• Anonym (Hopplöst)

Få pass till barnet utan pappans underskrift?

Skulle vilja förnya mitt barns pass men hans pappa är aldrig tillgänglig, han är en dömd brottsling som sysslar med droger och bryr sig inte om barnet. Hr alltid problem stt få underskrift vid tex ansökan om skolan mm. Det är inte det att han inte vill att barnet ska få ett pass, han skiter fullständigt i barnet och mina sms meddelanden när jag kontaktar honom. Han brydde sig inte ens när barnet blev inlagt på barnkliniken efter en ambulanstur in. Har lämnat in en stämningsansökan om ensam vårdnad men vill ju åka utomlands med barnen i sommar/höst. Finns det någon väg runt detta?

• Svar på tråden Få pass till barnet utan pappans underskrift?
  • Lindsey Egot the only one

Ring socialen ock rådfråga.
    Tror faktiskt att om han sitter inne så kan du få tillfällig ensam vårdnad.

• boandersson
    Anonym (Hopplöst) skrev 2013-07-09 14:59:26 följande:
    Skulle vilja förnya mitt barns pass men hans pappa är aldrig tillgänglig, han är en dömd brottsling som sysslar med droger och bryr sig inte om barnet. Hr alltid problem stt få underskrift vid tex ansökan om skolan mm. Det är inte det att han inte vill att barnet ska få ett pass, han skiter fullständigt i barnet och mina sms meddelanden när jag kontaktar honom. Han brydde sig inte ens när barnet blev inlagt på barnkliniken efter en ambulanstur in. Har lämnat in en stämningsansökan om ensam vårdnad men vill ju åka utomlands med barnen i sommar/höst. Finns det någon väg runt detta?
    Det du måste göra ts är att bestrida vårdnaden och ansöka om ensam vårdnad!
  • Anonym (Hopplöst)
    boandersson skrev 2013-07-10 00:26:46 följande:
    Det du måste göra ts är att bestrida vårdnaden och ansöka om ensam vårdnad!

Det är redan gjort men det sker ju inte nu under sommaren direkt.
  • BioBonus

Vi behövde båda skriva under, men bara en vara närvarande vid själva ansökan och uthämtandet. Men bådas underskrift krävdes för att barnen skulle få pass. 

• The past is now

För ett pass behövs båda föräldrars namnteckning. Vid ett id behövs det inte. Jag skaffade ett id till min dotter när hennes pappa jävlades, gick hur bra som helst.

• BioBonus

Tänk bara på att ett ID bara gäller vid resa till länder som samarbetar fullt ut inom Schengenavtalet:
    Belgien Litauen Tjeckien Danmark Luxemburg Tyskland Estland Malta Slovakien Finland Nederländerna Slovenien Frankrike Polen Ungern Grekland Portugal Österrike Italien Spanien   Lettland Sverige  

• Anonym (Urkund)
    Frontline skrev 2013-07-09 17:09:01 följande:
    Ja vill man åka dit för urkundsförfalskning kan man ju göra så...
    Idag kommer man undan med det mesta angående urkundsfrågor. Iallafall som privatperson verkar det som. Har själv blivit drabbad. Den andra parten sa att jag tillåtit urkundsförfaskningen och "att folk gör ju så när de är ihop" (jag har aldrig gjort så??). Så enkelt var det :-0 Så lite var mitt namn värt. Allt lades ner då polisen sa att "det är ord mot ord".

• SupersurasunkSara

Jag vet att man kan få pass ändå, i de fall där den andra tex vägrar skriva under för att jävlas, då kan man få pass iaf. Det borde ju gälla även i detta läget.

• Anonym (f)

Fast det kan inte stämma att man kan få pass "bara för att den andra jävlas".....tänk på så många föräldrar som skulle använda det men som har ett icke gott uppsåt med att skaffa pass för sina barn/sitt barn.

För oss gällde båda parters underskrift, annars inget pass.

• Anonym (Hopplöst)
    BioBonus skrev 2013-07-11 09:55:52 följande:
    Tänk bara på att ett ID bara gäller vid resa till länder som samarbetar fullt ut inom Schengenavtalet:

Belgien Litauen Tjeckien Danmark Luxemburg Tyskland Estland Malta Slovakien Finland Nederländerna Slovenien Frankrike Polen Ungern Grekland Portugal Österrike Italien Spanien   Lettland Sverige  

Men detta är ju jättebra! Är ju något av dessa länder vi vill åka till. Men nästa år vill jag åka till Afrika med barnen och då måste vi ha pass. I år var det inget alternativ och jag får åka dit själv (har familj där).
  • h8him
    Anonym (Hopplöst) skrev 2013-07-14 11:06:25 följande:

Men detta är ju jättebra! Är ju något av dessa länder vi vill åka till. Men nästa år vill jag åka till Afrika med barnen och då måste vi ha pass. I år var det inget alternativ och jag får åka dit själv (har familj där).
    Kolla också att flygbolaget ni reser med accepterar nationellt ID-kort istället för pass. Alla gör inte det.
  • Anonym (*A G)
    BioBonus skrev 2013-07-11 09:55:52 följande:
    Storbrittanien kan du även använda det i, men inte vid direkta resor Sverige-UK då det finns en svensk lag att du måste ha pass för att resa till ett land utanför Schengen, men du kan resa via frankrike, tyskland eller danmark exempelvis.
Svar på tråden Få pass till barnet utan pappans underskrift?