• lostinspace

Förkastligt med barn som simmar?

Ta en titt på klippet i den här artikeln:

www.aftonbladet.se/nyheter/article17065776.ab

och fundera över vad ni tycker om det hela. Personligen kan jag inte alls se vad som väcker ilska med det här, men här på familjeliv finns det ju alltid de som tycker annorlunda :P

• Svar på tråden Förkastligt med barn som simmar?
  • Annaïck

Vad menar du? Tycker du att det är ok att bebisen är i vattnet utan en förälder bredvid?????

• LinneaJosie

Det som var poängen var väl att ett litet barn var i poolen ensam, inte att den simmar

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Att experter uttalar sig utan att ha sett filmen är förkastligt ja, helt korrekt.

Jag kan inte påstå att jag har bra erfarenhet av barn i vatten men ärligt talat så ser jag inte riktigt var det farliga ligger här. Barnet är inte utan uppsikt och jag misstänker att få barn drunknar på det här sättet, när de hålls under uppsikt under uttalade "simlektioner". Men jag kan ha fel.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • cosinus

Nä jag ser heller inga problem. Poolen är inte stor, föräldrarna står precis bredvid och filmar och kan kasta kameran och hoppa i och dra upp barnet på 2 sekunder om det behövs och man får ju förutsätta att det inte är första gången barnet visar att det kan simma.

Mycket, mycket värre med föräldrar som sitter på stranden och vaktar icke simkunniga barn som badar i en sjö. Händer det något där är det för det första mycket längre att springa och för det andra är det svårt att hitta ett barn i grumligt vatten. I en pool är det ju bara att fiska upp barnet vid problem.

Tycker också det är betydligt värre med föräldrar som låter sina barn springa på halkiga badhusgolv för slå ihjäl sig kan man göra på bråkdelen av en sekund. Att drunkna tar iaf några sekunder så där han man en chans att göra om och göra rätt om ungen hoppar ner i en bassäng den inte bottnar i. Så länge man hela tiden har barnet under uppsikt och är rimligt nära, det är det viktiga.

• MalinEddie

Barnet är poolen ensam och föräldrarna pushar barnet till något det inte är moget eller har förståelse för. Jag ser varför det väcker ilska.

Avskyr CIO-metoder.
  • Cornellia

Fattar inte heller det som är så förkastligt.
    Det är väl bara bra att barnet lärt sig simma?  

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Intressant nog så väcks inte samma ilska mot barn som lämnas under "någorlunda" uppsikt i en barnpool med ett par decimeter vatten där föräldrarna grillar lite samtidigt som barnet leker. Något som det skett ett par drunkningar kring.

Inget av det är bra, det är klart att det finns en risk. Men uppsikt är det viktiga här och utifrån vad som går att utröna från filmen så finns det.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Natulcien

Jag blir inte upprörd av klippet. Jag känner ju inte till bakgrunden eller förutsättningarna.
    Men om barnet har pushats hårt, och dess mer basala behov åsidosatts, så tycker jag att det är ganska smaklöst.

• lostinspace
    Annaïck skrev 2013-07-03 21:48:44 följande:
    Vad menar du? Tycker du att det är ok att bebisen är i vattnet utan en förälder bredvid?????
    Beror på vad du menar med bredvid. Jag tycker att det som visas i filmen är ok. Föräldern som filmar är ju förmodligen max en meter ifrån vattnet och kan kasta sig i och fiska upp barnet inom tio sekunder om det skulle hamna under vattnet och inte komma upp igen.

Hade föräldern vart längre bort och inte haft uppsikt hade jag självklart inte tyckt att det var ok...
    LinneaJosie skrev 2013-07-03 21:50:30 följande:
    Det som var poängen var väl att ett litet barn var i poolen ensam, inte att den simmar
    Även om du inte är nöjd med rubriken, är frågan densamma. Är det förkastligt eller inte? :P

• lostinspace
    MalinEddie skrev 2013-07-03 22:00:17 följande:
     Barnet är poolen ensam och föräldrarna pushar barnet till något det inte är moget eller har förståelse för. Jag ser varför det väcker ilska.
    Vad är det barnet pushas till menar du?
  • Sölve

Ser inte heller problemet. Barnet har koll och det är en vuxen i närheten. 

Mina barn har också simmat så där när de var små innan de lärde sig att simma med huvudet ovanför vattenytan.

• talulah gosh

föräldern (som dessutom är livräddare och simlärare) är ju precis bredvid och kan hjälpa om något händer. mycket värre med tex tre-fyraåringar som plaskar i barnpool med bristfällig tillsyn (vilket ju är mkt vanligt).

• Busbellan

Kan faktisk inte se det upprörande i det klippet. Finna ju en förälder som filmar i närheten och vem vet, kanske även någon i vattnet i närheten av barnet. Livräddande är det däremot helt klart! Barnet lär sig att ta tag i kanten eller att vända sig till rygg för att andas. Fattar inte vad folk kan störa sig på faktiskt, antar att antalet drunkningsolyckor hos barn hade minskat rätt rejält om alla barn kunde detta.

Mamma till Nora, August och Ella
  • gbgumman

Skönt att höra att fler än jag inte kände någon irritation. Barn i vatten övervakade är inte farligt. Båda mina barn (den yngsta 5 år är inte helt säker i simningen ännu dock)har lärt dig simma i djupa bassänger. Med övervakning så klart. Just nu jobbar vi på slutklämmen på den minsta i havet. Många gånger har dragits upp med en kallsup. Helt ofarligt.

Svar på tråden Förkastligt med barn som simmar?