• Notle

Synd om djuren på djurparken?

Var på djurparken idag och måste säga att det inte var ett nöje att gå runt där. Tyckte så synd om djuren där. De var väldigt passiva och jag sjäv tyckte inte att de hade tillräckligt med utrymme. Vart tar djuren vägen sen under vintertid? Funderar på att bojkotta s*iten!!!!

• Svar på tråden Synd om djuren på djurparken?
  • Sölve
    Kimona skrev 2013-06-30 21:55:04 följande:
    Men många djur är i fångenskap för att öka beståndet så att man kan börja placera ut i framtiden igen
    Det kan man göra utan att ställa ut dem för människors egna nöjes skull. 

• Kimona
    Sölve skrev 2013-06-30 22:05:02 följande:

Visst, men det är väl fantastiskt att få se alla dessa vackra djur.
  • helene 355
    Kimona skrev 2013-06-30 22:14:19 följande:
    Ja för oss, inte för dem.
  • Sölve
    Kimona skrev 2013-06-30 22:14:19 följande:
    För DIG ja. 
    Men visst, skit i djuren så länge du får ditt ögongodis.
    Finns dokumentärer i mängder om du vill titta på djur annars... 
  • riboflavin
    Sölve skrev 2013-06-30 22:05:02 följande:

För vilka pengar då hade du tänkt dig? Systemet med publika djurparker är inte perfekt men det skulle knappast finnas några bevarandeprogram in situ om dessa inte sponsrades av exempelvis djurparker. Än mindre skulle det stora stödet för bevarande av arter vara lika starkt om vi som jobbar för att bevara djur inte hade fått information i djurparker som unga. Krasst men sant.

Det är medlemmarna i EAZA och WAZA som betalar för bevarandeprogrammen med intäkterna från bland annat besökare.

Det här är en länk till ett dokument som tagits fram för att fungera som en guide till djurparkernas naturvårdsstrategi. Läs och begrunda, djurparkernas syfte idag är inte att ställa ut djur, utan att utbilda och bevara, i fångenskap och i det vilda. Det finns mycket kvar att göra, det förnekar jag inte, men din bild är onyanserad.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2013-06-30 22:18:22 följande:
    För vilka pengar då hade du tänkt dig? Systemet med publika djurparker är inte perfekt men det skulle knappast finnas några bevarandeprogram in situ om dessa inte sponsrades av exempelvis djurparker. Än mindre skulle det stora stödet för bevarande av arter vara lika starkt om vi som jobbar för att bevara djur inte hade fått information i djurparker som unga. Krasst men sant.

Det är medlemmarna i EAZA och WAZA som betalar för bevarandeprogrammen med intäkterna från bland annat besökare.

Det här är en länk till ett dokument som tagits fram för att fungera som en guide till djurparkernas naturvårdsstrategi. Läs och begrunda, djurparkernas syfte idag är inte att ställa ut djur, utan att utbilda och bevara, i fångenskap och i det vilda. Det finns mycket kvar att göra, det förnekar jag inte, men din bild är onyanserad.
    Länken: http://www.waza.org/files/webcontent/1.public_site/5.conservation/conservation_strategies/building_a_future_for_wildlife/wzacs_sw.pdf
  • Notle

Men är det inte djurplågeri när man har dem i stall under vintern? Blir de inte helt galna? Tycker inte det borde vara tillåtet att ha djurparker alls. Sådana exotiska djur skall vara där de hör hemma och inte här i Sverige. Trodde inte jag skulle bli så upprörd över att gå runt där.

• Kimona
    Sölve skrev 2013-06-30 22:17:30 följande:
    För DIG ja. 
    Men visst, skit i djuren så länge du får ditt ögongodis.
    Finns dokumentärer i mängder om du vill titta på djur annars... 
    Men herregud, lugna ner dig. Ska man inte få ha husdjur heller då?
    Människor är också djur. Jag tror verkligen inte att djuren lider för att folk står på avstånd och tittar på dom
  • Notle

Fast det är väl skillnad på en katt och ett lejon eller?

