• Anonym (Ts)

Vi har bestämt oss men är inte överens.

Vi ska skiljas. Hans alkoholvanor och deprimerade liv har dödat kärleken. Vi har två barn; en treåring och en bebis. Jag ska flytta till Norrland, han stannar i Malmö. Båda vill ha barnen. Jag är den som tidigare skött ALLT. Han är mer av en lekpappa. Han städar aldrig, när vi träffades var hans hem ett kaos med larver i skåp mm mm. Han är sån än idag. Eller, han har blivit sådan igen efter några års uppehåll. Runt hans dator, på kontoret där jag gett upp städningen och resten av fsmiljen ändå aldrig går in, står fullt av mögliga kaffekoppar. Golvet där är fläckigt av spilld öl och kaffe. Hur ska vi nu göra? Hur driver man en vårdnadstvist? Var ska man vända sig? Fan... Det var ju inte såhär det skulle bli. Älskar honom. Mer än något. Men jag är inte kär. Och kommer aldrig mer bli. Han fick välja mellan ölen och mig, han valde ölen.

• Svar på tråden Vi har bestämt oss men är inte överens.
  • Anonym (Ts)

Så kort sagt: jag kan aldrig flytta och bygga upp ett stabilt och tryggt liv med mina barn på annan ort då deras alkoholiserade far vägrar skriva på att jag får flytta? Jag måste stanna här? Eller driva det, vilket kan ta år...!? Har rakt ut frågat honom om han hellre dricker än har oss kvar och han meddelade då att han inte tänker sluta dricka och han vill inte ha hjälp att sluta (fixade kontaktperson, psykolog etc etc för att hjälpa honom men viljan måste också finnas). Frågade om han kan skriva på att jag får flytta med barnen så iaf de får en bra uppväxt på en trygg plats men då bad han mig fara åt helvete och sa att de stannar här i stan oavsett vad. Han är en underbar person nykter. Hade så gärna funnit en bättre lösning, men jag kan inte trolla. Det enda jag kan är att försöka vara en bra mor åt våra barn så de slipper växa upp i det kaos som råder här nu.

• Anonym (flytta)

Flytta snabbt nu. Barnen är så små så de har därför bäst anknytning till dig fortfarande. Pga pappans drickande o annat kommer du inte förlora boendet (dvs att barnen ska bo hos honom i Malmö istället för hos dig i Norrland).
     I en tingsrättstvist menar jag...EN sådan process tar upp till ett år och efter det kommer det bli svårare att flytta. De kanske dömer att treåringen ska bo växelvis (varanna vecka) hos pappan om han t ex lyckas dölja sitt drickande eller säger att du hittar på). Då däremot blir det svårt för dig att flytta för då kan ev det bli så att tre-åringen ska bo hos pappa eftersom han har lika bra anknytning till barnet som du. Så vill du verkligen flytta ska du göra det illa kvickt innan processen kommer igång. Vad väntar du på? kommer bara bli svårare att flytta.

Och ja, håller med de andra att det är synd att barnen inte kommer få träffa pappa ofta men å andra sidan tycker jag inte att mamman ska tvingas bo resten av sitt liv bredvid ett ex heller. Så jag hade definitvit flyttat snabbt.

• Respekt

Om han har dessa alkoholproblem som du skriver så dra snabbt o tänk på rättegång senare.

Jobbar din sambo ??

• Anonym (x)

Säger som tidigare talare. Dra fort som attan och bygg upp ett bra liv åt dig och dina barn. Vill han sluta dricka är han välkommen i barnens liv igen. Dricker han 7 dagar i veckan kan han ändå inte ha barnen. Och skulle han orka driva en rättslig process? Det tar ju tid från hans supande.
    Stick fort!

• Anonym (abc)

Säger som andra. Flytta NU. Sen får han stämma dig på vårdnad, boende, umgänge eller vad han vill. Då har du hunnit rota dig med barnen.

I allra värsta fall får du väl flytta tillbaka till Malmö, men borde inte vara några problem.
    Tänk bara på att du kommer vara tvungen att bidra till umgängesresor för båda barnen. Det kan bli rätt dyrt.  

• Anonym (samma)
    Anonym (abc) skrev 2013-07-05 10:24:18 följande:
    Säger som andra. Flytta NU. Sen får han stämma dig på vårdnad, boende, umgänge eller vad han vill. Då har du hunnit rota dig med barnen.

I allra värsta fall får du väl flytta tillbaka till Malmö, men borde inte vara några problem.

Tänk bara på att du kommer vara tvungen att bidra till umgängesresor för båda barnen. Det kan bli rätt dyrt.  

