• Anonym (Jobbsökande)

Söka jobb på äldreboende?

Hej!
    Det är så att jag undrar om det är någon här som jobbar eller har jobbat inom hemtjänst/äldreboende som vårdbiträde, utan erfarenhet? Hur lyckas man få ett sådant jobb?

Jag är nämligen intresserad av att börja jobba på äldreboende och sökte till en bemanningsenhet i en viss stadsdel av Göteborg häromdagen. Till svar fick jag: "Du har tyvärr ingen erfarenhet och får därför inte jobba".
    Stämmer det att man numera MÅSTE ha utbildning för att få jobba som vårdbiträde? 

• Svar på tråden Söka jobb på äldreboende?
  • Anonym (Ja)

Ja, man måste ha utbildning. Eftersom de nu finns så måna a-lösa uskor så behövs inga outbildade.

Utbilda dig! 

• Anonym (usk)

Det tror jag inte. Vet många som kommer in helt utan erfarenhet. Men ofta finns målsättningar i verksamheten att en viss kompetens ska och bör finnas. Och det är faktiskt ganska viktigt och underlättar för alla i detta yrke, de flesta gånger. Arbetsförmedningen kan ge arbetspraktik på äldreboenden, prova gå via dem?

• Hannah76

Det avgör varje kommun eller landsting. Vissa anställer outbildade, för att det är billigare medans andra föredrar att anställa de med vård- och omsorgsutbildning.

• Mammat3

Vad jag har märkt är det lättare att få timvik inom den privata sektorn men även om man har de rätta kontakterna. Annars vill de flesta gärna ha utbildade personer

• Ninaa84

Nej, man måste inte ha utbildning för att jobba som varken vårdbiträde eller undersköterska. Är anställningsformer. Men utbilndingen och/eller erfarenhet lönar sig. Men söka kan du alltid göra.

• KaSaM

I första hand rekryteras alltid utbildad personal (motsvarande omvårdnadsprogrammet), i andra hand personer med flerårig erfarenhet och absolut sist när man uttömt alla andra alternativ personer utan varken erfarenhet eller utbildning som är relevant för en tjänst inom omsorger, vill man ha jobb så är det bästa att läsa in motsvarande omvårdnadsprogrammet.

• En blå giraff

Bästa tiden att lyckas få jobb utan utbildning och erfarenhet är ju inför sommaren. Ibland kan de behöva skola in nya vikarier mitt i sommaren också om någon hoppat av sitt sommarjobb eller det har blivit mycket oväntade sjukskrivningar. Det kan ju vara väldigt tufft att få in foten utan kontakter. Jag fick själv jobb på sjukhem som 19-åring outbildad men då hade jag kontakter där.

• Narges0083

Hej jag heter narges .24 år gammal nu och flyttade till Sverige från Iran 2012.jag hamnade då i Värnamo. Där jag började i skolan igen.I iran gick jag klart 9 årig grundskola och kunde på så vis börja läsa språkintroduktion på gymnasiet. Jag är pigg och glad .jag tycker om hjälpa till och i iran arbetade jag med vård och omsorg för äldre jag arbetade som assistent i hemmet hos en kvinna som behövde till syn främst på nätterna .Hon behövde regelbunden medicin och när hennes månde gjorde henne orolig eller jag arg behövde jag finnas till hands för att lunga och hjälpa henne att må bättre rutiner var viktig och kvinnan jag arbetade med behövde hjälp med det mesta .jag är stark .Det hjälpte mig mycket när jag tar hand om människor .Det är tunga lyft och ibland obekvämns arbetsställning.min fritid är annars lugn .jag tycker om böcker .jag berättar gärna mer om mig själv och mina erfarenheter vid ett personligt möte

Narges

Svar på tråden Söka jobb på äldreboende?