• riboflavin
    Notle skrev 2013-06-30 22:22:09 följande:
    Men är det inte djurplågeri när man har dem i stall under vintern? Blir de inte helt galna? Tycker inte det borde vara tillåtet att ha djurparker alls. Sådana exotiska djur skall vara där de hör hemma och inte här i Sverige. Trodde inte jag skulle bli så upprörd över att gå runt där.
    Jo, man kan ju tycka det, till viss del. Självklart jobbar man lika mycket med att djuren ska röra sig, födosöka, leka och få bete sig som djur helt enkelt inomhus under vintern men det blir svårare när utrymmena är mindre. Ska väl klargöra att med "stall" så ska man kanske inte föreställa sig hästboxar med ett eller några djur i varje utan större inomhusutrymmen där djuren går fritt i sina ordinarie grupper. De arter som klarar utomhusvistelse ges självklart den möjligheten när väderleken tillåter. Av det jag sett av uppstallade djur verkar de flesta inte må sämre inne, de som blir stressade och får bekymmer är i regel de djur som är stressade även ute i hägnen. Det är ju kanske inte optimalt men man gör vad man måste för att hålla djuren friska.

Jag tycker det är sunt att du blir upprörd, det blir jag med. Och du har helt rätt i att de inte hör hemma här, men för många arter gäller tyvärr att "hemma" inte längre finns och det är i rika länder som Sverige man har möjligheten att hålla och föda upp såna djur. Jag önskar inget högre än att människor som jag inte behövdes. Djurparken Nordens Ark som nämnts tidigare har tagit fasta på just det du säger. De håller inga djur som inte klarar av kalla förhållanden (vissa djur måste dock skyddas mot de fuktiga förhållandena som råder på västkusten). Om du inte vill stödja djurparker du inte gillar föreslår jag att du ändå ger stöd till de som resonerar som du gör.
  • Deiia

Har ni sett filmen The Cove som handlar om hur djurparker får tag på sina delfiner? Delfinslakt i jakten på dom bästa delfinerna. Efter det vill man INTE se en delfinshow på Kålmården kan jag säga. Bojkotta Kålmårdens nya show! Och maila dom och tala om det.

Bojkotta djurparker och cirkusar är min åsikt. Som någon sa här i tråden - det finns många fina dokumentärer som skildrar djur som inte finns i Sverige. Mycket bättre! 

• helene 355
    Deiia skrev 2013-06-30 23:15:38 följande:
    Har ni sett filmen The Cove som handlar om hur djurparker får tag på sina delfiner? Delfinslakt i jakten på dom bästa delfinerna. Efter det vill man INTE se en delfinshow på Kålmården kan jag säga. Bojkotta Kålmårdens nya show! Och maila dom och tala om det.

Bojkotta djurparker och cirkusar är min åsikt. Som någon sa här i tråden - det finns många fina dokumentärer som skildrar djur som inte finns i Sverige. Mycket bättre! 
    Har sett den,Helt FRUKTANSVÄRT!!! efter de kommer delfinershower bojkottas för oss, jag och sambon var helt förstörda efter den. så fruktansvärt! och vilka modiga människorde finns!

• MoaElis
    Kimona skrev 2013-06-30 22:25:57 följande:
    Men herregud, lugna ner dig. Ska man inte få ha husdjur heller då?
    Människor är också djur. Jag tror verkligen inte att djuren lider för att folk står på avstånd och tittar på dom
    Nu är det ju inte det dom lider av utan att bli instängda i alldeles för små burar och inte får utlopp för sina instinkter, tex att jaga. Det går inte att jämföra en katt med ett lejon, tror du det så får du lov att läsa på lite.
  • Kinya
    Notle skrev 2013-06-30 22:22:09 följande:
    Kor hålls stallade hela vintern, grisar hålls stallade hela tiden (de flesta iaf). Det har inte med att göra att visaa djur är exotiska. 
  • Kinya

Nä, jag tycker inte heller att många hägn är perfekta för djuren. Men man måste se dem som ambassadörer för sin art. För att folk och organisationer ska vilja skänka pengar till bevarandeprojekt måste de få en relation till djuren/arten. Det får många på djurparker idag. Djurparkerna driver dessutom många många avelsprogam för att bevara arter som annars hade dött ut. 

Svar på tråden Synd om djuren på djurparken?