• necilia

Ni som fått barn i v. 33-34. hjälp?

Undrar om det finns nån här som fått barn i vecka 34 och om jag i så fall kunde få lite svar på några frågor av er :)? 
    Vår bebis kommer "tas ut" i vecka 34 p.ga komplikationer, då dem inte vill vänta längre för min kropp och njure inte klarar mer.

Det jag undrar är detta:

1. Hur var era barn när dem kom ut? Påverkade?
    2. Behövde dem någon typ av andningshjälp så som C-pap eller t.om respirator?
    3. Om ni fick kortison, hjälpte det?
    4. Vad kan vi förvänta oss? Hur länge kan tiden på sjukhuset bli? 
    Och slutligen 
    5. Vad vägde era barn?

Och gärna andra råd  tas emot tacksamt .

//Kajsa "Necilia"

• Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34. hjälp?
  • Maddi
    Lite ansträng andning, fick ha honom en timme innan dom tog han till neo

C-pap fem dygn, sola 3 dygn(inte i sträck), dropp varav en dag låg han enbart med dropp och fick ingen mat alls.

I förebyggande syfte

Vi fick åka hem efter 8 dagar, tre dagar efter att c-pap tagits bort. Dom sa åt oss att när dom skulle vara född i vecka 36, då brukar man i regel få åka hem, men samtidigt är det individuellt.

Och slutligen 
    5. Vad vägde era barn?
    Som tur va vägde han 3160, det är jag tacksam över
  • spökplumpen

Min anda kille kom i v34+3 och vägde 2610 g. När mitt vatten gick dagen innan var det egentligen fullt både på förlossningen och på neo, men vi fick stanna kvar iaf för övervakningen under natten eftersom jag redan hade en snabb förlossning i bagaget och bebisen låg med fötterna neråt så det skulle bli akutsnitt när det väl satte igång. Som en liten parentes var de glada att de bestämde sig för att låta oss stanna för när allt drog igång på natten gick det verkligen undan. Men hur som helst som mådde sonen bra och skrek högljutt när de undersökte honom uppe på operationen. Fick ha honom lite hos mig innan de rullade iväg honom till neo med pappa. Han fick tillbringa första natten i intensivsal, men det var bara för att det inte fanns någon annan plats för honom. Dagen efter fick han flytta till familjerum, medan jag fick vänta till kvällen innan det blev något ledigt på spec-bb så att jag kunde flyttas från förlossningen. Han fick sond direkt men fick bara första målet med ersättning resten pumpade jag. Det tog några dagar innan jag fick börja amma, men då hade han rätt grepp från första början. Men det var inte alltid som han var vaken när det var dags för mat så jag sondade väldigt mycket. Annars mådde han bra och fick bara ligga i värmesäng och sen fick han sola 2 dygn tror jag det var. Vi låg kvar på neo i 11 dagar (världens längsta dagar någonsin) och fick sen gå hem med hemvård. Hade lätt önskat att vi fått gå hem tidigare då vi redan med första hade hemvård med sondmatning (han är född i v 36 och orkade inte hålla sig vaken länge nog för att äta) men vi var tvungna att vänta på att han kunde hålla värmen själv först. Men sjukhusviatelse är verkligen ingen hit och jag kände mig så låg när de hela tiden pratade om att det var först när det närmade sig det egentliga förlossningsdatumet som man kunde börja tänka på hemgång. Sen fick han en bakterie av personalen som gjorde att vi pestförklarades och då blev de mer villiga att bli av med oss för att förhindra stort utbrott.

• FruSen

Mina tvillingtjejer föddes i v 33+4. Vattnet gick och värkarna drog igång trots flera doser bricanyl på sjukhuset. Då båda tjejerna låg i säte blev det då akutsnitt. Fick två doser kortison, den sista bara ca en timme innan snittet.

Jag tror de mådde rätt bra, de plockades ut och personalen rusade direkt ut med dom till varsitt läkarteam i rummet bredvid. Jag hann höra båda pipa/skrika innan de försvann. Min man fick följa med och han och en sköterska kom sedan ut med tjejerna snabbt så jag fick se dom medans jag syddes ihop. De hade bra apgar, 10-10-10 resp 9-10-10

Båda hade cpap någon timme, den mindre tjejen fick ha kvar cpapen lite längre. Ingen syrgas i, endast vanlig rumsluft.

Ingen aning om det hann göra någon skillnad. 

Vi fick stanna med tjejerna i 3 veckor. Vi skulle ha fått åka hem tidigare men äldsta dottern och maken var febriga och förkylda så då fick vi vänta. Vi blev sedan utskrivna direkt, behövde ingen hemsjukvård eller så. 
    Tjejerna fick under tiden på sjukhuset ligga på värmebädd, sola i några dagar och sedan hade de sond. De fattade snabbt detta med att suga och jag ammade dagtid och personalen lät mig sova och sondade flickorna på natten så jag slapp vakna. Några dagar innan hemfärd togs sonden bort, de hade då fått i sonden endast nattetid under en dryg vecka. 

