• Milias

Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet

Hej! Jag är en 21-årig kvinna. Jag och min man har försökt bli gravida sedan maj 2012 med vårt första barn och INGENTING har hänt, inget spår av liv där nere. Nu har mensen kommit igen idag och det känns så frustrerande och jag försöker att inte bli ledsen över detta. Jag skulle så gärna vilja dela denna situation med andra kvinnor i samma situation, helst unga kvinnor som försöker bli gravida med första barnet, känns som att jag har mest gemensamt med dem. Så, om jag får vara lite fräck: helst inga kvinnor över 30, inga kvinnor som har barn sedan tidigare och ja, ni  fattar:) Men ni andra, hur känns det för er? Hur snurrar era tankar?

• Svar på tråden Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet
  • Anneliiee

Julii: om du testat under hela cykeln kanske du inte har ägglossning varje månad. Men fortsätt med stickor några månader till. Man ska ha försökt i minst 1 år innan man kan söka hjälp.

• VaniljSoda

Hej igen tjejer!

Vill inte sänka er på något vis utan vill bara tala om att jag plussade i morse och har bokat tid hos bm den 25/3. Vecka 4+5 idag. :)

Önskar er alla ett stort lycka till och jag håller tummarna!

• Anneliiee
    VaniljSoda skrev 2014-03-12 17:28:40 följande:
    Hej igen tjejer!
    Vill inte sänka er på något vis utan vill bara tala om att jag plussade i morse och har bokat tid hos bm den 25/3. Vecka 4+5 idag. :)
    Önskar er alla ett stort lycka till och jag håller tummarna!
    Grattis! :) Var det ditt första ivf försök?
  • Thotis90

Vår resa är nu över då jag igår fick diagnosen endometrios och börjar med minipiller till veckan (då jag inte är redo för IVF). Det känns förjävligt efter 3 års försök och 8 års längtan...

Ofrivilligt barnlös med endometrios - hedblom.blogg.se
  • julii
    Thotis90 skrev 2014-11-20 13:05:14 följande:

Vår resa är nu över då jag igår fick diagnosen endometrios och börjar med minipiller till veckan (då jag inte är redo för IVF). Det känns förjävligt efter 3 års försök och 8 års längtan...

Varför är du inte redo för ivf? Vad innebär endometrios?
  • Thotis90
    julii skrev 2014-11-20 14:27:54 följande:
    Varför är du inte redo för ivf? Vad innebär endometrios?
    Jag är helt enkelt inte redo. Det är som att fråga någon som har valt att vänta med barn varför denne inte har skaffat barn. Är man inte redo så är man inte redo. Enough said. 

"Endometrios orsakas av att celler som liknar livmoderslemhinnan (endometriet) hamnar utanför livmodern och fastnar på fel ställen i kroppen, främst på organ i buken. Dessa endometriosceller börjar växa och orsakar inflammationer inne i buken vilket i sin tur kan leda till buksmärtor, ärrvävnad och sammanväxningar. Med tiden kapslas endometrios cellerna in av kroppens försvarsmekanismer och det bildas endometrioshärdar eller cystor.

De vanligaste platserna där endometrios hittas är äggstockar, äggledare, utanpå livmodern, området mellan livmoder och ändtarm (sk uterosacralligamenten), urinblåsa, bukhinna och tarmar. I sällsynta fall kan endometrios även hittas på ställen i kroppen, till exempel i lungorna.

"

• Thotis90
    Thotis90 skrev 2014-11-20 14:38:25 följande:
    "Endometrios orsakas av att celler som liknar livmoderslemhinnan (endometriet) hamnar utanför livmodern och fastnar på fel ställen i kroppen, främst på organ i buken. Dessa endometriosceller börjar växa och orsakar inflammationer inne i buken vilket i sin tur kan leda till buksmärtor, ärrvävnad och sammanväxningar. Med tiden kapslas endometrios cellerna in av kroppens försvarsmekanismer och det bildas endometrioshärdar eller cystor.

De vanligaste platserna där endometrios hittas är äggstockar, äggledare, utanpå livmodern, området mellan livmoder och ändtarm (sk uterosacralligamenten), urinblåsa, bukhinna och tarmar. I sällsynta fall kan endometrios även hittas på ställen i kroppen, till exempel i lungorna."

• VaniljSoda
    Anneliiee skrev 2014-03-12 17:31:09 följande:
    Grattis! :) Var det ditt första ivf försök?
    Nä här blev det på naturlig väg. :) 
    Första "försöket" efter en tid. Hade 2 missfall innan. Och sen "pausade" vi då vi bodde hemma hos en kompis några månader. Sen när vi flyttade till eget igen så "myste" vi utan hopp om att något skulle ske bara. 
    Visste visserligen att jag hade äl då, då jag lärde mig se på flytningarna när de var dags.
    Men hade ändå inget hopp efter mf osv.
    Men den här gången gick de vägen. Underligt nog.
    Så nu sitter jag här med en liten kille på 4 veckor (blir 4 veckor imorgon) =)

Hur går de för er andra?
  • bullenochgrisen

Lämnar tråden. Har blivit gravid och är nu i 10e veckan. Förra veckan fick vi se vår lilla bebis hjärtslag. Önskar er stort lycka till allihopa!

• LängtansBlåaBlomma
    bullenochgrisen skrev 2014-12-17 23:16:13 följande:

Lämnar tråden. Har blivit gravid och är nu i 10e veckan. Förra veckan fick vi se vår lilla bebis hjärtslag. Önskar er stort lycka till allihopa!

Grattis!!

Jag plussade i april och har nu två veckor kvar till beräknad förlossning. Lyckades efter 1,5 år. Nu ska vi bara i mål - nervöst!
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • julii
    Thotis90 skrev 2014-11-20 14:38:25 följande:

Jag är helt enkelt inte redo. Det är som att fråga någon som har valt att vänta med barn varför denne inte har skaffat barn. Är man inte redo så är man inte redo. Enough said. 

"Endometrios orsakas av att celler som liknar livmoderslemhinnan (endometriet) hamnar utanför livmodern och fastnar på fel ställen i kroppen, främst på organ i buken. Dessa endometriosceller börjar växa och orsakar inflammationer inne i buken vilket i sin tur kan leda till buksmärtor, ärrvävnad och sammanväxningar. Med tiden kapslas endometrios cellerna in av kroppens försvarsmekanismer och det bildas endometrioshärdar eller cystor.De vanligaste platserna där endometrios hittas är äggstockar, äggledare, utanpå livmodern, området mellan livmoder och ändtarm (sk uterosacralligamenten), urinblåsa, bukhinna och tarmar. I sällsynta fall kan endometrios även hittas på ställen i kroppen, till exempel i lungorna.

"

Oj jag frågade bara, verkar som att du tog illa upp. Mest nyfiken på varför man inte vill.....
Svar på tråden Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet