• LillGris

Fråga om amning

Hej! I söndags föddes vår lilla Saga. Hon, till skillnad från sin storebror, hajade grejen med att ta bröstet direkt, så jag ammar henne för fullt! Storebror blev det bara skit av amningen med så jag känner mig verkligen som en nybörjare, så jag skulle behöva lite hjälp. Tydligen har jag massvis med mjölk (sa barnmorskorna på bb) så set är ju toppen. Men hon äter bara typ 2-5 minuter. Sen totalslocknar hon och vill inte äta mer förrns typ 1,5-3 timmar senare. Får hon verkligen i sig tillräckligt på så korta amningssessioner? Eller ska man försöka "tvångsmata" henne oftare? Hon gick bara ned 3,4% av födelsevikten och hade idag gått upp ynka 4 gram på ett dygn, vilket de sa var helt ok med tanke på den låga viktminskningen. Jag är inte direkt orolig så men alla andra med nyfödingar verkar sitta o amma typ 24/7 så man undrar ju om hon är onormal :p

• Svar på tråden Fråga om amning
  • Celest
    LillGris skrev 2013-07-10 12:50:27 följande:
    Tack för svaren! Idag har hon ätit mer, ca 15 min per gång och ungefär med 1,5 tim mellanrum. Hon är vaken och med mellan matningarna :)

Fast även om hon är med så är ju viktuppgången obefintlig. Mina gick upp 70 gram per dygn i början!

Nyfödda ska äta mycket och suga mycket för att underhålla och få igång mjölken på riktigt!
  • malzac
    Celest skrev 2013-07-10 18:20:50 följande:
    Fast även om hon är med så är ju viktuppgången obefintlig. Mina gick upp 70 gram per dygn i början!

Nyfödda ska äta mycket och suga mycket för att underhålla och få igång mjölken på riktigt!

Fast de sa ju att det var helt okej viktuppgång. Varför vet du bättre bara för att dina växte på ett sätt? Om hon är vaken och med så är hon med största sannolikhet okej. Hon suger ju dessutom ofta så mjölkproduktionen lär inte ta skada. Det är så onödigt att skrämma upp nya mammor med en massa ogrundade påståenden som detta.
  • keron
    malzac skrev 2013-07-10 19:18:18 följande:

Fast de sa ju att det var helt okej viktuppgång. Varför vet du bättre bara för att dina växte på ett sätt? Om hon är vaken och med så är hon med största sannolikhet okej. Hon suger ju dessutom ofta så mjölkproduktionen lär inte ta skada. Det är så onödigt att skrämma upp nya mammor med en massa ogrundade påståenden som detta.
    People make mistakes. Who made you?
  • Celest
    malzac skrev 2013-07-10 19:18:18 följande:

Tycker det är värre att folk stryker medhårs när fler som jag har ERFARENHET av amningsmottagningen och bb där de ger just dessa råd!

De vet nog bättre än du iaf!
  • malzac
    Celest skrev 2013-07-10 20:47:50 följande:
    Tycker det är värre att folk stryker medhårs när fler som jag har ERFARENHET av amningsmottagningen och bb där de ger just dessa råd!

De vet nog bättre än du iaf!

"...vilket de sa var helt ok med tanke på den låga viktminskningen." Från trådarbeten. Dessa vet nog mer än du.

Och det handlar inte om att stryka medhårs, det handlar om att försöka ha en sund och objektiv inställning och inte tro att råd givna angående ett barn nödvändigtvis är sanning för ett annat. "När jag hade ont i tån så hade jag brutit den så det du tror är nageltrång är säkert mycket värre. Akta dig så inte tån trillar av!"
  • malzac
    malzac skrev 2013-07-10 21:17:48 följande:
    "...vilket de sa var helt ok med tanke på den låga viktminskningen." Från trådarbeten. Dessa vet nog mer än du.

Och det handlar inte om att stryka medhårs, det handlar om att försöka ha en sund och objektiv inställning och inte tro att råd givna angående ett barn nödvändigtvis är sanning för ett annat. "När jag hade ont i tån så hade jag brutit den så det du tror är nageltrång är säkert mycket värre. Akta dig så inte tån trillar av!"

