• Plärtan

Hur hantera 1åring som kastar leksaker?

Som rubriken lyder, hur hanterar man en liten kille på 14 månader som kastar leksaker (eller alla saker..) ?

Han kastar ganska hårt och det kan vara precis vad som helst som kommer i hans väg, allt från bestick och glas till leksaksbilar och stenar. Han tycker det är superkul och ser mycket nöjd ut och berömmer sig själv när han kastar ;)

Är det lönt att säga "nej" redan och markera att man inte kastar hårda saker? T.ex ge honom en mjuk boll att kasta varje gång han kastar och säga "kasta denna mjuka bollen istället, inte kasta den..." Eller är han för liten för att förstå? 

• Svar på tråden Hur hantera 1åring som kastar leksaker?
  • Dandountiii

Jag har en dotter som är precis som din son,, Jag kan säga NEJ en två tre gånger men till SLUT blir det ett bestämd NEJ med allvarliga blick och får henne o sitta i sin säng ett tag .. 

Tack o lov så har hon lugnat ner sig de här två dagarna det är helt otroligt känns det som..  

Eleanor 130412 <3
  • Queenie70

Håll barnet borta från sånt som kan gå sönder och skada helt enkelt. Det är en normal fas i utvecklingen att kasta saker och upptäcka vad som händer. Spännande att se om saken "kommer tillbaka" hur saken låter närvden kastas, studsar den etc etc. En del av barnets läroprocess om hur sakee funkar. Givetvis straffar man inte en ettåring med nån slags timeout i sängen.

• Alexi
    Dandountiii skrev 2013-07-06 08:48:39 följande:
    Jag har en dotter som är precis som din son,, Jag kan säga NEJ en två tre gånger men till SLUT blir det ett bestämd NEJ med allvarliga blick och får henne o sitta i sin säng ett tag .. 

Tack o lov så har hon lugnat ner sig de här två dagarna det är helt otroligt känns det som..  
    Vad är poängen med att hon ska sitta i sin säng? Jag har lärt mig den väldigt vettiga tanken att sängen+det egna rummet alltid ska vara en positiv plats, där man mår bra, myser och sover, inte något som förknippas med tråkiga saker och straff.

Dessutom hoppas jag du sitter där med henne, att köra time out med ett barn är bara negativt.
  • Ramborg

Jag skulle säga NEJ och ta undan saken från barnet, eller barnet från saken. Inomhus hos oss kastar man inte saker, så den mjuka bollen hade inte varit bra som avledning.

42.
  • Amorea

Så är vår son med. Är i samma ålder. Han kastar dock inte allt. Vi har sagt nej från början och förklarat att det kan gå sönder/göra ont osv. Vi visar hur man ska använda saken istället. Tex bilen rullar man och mjukisdjuret kan man klappa och gosa med. Funkar inte det så tar vi bort saken och ger honom något annat att syssla med. Han är ganska lätt att få på andra tankar.

• Dandountiii
    Alexi skrev 2013-07-06 09:01:14 följande:
    Vad är poängen med att hon ska sitta i sin säng? Jag har lärt mig den väldigt vettiga tanken att sängen+det egna rummet alltid ska vara en positiv plats, där man mår bra, myser och sover, inte något som förknippas med tråkiga saker och straff.

Dessutom hoppas jag du sitter där med henne, att köra time out med ett barn är bara negativt.
    jo det är klart jag sitter med henne.. men att hon inte får göra nåt (då slänga leksaker och sånt) men hon leker i sin säng med de gosedjur hon har i sängen ett tag.. sen tar jag ner henne igen o då slutar hon med allt det där i två dar har hon varit lugn o inte slängt nåt.. 
    Eleanor 130412 <3
  • Dandountiii
    Alexi skrev 2013-07-06 09:01:14 följande:

glömde säga att rådet kom från en BM :D så det var inte direkt jag som kom på det .. 
    Eleanor 130412 <3
  • Natulcien
    Dandountiii skrev 2013-07-06 09:15:32 följande:
    glömde säga att rådet kom från en BM :D så det var inte direkt jag som kom på det .. 
    Från barnmorskan? Du menar inte BVC då? Oavsett så var det ett väldigt dåligt råd...
  • Natulcien

Avled, distrahera och lyft bort. Och se till att det inte finns några ömtåliga saker eller saker han kan göra sig illa på.
    "Nej" är ganska bortkastat på en sån liten.

• lövet2

1-åringar behöver träna sig på att kasta, så det är inget som ska "fyas" bort. Ge en mugg i stället för glas och håll så där i största allmänhet ömtåliga saker borta från honom. Sedan är det bra att leka mycket kastlekar utomhus, för då blir han s a s färdigtränad fortare och börjar öva sig på andra saker.

• Christi38

Vår stora kille är 19 månader och det kastas fortfarande. En rätt långvarig fas det här ;)

Vi säger ajaj när vi ser att han aka slänga iväg något mot sin bror. Får punktmarkera en hel del Mao.

Det är en fas och process de går igenom. Man kan inte säga nej till allt. Vi har valt att göra det i samband med hans lillebror då det kan göra endel skada där. Han förstår och vet det... men ibland glöms det liksom bort ;)

• Queenie70
    Dandountiii skrev 2013-07-06 09:15:32 följande:

Ja hursomhelst var det ett extremt dumt råd.
  • Sous

Bättre som lövet säger att uppmuntra kastlekar utomhus, ex med mjuka bollar eller ärtpåsar (lätta att göra själv) så att det inte blir så intressant att kasta allt möjligt inomhus. Ta bara bort saken om han kastar inomhus/ömtåliga saker/på folk utan att göra ngn grej av det.

Svar på tråden Hur hantera 1åring som kastar leksaker?