• tel005

Tankar kring ergonomiska sittdelar?

Hej på er!
    Jag är nu på jakt efter den ultimata barnvagnen för nästa barn och har förälskat mig i Bugaboos Buffalo, snacka om kärlek vid första ögonkastet!
    Jag har aldrig själv haft ergonomisk sittdel till någon barnvagn förut (har ett barn sedan tidigare). Min första tanke var att det skulle vara superbra! Jag minns hur min lilla bebbe satt som en påse nötter ganska länge i vår Emmaljunga duo edge som vi hade då. Alltså borde ju en ergonomisk sittdel göra underverk.
    Sen pratade jag med en kompis som är barnsjukgymnast och hon avrådde från ergonomiska sittdelar. Hon menade på att det inte är bra för barnets rygg att sova i ett så "låst" läge som det blir när man tiltar dessa bakåt. Hon sa också att barnet inte får träning av bålstabiliteten eftersom det blir så mycket stöd i sittande.
    Det där med bålstabilitetsträning kan jag tycka är mindre viktigt eftersom barn tränar denna förmåga mycket ändå. Det där med liggställningen känns däremot viktigt, sonen sov många långa timmar i sin vagn (gör fortfarande det ibland). Olika barn kan ju sova på olika sätt men jag utgår från att det kommer sovas en hel del i vagnen.

Vi har kikat en hel del för att hitta en vagn som skulle motsvara Buffalon men utan ergonomisk sittdel. Det närmaste vi kommit är Brios Go.
    Vi kikade på Emmaljunga Nitro men den är så låg och varukorgen är väldigt svåråtkomlig. Har också tittat på Kronan City men jag gillade inte den alls (mer smaksak). Brio Smile fungerar inte med ståbräda vilket är ett krav.
    Go känns som ett okej alternativ men jag tycker att det känns lite trist med de små plasthjulen istället för Buffalons stora skumfyllda. Även om det går att köpa till terräng/vinterhjul. Jag tycker dessutom själv att Buffalon är snyggare.

Hur ska jag göra? Det vore jättebra att få höra vad ni som har/haft ergonomiska sittdelar har för tankar och erfarenheter!

• Svar på tråden Tankar kring ergonomiska sittdelar?
  • Vickan I

Hade ergonomisk (skålad) sits till storebror och han både satt och sov bra i den. Lillebror föddes muskelsvag och vi blev "förbjudna" att använda skålad sits till honom av neurologen och sjukgymnasten. Blev stor skillnad i han bålstabilitet i vanlig sittdel, men är barnet normalmusklat från början märks det ju inte. Nackdelen tycker jag annars är att barnet inte kan sitta själv utan att luta sig lite. Om inte sittdelen är helt upprätt och då blir sittytan liten istället och benen hänger rakt ner. Jag gillar de vanliga sittdelarna bättre nu just för att man kan justera fotstödet, även om jag älskade att rulla min cam.

• RöttÄrSött

Brio Go är förvisso inte ergonomisk men den är ju bakåtlutad i sittläge och utan rakt liggläge. Jag har en bekant med en sådan och den må vara underbar att köra men hennes barn sitter framåtlutad mot bygeln hela tiden samt att benen måste stå rakt upp (eller ner) då hon sover.

Även om den inte är lika skön att köra kanske brio happy med svängbara hjul skulle vara ett alternativ? Som Nitron är det en vanlig sittdel.

• gbgumman

Min dotter vägra att sova på annat sätt än på mage från det hon kunde vända sig själv. Även i vagnen. Tror inte det hade gått i en bugga.

• Vickan I

Vår tvåa ville ligga på sidan och sova. Hade inte heller gått i en bugga.

• Dr Mupp

Våra fyra är 3,5 år och har sovit varje dag i en ergonomisk sits sen han var 5 månder och vi la undan liggdelen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Bling1975

Jag har en cam och tycker den är toppen på alla sätt och vis. men det är ingen sovvagn. Dottern sov länge och gärna i liggdelen men inte alls i sittdelen. Det går bra att sova en kort vila om ca 30-45 min om man är ute på stan.

Vi köpte därför en sulky med fullt liggläge och fasta hjul att ha som extravagn. Den är toppen att sova i så den tar vi om vi mest ska ha en sovvagn för att vi ska bort på kvällen etc. Skulle inte välja den på stan. Men mormor ville gärna ha fasta hjul om hon ska åka buss på sin hämta på dagisdag. Vill man inte ha en sulky sedan kan man ju köpa en annan billig sovvagn om barnet inte gillar ergo och vill sova i vagn.

• tel005

Hej!
    Tack för alla svar! Det verkar som om jag får ge upp drömmen om en Buffalo. Och kanske även om en Go... Det känns lite halvtungt att behöva gå tillbaka till en ordinär duovagn. Jag hade absolut inget emot vår Emmaljunga Edge när vi hade den, det är nu när vi haft en sulky med svängbara framhjul rätt länge som jag tror att det blir svårt att gå tillbaka till det där med fasta hjul och en stor, klumpig vagn. Men visst, det är säkert absolut bästa komfort för bebisen. Det får bli ytterligare ett besök i barnvagnsbutik för att prova både Brios och Emmaljungas varianter av chassin med svängbara framhjul till duovagnarna. Det känns lite som att ska man ändå ha den typen av vagn kan man kanske lika gärna satsa på lufthjul istället (tror att de svängbara enbart är med plasthjul vilket jag helst inte vill ha, det är enda nackdelen med sulkyn).
    Ska jag välja mellan en Happy och en Edge så tror jag att valet blir Edge, jag gillar stålvarukorgen, den stora sufletten och att sittdelarna är så ombonade med mycket "fluffigt" tyg. Men som sagt, jag får väl tvinga med gubben på ytterligare ett besök i barnvagnsbutik... ;)

• Vickan I

Vi har en Edge och en Versa nu och inte så jobbigt växla mellan de två. Har du kollat på Kronan City om du ville ha svängbara lufthjul?

• tel005

Vickan I: Jo, vi har kollat på Kronan City, jag tyckte den var trögkörd till och med inne i butiken. Rent utseendemässigt är det inte heller alls min typ av vagn. ;)
    Jag önskar att vi skulle ha möjlighet att ha två olika vagnar, det hade löst många problem, men det kommer bli för trångt. :(

• Vickan I

Ok, har inte rullat Kronan, bara sett den på stan. Ja två vagnar (eller fyra som vi har haha) är det bästa. Edgen är oslagbar på vintern och Versan toppen i butik och på resor. Blir liten fälld. Men ett DuoS chassi på till Edgen annars då? Så har ni en sittdel med två olika chassin efter behov. Ok inte lufthjul då iofs...

Svar på tråden Tankar kring ergonomiska sittdelar?