• RosaGrisen

13-månaders som vägrar äta själv

Min son lärde sig äta själv med sked vid 10 månaders ålder och när han fyllde 1 år åt han väldigt duktigt och kladdade väldigt lite. Självklart så var det lite kladd och ät med händerna också, men förvånansvärt lite. Vi har hela tiden uppmuntrat hans ätande och berömt mycket. Men så helt plötsligt för ungefär 1-2 veckor sen så slutade han äta själv! Det ända han gör nu är att leka med maten. Han försöker inte ens att äta själv. Det är kladd överallt och mat på golvet. Vad ska jag göra? Blir så frustrerad för jag vet ju att han kan äta själv! Om jag inte matar honom kan man få sitta i mer än en timme och på den tiden får han inte i sig nånting själv. Men det känns som att han försöker ännu mindre med ätandet om jag matar honom.

• Svar på tråden 13-månaders som vägrar äta själv
  • gotaland

Det är väl nån period, förstår frustrationen med kladd men det hör ju till. Han äter nog både med sked o händer om han är hungrig o skulle vara på svältgränsen. Mata honom el gör det som krävs, det vänder o då får du inte längre mata.... Har själv en 2 åring som äter ALLT på dagis men hemma enbart fiskbullar o korv......... Det är frustrerande om nåt

• Vickan I

Ja men nu är han större och har kommit på att man kan testa en massa olika saker ! Han vet också att han kan äta själv, men nu är det här roligare. Jag skulle inte mata, utan låta han peta i sig det han vill. Kladd hör till, var glada att ni sluppit det tidigare och ta ett djupt andetag och gilla läget.

• Cannelle

Jag har samma problem som du, håller på att bli tokig! 

Vi har kört med BLW från det att vår lilla flicka var 6 månader så hon har alltså alltid ätit själv men nu har det tagit stop helt. Det enda sättet att få i henne mat är att låta henne leka med något, vi har hitintills testat: 

- Skål med bara vatten
    - Skål med vatten + Weetabix, rödkål, linser, gurkbitar, jordgubbar etc etc 
    - Skål med linser/ris/quinoa
    - Skål med vatten + svamp (alltså sådan som man torkar diskbänken med)
    - Olika förpackingar som prasslar och som innehåller mat som man kan kasta på golvet (typ flingpaket etc) 
    - Kastruller med eller utan innehåll 

Vanliga leksaker fungerar inte, vi har för tillfället 2 "splash-mats" under barnstolen men skulle behöva 10 känns det som, det blir otroligt kladdigt och väldigt mycket mat på golv, väggar, element, gardiner...(jag ligger på alla fyra och torkar golvet 3 gånger om dagen!!)

Jag ska följa tråden med stort intresse, vanligt kladd på bord, händer etc gör mig ingenting, men att 3 gånger om dagen behöva torka golvet/väggar etc börjar bli lite jobbigt...

• RosaGrisen

Tack för svaren! Nu går ätningen lite bättre igen. Just nu äter han duktigt varannan dag ungefär och varannan dag inte.

Kladda på bordet får han göra, det gör mig ingenting! Men allt kladd på golv och väggar vill jag helst slippa... Men barn är ju barn! :)

Det som är så frustrerande är ju att han alltid har varit så duktigt! Men han har väl kommit på att han kan testa massa olika saker nu! Och testa var gränserna går...

• RosaGrisen

Nu har vi kommit en bit framåt igen! All hans favoritmat äter han mer än gärna själv! Mat som han tycker är god, men inte supergod leker han med och mat som han inte tycker om slänger han på golvet

• Annelie 76

Testa att ge honom en gaffel (och mat som passar till). Det kan räcka för att få allt att släppa.

• RosaGrisen

Gaffel brukar han få ha om det är sådan mat. Men vad gör jag nu när han inte längre vill bli matad men inte heller äter själv? Inte ens när han är hungrig?

Svar på tråden 13-månaders som vägrar äta själv