overdose skrev 2013-07-20 16:04:12 följande:
Jag tror att det kan finnas en skillnad mellan att vara missbrukare och att vara alkoholist. Utan att gå in på bakgrunden till drickandet tror jag därför att vissa kommer att ha lättare att sluta.
Vad de behöver är kanske mest förändrade sociala förhållanden, kanske nytt jobb, eller som i ditt fall.
Själv har jag druckit för mycket under elva års tid, och levern har åtminstone blivit påverkad, så jag måste mer eller mindre sluta snart. Man vill ju inte dö i förtid.
Om jag hade fri tillgång brukade en dagsdos vara på närmare två liter vin. Alla vet att återställare fungerar för att må bra, men friska människor vet också att kostnaden i längden är för hög. Men som alkoholist blir det till sist så att man börjar nästan varje dag med alkohol. Jag brukar dricka kaffe med vin, som gamla italienare kan göra.
Allt nog, sedan ett tag försöker jag att dricka på ett svenssonaktigt sätt och det går rätt så bra. Nytt arbete och kärlek är vad som får det att fungera.
Fixar jag inte detta, kommer jag också att söka professionell hjälp. Visst är det skamfullt att vara alkoholist, men det är ändå större skam att i tystnad förstöra sin egen kropp.
Visst är det skillnad på att dricka alkohol och att dricka alkohol. Vet inte vad jag kan kalla mitt drickande men för att göra det enklare kallar jag det missbruk. Benämningen är ganska oviktig. Det är fel att dricka alkohol i överflöd helt enkelt.
Jag drack 1-2 flaskor vin /dag ett tag för att sedan under helgerna öka mängden. Sedan la jag av med vin och började istället häva i mig en flaska 700ml whiskey under en kväll. Såg alltid till att jag hade backup ifall det skulle ta slut under kvällen. Gömde flaskor hemma ifall jag skulle få besök av familjen. Isolerade mig. Vad man nu kan kalla det drickandet vet jag inte, men hälsosamt var det inte.
Tråkigt att du också har druckit alkohol på det viset i så många år. Det har verkligen sitt pris, på alla vis. Hoppas då att du lyckas bryta mönstret snart.
Visst har en del en större benägenhet att falla in i missbruk och har nog därför också svårare att komma ur det. Jag sökte aldrig professionell hjälp men klarade att bryta med alkoholen på egen hand. Varför jag drack hade ju sina anledningar och en del av det var en svårt tid med min livspartner. Men jag gissar att det bottnade i min egen osäkerhet och andra problem jag hade under uppväxten som jag inte hade bearbetat. Vad vet jag. Jag ställer min egen diagnos.