• Seldonia

Mjölkfria drycker - smak

Det finns ju en hel del alternativ när man ska ha mjölkfri "mjölkdryck". Har testat oatlys havredryck och Rice dream.
    Havredrycken tycker jag är bra att baka med, men skulle vilja hitta något som slinker ner lättare som dryck. Har sett att det finns alternativ med mandel och hasselnöt.
    Vad tycker ni om smaken på respektive mjölk?
    Vi måste hålla oss ifrån sojaprodukter, tyvärr.

• Svar på tråden Mjölkfria drycker - smak
  • skogsvitter

Mandelmjölk kan man lätt göra själv och den tycker jag smakar väldigt bra! Har aldrig köpt färdig dock.

• Annelie 76

Har inte testat mandelmjölk men med choklad i funkar nog de flesta. Annars drack jag mycket vatten när istället för mjölk. Det funkar det också...

• fuchsian85

Det är enorm skillnad på havredrycken mellan de olika märkena. Jag tycker att ICAs egna var godast.

• mikroE

Kokosmjölk och mandelmjölk är rätt goda men åtminstone jag blir lite less på mandelsmaken så jag skulle blanda med olika sorter. Rismjölk är god men lite väl söt tycker jag. Havre och soja är överlägset att laga mat och baka på. En variant som jag tycker är rätt god är att ha en slurk havregrädde i botten och rismjölk resten av glaset.

• Seldonia

Choklad, ja! Gör man på enbart ren kakao eller choklad, så är det ju hälsosamt.

Tack för svar! Ska smaka de andra också. Blev nyfiken på ICAs havre, för jag har svårt för oatly.

Men det får väl bli vatten till maten och kalciumtillskott.

• skogsvitter

Kalcium får man ju faktiskt i sig på andra håll, det är inte nödvändigt med mjölkprodukter bara för den sakens skull. Det är bara ett marknadsföringsargument

Mandlar är något som innhåller väldigt mycket kalcium tex, det är väl därför det är ett så pass bra, naturligt alternativ till komjölk. Nötter, gryn och gröna grönsaker är generellt rika på kalcium. Även havregryn är ju väldigt kalciumrika. Så att man skulle behöva kalciumtillskott bara för att man inte dricker/äter komjölksprodukter stämmer absolut inte! Många veg produkter innehåller i sjävla verket mer kalcium än komjölken.

• Seldonia

Ok, tack skogsvitter!

Då borde jag ligga ganska bra till även utan mjölkprodukter.

Svar på tråden Mjölkfria drycker - smak