Jag har gjort så.... bodde i mellansverige med man och två barn en 2 åring och en bebis. Maken blrjade bete sig illa, drack för mycket, slog mig mm. Jag valde att dra till familjen i södra sverige fort som ögat. Maken stämde mig aldrigvoch träffar idag barnen sporadiskt (de är stora nu 10 o 12)
  • hymafr
    Anonym (samma) skrev 2013-07-05 11:03:00 följande:

Jag har gjort så.... bodde i mellansverige med man och två barn en 2 åring och en bebis. Maken blrjade bete sig illa, drack för mycket, slog mig mm. Jag valde att dra till familjen i södra sverige fort som ögat. Maken stämde mig aldrigvoch träffar idag barnen sporadiskt (de är stora nu 10 o 12)
    Oerhört tragiskt med alla dessa pappor som bara ger upp sina barn.
    Mitt ex har haft fri tillgång till dottern men tyckt att det var för dyrt med resor (8 mil) så kontakten har alltid varit sporadisk. (Obs! Det var inte vi som flyttade).
  • h8him
    hymafr skrev 2013-07-05 15:09:56 följande:
    Oerhört tragiskt med alla dessa pappor som bara ger upp sina barn.
    Mitt ex har haft fri tillgång till dottern men tyckt att det var för dyrt med resor (8 mil) så kontakten har alltid varit sporadisk. (Obs! Det var inte vi som flyttade).
    Fast varje umgänge blir 8 gånger 4 mil, så 32 mil, inte helt gratis om man inte har god ekonomi.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Ts) skrev 2013-07-02 13:59:45 följande:
    Vi ska skiljas. Hans alkoholvanor och deprimerade liv har dödat kärleken. Vi har två barn; en treåring och en bebis. Jag ska flytta till Norrland, han stannar i Malmö. Båda vill ha barnen. Jag är den som tidigare skött ALLT. Han är mer av en lekpappa. Han städar aldrig, när vi träffades var hans hem ett kaos med larver i skåp mm mm. Han är sån än idag. Eller, han har blivit sådan igen efter några års uppehåll. Runt hans dator, på kontoret där jag gett upp städningen och resten av fsmiljen ändå aldrig går in, står fullt av mögliga kaffekoppar. Golvet där är fläckigt av spilld öl och kaffe. Hur ska vi nu göra? Hur driver man en vårdnadstvist? Var ska man vända sig? Fan... Det var ju inte såhär det skulle bli. Älskar honom. Mer än något. Men jag är inte kär. Och kommer aldrig mer bli. Han fick välja mellan ölen och mig, han valde ölen.
    En vårdnadstvist drivs i domstol, med hjälp av juridiskt ombud. Så det är där du skall börja. Skaffa dig en advokatkontakt!
  • hymafr

h8him skrev 2013-07-06 14:25:08 följande:
    Fast varje umgänge blir 8 gånger 4 mil, så 32 mil, inte helt gratis om man inte har god ekonomi.
    Jo, han har alltid haft hyfsat god ekonomi. Men han räknade med värdeminskning etc på bilen när han körde och då blir det dyrt förstås.
    Men enligt advokat ska han betala två resor i månaden, dvs hämta och lämna ggr två = 64 mil ggr bensinpris. Inte som han hävdar 64 mil ggr 50 = 3200 kronor. 

Om man tjänar 40000 i månaden i hushållet och har 1 gemensamt barn samt boendekostnad på ca 4000 kr så har man råd.  Men vill man inte så vill man inte.
  • h8him
    hymafr skrev 2013-07-08 11:00:54 följande:
    Jo, han har alltid haft hyfsat god ekonomi. Men han räknade med värdeminskning etc på bilen när han körde och då blir det dyrt förstås.
    Men enligt advokat ska han betala två resor i månaden, dvs hämta och lämna ggr två = 64 mil ggr bensinpris. Inte som han hävdar 64 mil ggr 50 = 3200 kronor. 

Om man tjänar 40000 i månaden i hushållet och har 1 gemensamt barn samt boendekostnad på ca 4000 kr så har man råd.  Men vill man inte så vill man inte.
    Det är ju en viss skillnad. Självklart låter ditt ex snål. Samtidigt är det kanske lika bra om han struntar i umgänget om han inte är en vettig förälder?
  • hymafr

h8him skrev 2013-07-08 11:17:05 följande:
    Det är ju en viss skillnad. Självklart låter ditt ex snål. Samtidigt är det kanske lika bra om han struntar i umgänget om han inte är en vettig förälder?
    Ja, personligen är jag ju glad att jag har fått ha dottern hos mig hela tiden, men det är ju tråkigt för henne.
  • Anonym (jag med)

Ta kontakt med familjerätten och flytta, jag är i en liknande situation har egentligen ingen här som kan hjälpa mig med barnen och pappan skiter i det, han träffar barnen när han är på humör och känner för det. Soc och familjerätten har sagt åt mig att om vi inte kan komma överrens så ska jag ansöka om enskild vårdnad och flytta och se til vad som är bäst för barnen. Det är inte alltid bäst att bo kvar nära pappan/mamman.

Svar på tråden Vi har bestämt oss men är inte överens.