5. Vad vägde era barn?
    Ena tjejen vägde 1994 gram och den andra 1900. 

• Louise93
    Vet inte, dom tog henne direkt till kuvös, men skrek gjorde hon :)

C-pap i nån timme sen kunde hon andas själv :)

Hann få en spruta bara så jag vet inte :p

Kuvös först kanske, sen värmesäng, drop, övervakning och sond, vi var på sjukhuset i två veckor och hemma med sondmatning i två veckor :)

Och slutligen 
    5. Vad vägde era barn?
    Hon kom i vecka 33, vägde 2235 gram :) 
  • k girl

Jag har inte fått barn i just den vecka, men min tjej kom i vecka 35 och min systerson är född i vecka 32. Han vägde omkring 2200 och min dotter vägde knappt 3400. Jo, de var stora båda två. Ingen av dem behövde andningshjälp, vet att min syster fick kortison för lungmognaden när hon skrevs in på sjukhuset bara timmar innan han föddes. Till oss sade de på neo att man får räkna med att vara kvar tills de är fullgångna, men det beror givetvis på hur bra de mår.  Problem med att hålla värmen och sockret, problem med att suga, och gulsot verkar vara ganska genomgående för prematurer. Men det varierar ju mycket, min dotter mådde dåligt i jämförelse med många andra som föds i samma vecka.  Min syster var kvar i tre veckor innan hon skrevs ut och vi var kvar i två veckor, trots att jag var tre veckor längre gången.    

• Inorr02
    necilia skrev 2013-07-08 11:15:51 följande:
    Undrar om det finns nån här som fått barn i vecka 34 och om jag i så fall kunde få lite svar på några frågor av er :)? 
    Vår bebis kommer "tas ut" i vecka 34 p.ga komplikationer, då dem inte vill vänta längre för min kropp och njure inte klarar mer.

Det jag undrar är detta:

Och slutligen 
    5. Vad vägde era barn?

Och gärna andra råd  tas emot tacksamt .

//Kajsa "Necilia"
    2010 födde jag in dotter fårgrund av hf i vecka 33+4

Hon hade c-pap ca 3 dagar börja vänjas av redan andra degen låg i kuvös knapp ett dyng sen värme bädd ca en vecka.

Ja jag fick kortison

Hon hade sond till hon vara ca 1 månad.
     Hon låg på sjukhuset ca 1 vecka sen hemma sjukvård till hon var 1 månad

Hon vägde 2082gr      var ner på 1900 gr som mist sen gick det bara upp åt

Fick pumpa en månad sen funka amningen för mig      
  • Camillapunktslut

Jag låg inne ett dygn innan jag födde min son i v33 pga vatten avgång. Jag hann få 2 eller om det var 3 kortison sprutor.

Han vägde 2515 och var 44 cm lång. Han andades själv från start, vi låg inne på neo i en vecka sen fick vi komma hem och vi hade en sköterska som kom 2 gånger i veckan i 2 veckor. Han hade mat sond i näsan och andningslarm i 3 v. Gick efter det till bvc 1 gång i veckan tills han var 3 månader.

Han var lite mindre än genomsnittet fram tills han var 1 år men nu fyller han fyller 4 på söndag och är 110 cm lång och väger 18 kg så han har vuxit till sig fint.

• FruSen
    supersötasilversara skrev 2013-08-23 20:45:05 följande:
    Vad är C-pap?
    Dålig bild men här ligger min Astrid med cpap. Det är en "mask" och som jag förstått det skapar den ett litet övertryck (antingen med syrgas eller vanlig rumsluft) för att hjälpa/underlätta andningen lite.
    Rätta mig gärna om jag har fel :)

• Thirtyplus

Du har väl redan blivit förlöst... men, men...
    Mina pojkar förlöstes med akut kejsarsnitt i v. 33 då jag börjat öppna mig.

Båda mådde bra. "Skolboksexempel", sa ena barnmorskan. Ena behövde dock c-pap de första dagarna.

Ena behövde c-pap. Båda hade sedan elektroder + saturationsmätare de första veckorna tills att dom varit Apné/bradykardi fria i 3 dygn i sträck.

Jag fick det sent på kvällen före och jag fick värkhämmande. Fortsatte dock att öppna mig, så 14 timmar senare var dom ute. Om det hjälpte har jag ingen aning om...

Vi blev utskrivna idag, vecka 38+3. Vi har haft 4 permisar den sista veckan. 1 dag, 1 natt, 2 nätter, 3 nätter.

5. Vad vägde era barn?
    1.930 gram resp. 1.770 gram. Idag, 38 dagar senare, väger dom 2.740 gram resp. 2.735 gram

• Baby Doll

Barn nummer 2 föddes i vecka 34, hon vägde 2200 g och mådde jätte bra. Hon fick en sond ett tag tills dem såg att hon kunde dricka själv. Vi var på NEO i 3 dagar.

5 småttingar - www.mybabydolls.blogg.se
Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34. hjälp?