Tankar kring ergonomiska sittdelar?
Hej på er!
Jag är nu på jakt efter den ultimata barnvagnen för nästa barn och har förälskat mig i Bugaboos Buffalo, snacka om kärlek vid första ögonkastet!
Jag har aldrig själv haft ergonomisk sittdel till någon barnvagn förut (har ett barn sedan tidigare). Min första tanke var att det skulle vara superbra! Jag minns hur min lilla bebbe satt som en påse nötter ganska länge i vår Emmaljunga duo edge som vi hade då. Alltså borde ju en ergonomisk sittdel göra underverk.
Sen pratade jag med en kompis som är barnsjukgymnast och hon avrådde från ergonomiska sittdelar. Hon menade på att det inte är bra för barnets rygg att sova i ett så "låst" läge som det blir när man tiltar dessa bakåt. Hon sa också att barnet inte får träning av bålstabiliteten eftersom det blir så mycket stöd i sittande.
Det där med bålstabilitetsträning kan jag tycka är mindre viktigt eftersom barn tränar denna förmåga mycket ändå. Det där med liggställningen känns däremot viktigt, sonen sov många långa timmar i sin vagn (gör fortfarande det ibland). Olika barn kan ju sova på olika sätt men jag utgår från att det kommer sovas en hel del i vagnen.
Vi har kikat en hel del för att hitta en vagn som skulle motsvara Buffalon men utan ergonomisk sittdel. Det närmaste vi kommit är Brios Go.
Vi kikade på Emmaljunga Nitro men den är så låg och varukorgen är väldigt svåråtkomlig. Har också tittat på Kronan City men jag gillade inte den alls (mer smaksak). Brio Smile fungerar inte med ståbräda vilket är ett krav.
Go känns som ett okej alternativ men jag tycker att det känns lite trist med de små plasthjulen istället för Buffalons stora skumfyllda. Även om det går att köpa till terräng/vinterhjul. Jag tycker dessutom själv att Buffalon är snyggare.
Hur ska jag göra? Det vore jättebra att få höra vad ni som har/haft ergonomiska sittdelar har för tankar och erfarenheter!