Orosanmälan för lillebror?
Min bror är 13 år och bor hos våran biologiska mamma. Jag är vuxen nu och har själv inte haft kontakt med henne på mer än fem år. Vi har även samma pappa. När våra föräldrar skilde sig flyttade jag till pappa och han till mamman. Jag hamnade i fosterhem kort därefter. Skolan anmälde till Soc. Min bror bodde kvar hos mamman och gör fortfarande. Under hela vår uppväxt har våra föräldrar slagit varann och även vi barn har blivit straffade genom att bli slagna, släpade i golvet och inkastade i väggar. Mamman drack sig ofta berusad och jag vet inte hur många gånger jag sett henne kräkas för att hon varit så påverkad. Men till saken, hur anmäler jag "enklast " till Soc att han far illa? Han sitter vid datorn konstant, väldigt undernärd pga att hon aldrig ger honom mat, och han är våldsam. Han kan slåss riktigt hårt och han kan inte hantera sin ilska. Förr var han social medan han nu sitter mest hemma trots att han har kompisar. Han sköter inte skolan riktigt och mamman bryr sig inte det minsta. Jag vågar inte anmäla pga min rädsla för mamman. Om jag ringer anonymt kommer de ändå känna igen min röst. Kan man maila dit med anonym mailadress eller kan de spåra ip numret? Kan ju be någon annan ringa men det känns inte heller bra. Föräldrarna AVSKYR varann och pappan vill ha vårdnaden för att retas med mamman. Detta får INTE hända då han far illa där också. Även orolig för att brodern kanske inte vågar berätta för Soc hur det är hemma, men det löser sig. Hur löser det sig nu på sommaren när Soc inte kan åka till skolan för att prata med honom? Mamman kommer säga till honom vad han ska säga om de kommer hem till dem. Tacksam för svar...