• Zayco

Finns det några ''tips'' för amning?

Finns det råd/tips att ge för amningen? 

Till exempel så är jag lite förvirrad angående ''snuttandet av tutten''

Att det inte är bra för bebis att vara fastklistrad vid tutten och snutta dygnet runt, medan andra säger att det är jättebra för att amningen och mjölken ska komma igång.

Har ni några bra tips att ge en förstföderska?  

• Svar på tråden Finns det några ''tips'' för amning?
  • Lena

Det är bra för bebisen att sitta där jämt. Bröstvårtor och mamman kan må bra av pauser dock.

• cloudberry79

Mitt bästa tips är att gå med i Amningshjälpens grupp på Facebook, där kan de allt om amning!

(M)amma till V -07 och E -12
  • hysteria

Det är absolut inte dåligt för bebisen att snutta mycket. Men många mammor har i te tid eller lust att sitta med bebisen hela dagarna. Som sagt amningshjälpen är kanon!

• Tygtiiger

Det finns massor av tips!! Det finns hela böcker att läsa - kolla på biblioteket.

För det första ska man komma ihåg att det tar några veckor tills man får kläm på det, för både mamma och barn behöver lära sig att amma. I början har du jättelite mjölk och barnet har en jätteliten magsäck, så barnet behöver amma ofta både för att få igång mjölkproduktionen och för att äta tillräckligt. Sedan ställer barnet in sig på sina egna behov - jag hade en som ammade en timme i taget var fjärde timme och en som ammade helt hipp som happ men bara en kvart i taget. Båda växte fint och brösten anpassade sig. 

I början kan det göra ont. Det kan kännas gräsligt när mjölken rinner till och det spänner i brösten och man är trött och orolig efter att ha fått barn (och alla hormoner som snabbt förändras i kroppen). Om det gör svinont när bebisen ammar eller du får små sår och sprickor på bröstvårtan så är något fel, oftast bebisens tag. Barnet ska ha jättemycket bröst i munnen, det ska se ut som att barnet ÄTER på bröstet, inte suger. Det enklaste är att lägga bebisen med näsan i höjd med bröstvårtan och barnets mage mot din mage (alltså inte kroppen vriden uppåt, hen ska inte behöva vända på huvudet för att äta) och när barnet gapar stort så tjoffar man snabbt ungen mot bröstet. Med kraft. Tricket är att barnet ska gapa stort och när man då trycker dit bröstet så gapar barnet ÄNNU större och vips har man fått till ett vettigt tag. Sedan ska man naturligtvis inte sitta och vråltrycka barnet till bröstet utan det räcker att stötta upp bakhuvudet med handen. 

Be barnmorskorna och barnsköterskorna på bb om hjälp! Får du bekymmer så be om hjälp varje gång du ska amma och de flesta sjukhus har också amningsmottagning i någon form som kan hjälpa till. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • malzac
    Zayco skrev 2013-06-27 03:05:21 följande:
    Finns det råd/tips att ge för amningen? 

Till exempel så är jag lite förvirrad angående ''snuttandet av tutten''

Att det inte är bra för bebis att vara fastklistrad vid tutten och snutta dygnet runt, medan andra säger att det är jättebra för att amningen och mjölken ska komma igång.

Har ni några bra tips att ge en förstföderska?  

Tygtiigers tips är jättebra! Tänkte bara tillägga att en ny bebis växer i tillväxtperioder, så då och då kommer du att märka att han/hon vill sitta vid bröstet konstant i ett par dagar, även om han/hon inte brukar vara sån. Dessa perioder är normala och till för att ge bebisen extra energi och för att öka din mjölkproduktion så att du kan möta denna större bebis behov.

Och prova olika amningsställningar. Ibland känns en mer naturlig än de andra, särskilt i början. Jag liggammade enbart i början, och "fotbollsgreppet" blev jag aldrig klok på.
Svar på tråden Finns det några ''tips'' för amning?