• MeAndBaby

Att vara "lugn som en filbunke" låter inte kul

Jag är en ganska lugn men glad och hyfsat social person. Harmonisk skulle man kanske kunna säga. Min sambo beskriver mig som "lugn som en filbunke", i typ alla situationer, jämt. I mina öron låter det som en trist person utan synliga känslouttryck, och vem vill bli beskriven så? Jag kanske inte hörs och syns mest av alla, men jag skrattar och skämtar mer än gärna i ett sällskap där jag trivs. Men när jag ser mig själv genom min sambos ögon (utifrån som han beskriver mig) så verkar jag, den lugna filbunken, astrist och grå. Nu har hans kompis (i ett annat par som vi umgås med ibland) också börjat se mig (beskriva mig) som den där filbunken, vilket också stör mig. SÅ jäkla lugn är jag inte, och i mina ögon utstrålar jag inte endast detta ko-lugn. Vilket min sambo nu verkar tycka.

Summan av kardemumman: klingar det negativt eller positivt att vara lugn som en filbunke rent generellt? Att bli beskriven så som person? Jag tycker då inte det, och att ens sambo som står en närmast säger så gör ont.

• Svar på tråden Att vara "lugn som en filbunke" låter inte kul
  • Petrol

Jag brukar också bli beskriven som det. jag tycker och har alltid antagit att det är positivt. att inte brusa upp, överreagera utan försöka vara allmänt resonlig och cool så att säga..  Det betyder ju inte att man inte är sprallig, skojig, har sina egenheter etc.

Så har jag alltid tänkt om det iallafall.

• Nyfiken gul

För mig är det också något positivt.   Att man kan behålla lugnet och inte brusa upp är ju en bra egenskap.

Det värsta jag vet är flamsiga människor som tar stor plats, syns o hörs , skrattar åt allt  och verkligen inte är det minsta trevliga . ..

Att man är lugn som en filbunke betyder ju inte att man är tråkig, utan bara att man är sansad och har vett att uppföra sig.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Flisan79

Tycker som "petrol"

Det ena utesluter inte det andra. Man är bara inte benägen att bli hysterisk, drabbas av panik osv. Vilket jag ser som betydligt mer negativt.

• Apopan

För mig är det något positivt. Någon som kan hantera stress/stressiga situationer på ett lugnt och bra sätt. Samt någon som kan ta det lugnt när ingenting annat krävs. Jag tänker då inte på någon som inte kan visa känslor, bara någon som inte drar fram ett känslospel under press/stress.

Personligen kan jag inte hantera stress alls, men att ta det lugnt i andra situationer är jag grym på. Det finns inget som gör att en får så ont i magen som en människa som hetsar ihjäl sig helt i onödan :P

• PetraK

Håller med apopan! Positivt!!
    Min man är lugn som en filbunke! Han brusar aldrig upp, hanterar stress bra (för bra, vore bra om han kunde bli lite jäktad ibland ;P) och han är lugnet själv. Jag är precis tvärtemot och han är den enda som verkligen kan lugna ner mej :).
    OCH han är allt annat än tråkig :)!

• KanDetHändaNu

Hehe tycker inte om fil så jag hade inte uppskattat den beskrivningen, tänker på en vit skitig gammal sliten burk fylld med sur filmjölk... blä!

• Grande Rock
    KanDetHändaNu skrev 2013-07-13 12:57:23 följande:
    Hehe tycker inte om fil så jag hade inte uppskattat den beskrivningen, tänker på en vit skitig gammal sliten burk fylld med sur filmjölk... blä!

Lugn som en filbunke beskriver väl ingen smak öht så varför skulle det spela roll huruvida du tycker om fil eller inte?

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • GabbiElla

Jag vill så gärna bli lite mer lugnare! Jag avundas personer som du, som kan behålla lugnet. Tyvärr blir jag snabb arg eller upprörd, och tro mig, de är värre, inte bara för mig, utan för min sambo också. För mig en lugn person är inte alls tråkigt, utan någon som jag vill vara nära och lära känna henne/honom. Ofta är jag nyfiken på hur ni gör det, för jag vill så gärna lära mig det, att kunna behålla lugnet. För mig är det ett tecken på svaghet när jag inte kan dölja mina kännslor i vissa situationer. (på jobbet tex) Jobbigt... 

• lövet2

Om någon beskriver mig, så är "lugn" alltid det första ordet som kommer fram. Jag har väl också en känsla av att jag uppfattas som rätt tråkig, men det får man väl ta. Hellre en lite tråkig men lugn person, än en jobbig människa som alla undviker ...

• KanDetHändaNu
    Grande Rock skrev 2013-07-13 13:37:08 följande:

Lugn som en filbunke beskriver väl ingen smak öht så varför skulle det spela roll huruvida du tycker om fil eller inte?

Gillar ju inte smaken så de blir en negativ associering för min del att bli förknippad med fil hehe låter kanske lite aspegrer över det men men Tungan ute 
  • Grande Rock
    KanDetHändaNu skrev 2013-07-13 13:54:05 följande:
    Gillar ju inte smaken så de blir en negativ associering för min del att bli förknippad med fil hehe låter kanske lite aspegrer över det men men Tungan ute 

gör du smakanspelningar på alla uttryck

är "som en oljad blixt" negativt för att olja smakar illa?

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • KanDetHändaNu
    Grande Rock skrev 2013-07-13 13:57:06 följande:

gör du smakanspelningar på alla uttryck

är "som en oljad blixt" negativt för att olja smakar illa?

nä då tänker jag på motorolja istället, som är skitigt så hehe
  • Mamori

Jag tänker att det är en person som inte blir uppjagad på ett negativt sätt och överstressad tex. Tänker inte att det påverkar hur rolig personen är. Har en killkompis som beskrivs så och alltid inger en känsla av inre lugn även till dem runt omkring honom. Däremot om det tex är tävling så är det han som är stojigast om man säger så och han är även skämtsam men bara på ett positivt sätt =)

• In medias res

Enbart positiva associationer här.
    Tyvärr är det ingen som beskiver mig så... 

Live slow
  • Velouria

För mig låter lugn som en filbunke som att personen är lugn och stabil, en pålitlig och positivt lagd person. Helt klart tummen upp!

Fus Ro Dah
  • Aniiee

Filbunke (Inte samma sak som fil i en bumke) är ju gott! 

Ta det med en klackspark, TS.  För mig (och de flest i tråden) är det bara positivt att någon kan hålla sig lugn som en filbunke i en krissituation, annars bleve väl inget gjort....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Fobiker

ALLA som försöker beskriva mig brukar börja med att säga något i stil med "Ja, du är då verkligen lugn, den saken är säker!" Det skulle man inte kunna tro när man ser mitt nick... Utsidan speglar inte allt som finns på insidan kan jag ju säga, men jag får hålla med om att jag trots allt har en god förmåga att behålla lugnet i de flesta situationer. Men ja, man blir ju lite trött på det till slut, lite tråkigt tycker jag nog att det låter. Men jag tror också att det har en del med självbilden att göra och min är väl inte den bästa.  

Svar på tråden Att vara "lugn som en filbunke" låter inte kul