• Mamma100procent

Tips på mat mot autismsymptom och candida

Hej! Jag har en son med autism (asperger) och vi har sedan några månader tagit bort alla sädesslag och mjölkprodukter i kosten. Jag följer samma diet och har mått allmänt bättre och framförallt slutat bli sugen på socker!!! Men så hade jag det stressigt och allmänt jobbigt för ett tag sedan och började "fuska" och tryckte i mig massa socker igen tillsammans med vete och mjölkprodukter. Vips, så fick jag tillbaka både svamp och humörsvängningar jag inte haft på flera månader!! Häftigt att se sambandet! Men nu behöver jag inspiration på vad vi ska äta. Alltså inte vad vi INTE ska äta, utan vad som faktiskt fungerar. Jag börjar på en lista här, så är alla kunniga varmt välkomna att fylla på med fler saker! Vi behöver inspiration, och gärna barnvänligt sådan :) Hamburgare av bara kött och potatisstärkelse och salt Ketchup sötad med stevia istället för socker Rismjölk Ägg Avokado Kokosolja Broccoli Lax Citron Lök Mandlar Hasselnötter Valnötter Vitkål Stevia Tranbär

• Svar på tråden Tips på mat mot autismsymptom och candida
  • Tow2Mater

Tonfisk på burk kan man gora mycket med.

Ska prova svart ris, det sägs vara stärkelsefattigt jämfort med vanligt ris.

Jag har generellt ersatt stärkelsen på en tallrik med kålrot eller brysselkål som anses vara svampdodande. Ater också mycket vitkålssallad gjord på finskuren vitkål, med lite gul paprika och gurka i, salt, peppar, olivolja och äppelcidervinäger.

• Tow2Mater

Blåbar i måttliga mängder har inte mycket socker. Och rabarber - t ex saft sotad med stevia.

Svar på tråden Tips på mat mot autismsymptom och candida