Trådstarten...
  • Celest
    malzac skrev 2013-07-10 21:17:48 följande:

Fortfarande så kommer en ökning på 4 gram

Om dagen vara för liten i ett längre perspektiv. Då menar jag ett par dagar och veckor framåt. Barnet bor gå upp till födelsevikten inom en vecka och såvida
  • Celest

... Barnet inte hade en extrem undervikt så skulle en 4 grams uppgång om dagen ta 30 dagar att gå upp en 3,4% viktnedgång räknat på en normal födelsevikten på 3500 gram!

Säger väl sig själv att det är för lite.

• Celest

Dessutom lär sig barnet att inte äta mycket på en gång och signalerar inte heller hunger.

Det står till och med på amninghjälpens sida att man ska se ttill att barnet ammas ofta och ge bröstet utan signal just av den anledningen.

Det står också att en nöjsam viktuppgång är 100-200 gram per vecka!

• malzac
    Celest skrev 2013-07-10 22:13:39 följande:
    ... Barnet inte hade en extrem undervikt så skulle en 4 grams uppgång om dagen ta 30 dagar att gå upp en 3,4% viktnedgång räknat på en normal födelsevikten på 3500 gram!

Säger väl sig själv att det är för lite.

Men så här i början så är det okej, och det är ju inte troligt att det fortsätter med samma viktökning i en hel månad. Överdramatisera inte. Barnet föddes i söndags! Och det är faktiskt också okej att inte ha nått födelsevikten efter både en och två veckor (så länge allt annat verkar bra).
  • Evelinas

Jag säger bara NJUT!!! Man väger ofta i början och så länge hon går upp så e de lugnt :)

• bullerbyn

Så länge hon vill amma, du har mjölk och hon blir mätt så ser jag inte att det skulle va problem. Att sova upp till 3 h mellan amningar är ok. Skönt för både bebis och dig att vila.

Jag ammade aldrig min son hela tiden (nu 7 månader). Han kunde sova upp till 4 h mellan. Han har alltid legat ett snäpp över kurvan. Om bebisen har lärt sig få ut mjölken på ett effektivt sätt behöver dom inte ammas länge heller. Om vikten inte stabiliserats vid första BVC-vägningen så kommer de ge dig råd då.

Lycka till, amma lugnt! :)

• LillGris

Hej! Oj här var det olika bud. Vill förtydliga: hon gick alltså ned 100gr efter förlossningen och hade påbörjat en viktuppgång (om än pytteliten) när vi skrevs ut från bb 2 dygn efter födseln. Vilket de sa var bra, sålänge hon hade börjat gå upp (oavsett hur lite) var det ok. Hon ska vägas på bvc senare idag så då får vi se om hon gått upp mer ordentligt. Under dagen har hon ätit mer, och nu vid senaste matningen åt hon ca 30 min (fick väcka henne en gång mitt i bara). Så jag tror inte det är någon fara, hon var väl lite seg i starten bara.. :)

• Siilje

Hon är nog trött ännu och kommer orka suga mer när hon piggat på sig. Min son är en månad,det fjärde barnet jag ammar. Det första veckorna var han slö. Jag blåste då lite lätt på honom när han åt. Tog av honom kläderna så han frös lite o byte blöja strax innan för att väcka upp honom. Nu är han piggare o klarar att hålla,sig vaken o äta längre. Det kan ju också vara så att det kommer väldigt mycket mjölk nu om hon kom i söndags. Mjölken har runnit till på allvar. Är du osäker på att hon får i sig kan du ju pumpa ur lite och låta,henne lapa,i sig ( hålla på tungan o låta svälja) så förstörs inte amningstekniken och hon får en,extra skvätt. Hon piggat nog snart på sig. Du kan alltid ringa din bvc för en extravikt om du vill.

• LillGris

Hon vägdes idag och har gått förbi sin födelsevikt. Så hon verkar iaf få i sig som hon ska :) tack för alla tips och råd!

• malzac
    LillGris skrev 2013-07-11 16:35:57 följande:
    Hon vägdes idag och har gått förbi sin födelsevikt. Så hon verkar iaf få i sig som hon ska :) tack för alla tips och råd!

• keron
    LillGris skrev 2013-07-11 16:35:57 följande:
    People make mistakes. Who made you?
Svar på tråden Fråga om amning