellt tillförlitlig källa. Oseriösare journalistik får man leta efter.
  • Lindsey Egot the only one

Fast barnet slungas ju ut med huvudet rakt ner i betongplattan. Självklart kan det ge en skallskada med bestående men.
    Min undran är om det är en vagn där man kan ändra körriktningen på vagnen genom att fälla över handtaget mot motsatt sida.
    Vet att emmaljunga hade en sådan vagn och man var tvungen att se till att det klickade i ordentligt annars satt handtaget löst.

• LoveMyChildren

Kan garantera att allt var som det skulle med barnvaktens säkerhet. Hon är riktigt noga med säkerhet och varje gång hon kör en barnvagn kollar hon jämt så allt är som det ska med vagnarna. Innan hon drog upp för trappan var allt som det skulle och i trappan släppte handtaget. Om nu Aftonbladet skulle skrika för högt om detta så hade dem nämt om sweas syster som också blev skadat i fallet av barnvagnen. Sen oavsett ska en vagn hålla för att dra upp för en trappa, på tåg, buss osv. Det är ju bara att läsa på konsumentverkets hemsida om tips vid inköp av barnvagn. Står fint att en vagn ska klara att dras upp för trappor. Och jo lilla swea blev skadad och är det än idag. Fick skadar som Aftonbladet inte talade om. Och hade det tex vart en stentrappa som vagnen drogs upp för mef swea hade dödsolyckan med stor sannolikhet vart framme

• LoveMyChildren
    LindaEfraim skrev 2013-07-15 14:14:58 följande:
    Fast barnet slungas ju ut med huvudet rakt ner i betongplattan. Självklart kan det ge en skallskada med bestående men.

Min undran är om det är en vagn där man kan ändra körriktningen på vagnen genom att fälla över handtaget mot motsatt sida.

Vet att emmaljunga hade en sådan vagn och man var tvungen att se till att det klickade i ordentligt annars satt handtaget löst.

Ja det är en sån vagn. Och vid varje gång någon ändrade handtaget till andra sidan kollades det noga på båda sidorna att den satt fast rätt
  • Lindsey Egot the only one

De vagnarna har varit livsfarliga. Jag köpte emmaljungas och vår släppte också fast vi bara gick ner för en trottoarkant. Den snäppte till när jag gick ner och blev lös. Efter det kollade jag noga varje gång att den verkligen satt fast men varje gång vid trottoaren så släpptes den loss.
    Jag kaserade vagnen. Även ledat handtag går bort då de kan gå sönder. De bästa är teleskopshandtag

• chrissepisse

Jag hoppas verkligen att allt är bra med flickan och att hon inte får några bestående men av olyckan. Jag måste dock erkänna att jag inte riktigt förstår varför man drar en vagn så som visas på filmen. Jag skulle aldrig våga dra en vagn på det sättet, genom att bara hålla uppe på handtaget och med full kraft dra över ett trappsteg. I det läget hade jag lyft över det första hjulparet och kört upp vagnen. Om jag hade behov av att dra vagnen i trappor hade jag inte valt ett chassi med knäled eller vändbart handtag.

• Ellie
    LindaEfraim skrev 2013-07-15 14:14:58 följande:
    På filmen ja. TS skriver i inlägget efter ditt att "hade det varit en stentrappa"... så filmen visar kanske inte helt vilket underlag det var.

Enl vad man kan se på filmen så slungas barnet ner i marken, men från en höjd mindre än 1 meter, vilket oftast inte ger allvarliga skador, även om det är sten/betongunderlag. Visst kan det gå så illa att man får en värre skallskada än detta barn (jag utgår från att det inte fick någon fraktur eller hjärnblödning, eftersom det nog hade nämnts i artikeln), men det är ovanligt.

Jag tycker självklart inte att det skall kunna hända, men jag vänder mig emot skräckversionen som AB levererar.
  • elinmaria87

Om man tittat på bilden i artikeln så ser man en trapp o bakgrunden, tycker att det ser ut att vara ett väldigt högt fall.

• Apotheosis

Självklart skall ingen vagn vara farlig, men olyckan skedde framför allt av två anledningar som bägge var orsakade av den som körde vagnen.

- Ett barn som är fastspänt kan inte falla ur vagnen. Att föräldern använde vagnen utan att spänna fast barnet var definitivt inte vagnens fel.

- Nästan inga vagnar är godkända för att dras i trappor med barn i. Den här vagnen var inte heller det och förmodligen stod det i instruktionsboken. Om man envisas med att använda vagnen på ett sätt den inte är avsedd att användas kan vagnen självklart gå sönder.

Jag, personligen, skulle hellre köpa en begagnad vagn av ett märke jag litar på än en ny vagn av okänt märke till samma pris. Jag betvivlar inte att vagnen var skitdålig. Men om barnet hade skadat sig hade det varit för att det inte satt fastspänt och för att vagnen drogs upp för en trappa trots att den inte fick dras i trappor. Barnet hade inte kunnat falla ur vagnen om den hade använts enligt instruktionsboken.

Så till er andra föräldrar:
    - LÄS INSTRUKTIONSBOKEN för er vagn
    och
    - SPÄNN FAST ERA BARN!

Svar på tråden VARNING FÖR FARLIG VAGN!! både text och film