Frågan är om det kommer väldigt plötsligt? Vet inte om ni studerat leken och allt som händer innan putten någon gång, vet ju att även om man tror man har någorlunda koll så gör man något annat samtidigt kan man missa småsaker som sägs eller små kroppsliga signaler.
Sen finns det tillfällen där barn helt oprovocerat puttas. Men oftast kan du lära dig se på barnet när det är på väg.
Vid två årsålder är det bra om man kan lära sig signalerna innan, så man kan förhindra det.
Min son är 20 månader, han har jag lärt mig att han alltid är lugn och försiktig - i början, i möten med andra mindre barn, bebisar och djur. Sen är det en liten nyans skillnad/upptrappning i intensitet, till att han exploderar i sitt uttryck - antingen en hårdhänt klapp, slag, rivning, grabba tag i hår, grabba tag nån annanstans. Oftast har jag börjat uppmärksamma det innan och varnande sagt att han ska vara försiktig, och i samband med att jag lyfter undan honom exploderar han i uttryck. Ibland har jag inte varit tillräckligt snabb och rivningen/slaget ett faktum. Det jag säger är ungefär, titta nu gjorde det ont på hen, nu blev hen ledsen. Och så göra nåt annat. Om han har varit ute efter en kram och det andra barnet reagerar med rädsla/gråt har det vid ett tillfälle resulterat i att vaka över honom som en hök och hålla undan honom från att försöka kramas. Igår hände det dock igen, han gjorde lite nyfiket närmande av en jämnårig som han inte träffat på länge, och hon blev rädd och grät, då tog jag bort honom och sa att hon blev rädd när han kom så nära. Sen fick jag ta henne i famn (hade blivit bundis med henne under tiden sonen sov) och trösta och sa "blev du rädd när han kom så nära? Han är lite nyfiken av sig", nåt åt det hållet. Han gjorde faktiskt inget mer närmande sen, fanns annat som intresserade honom mer.
Med sin syster har han en mer aggressiv strategi. Om hon har något han vill ha, och han inte får den, så hör man först det karakteristiska missnöjda lätet över att hon har nåt han vill ha och han får det inte, sen börjar försöken att erövra saken med rivningar och dra i håret. Han kan även börja dra i hennes hår eller mitt när han anser att hon har min uppmärksamhet och han vill ha den NU. Eller dela på plats i famnen inte är tillräckligt, vill ha mamma för sig själv.
Lyssna på båda signalerna, säga det gör ont på systern, eller mig, trösta systern och benämna vad lillebror vill, t.ex. "du vill också ha mamma" eller "du vill ha bollen, men nu har storasyster den, du får vänta". Det viktiga för mig är att försöka tolka vad slagen/rivningarna beror på och benämna det, och vet jag inte så säger jag det "nu vet jag faktiskt inte varför du rev henom, men det gör ont på..." Och så trösta samt avleda, medla allt beroende på situation.