• vaniljkaka

Jag är sämst på LCHF! hjälp :(

Är inne på dag tre! Än så länge väger jag lika mycket och måttet runt magen är detsamma, fast det tar nog ett tag innan man ser resultat! Har bara så dåligt tålamod :/

Okej .. det jag undrar är HUR räknar man kalorier eller är de kolhydrater man ska räkna när man går på lchf? Jag vill gå på strikt lchf och hört man ska äta under antingen 20g eller 10g (vet ej vad) och hur vet man hur mycket gram de man äter är? :S Jag är skiiit dålig på detta! Vet inte ens skillnaden på kalorier och kolhydrater :(
    och när man går på strikt lchf får man bara äta kött/fisk/fågel smör å grädde då? inga grönsaker alltså?  Det är så jag förstått de. Förstår verkligen  inte skillnad på strikt och normal lchf.  Mitt mål är ju att gå ner i vikt på lchf, inte få bättre hälsa elr ngt sånt. 

En fråga till får man bara dricka vatten,kaffe te? Jag måste ha något med smak i för annars smakar de skit i min mun :/ citronvatten å liknande hjälper inte.. känner sånt sug efter läsk,saft eller juice! specielt på natten, kan inte somna om om jag inte fått något gott att dricka :( 

Snälla svara på de ni vet :/ känns som jag är sämst på detta och inte fattar nånting, kommer säkert inte ens gå ner ett skit elr bli smalare :/  

• Svar på tråden Jag är sämst på LCHF! hjälp :(
  • Clotilda

Dy behöver läsa på mer. Självklart ska du äta grönsaker. Googla och lär.

• Duckan

Finns en mattråd om LCHF här på fl och böcker om det, bara att läsa på ts

• Pallas

Kolla in den här tråden, där finns färdiga dagsmenyer för LCHF, börja där: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370.html. Till att börja med kan du ta fram alla livsmedel du har hemma och dumpa dem som har mer än 5-7 g kolhydrater per 100 g. 

Jonas Bergqvist skriver om LCHF är en av de få som lägger in vetenskapliga referenser i sina texter: http://www.jonasbergqvist.se/ Där kan du lära dig lite om hur LCHF fungerar biokemiskt i kroppen osv.

Glöm inte att det oftast har tagit lååång tid att samla på sig överviktskilona, då blir kanske en långsam men hållbar viktnedgång mer motiverande.

Jag har ätit LCHF (inte strikt) i snart 1,5 månad och har gått ned ungefär fyra kilo. Ska ned 8-10 till. Jag har lagt på mig 10 kilo på tre år och jag har ingen brådska att gå ned. Personligen mår jag jättebra av att utesluta kolhydrater (även gluten) så jag räknar inte detta som en bantningskur, utan som en komplett kostomläggning. Plötsligt fungerar mina mättnadskänslor och jag överäter inte, jag är jämnare i humöret och mår bättre än någonsin. Dock är det väldigt individuellt hur man reagerar på en ketogen kosthållning, vissa mår skitdåligt, magen pajar, konstant huvudvärk osv.

• Tonårsmamman1

Matdagboken.se är en bra sida, där finns många som äter LCHF. Där kan man även registrera vad man äter, och på så sätt hålla koll på hur mycker protein, fett och kolhydrater man får i sig.

• Venne

Håller med övriga. För utom det: Du slåss mot ditt sockerberoende nu, det är därför du är desperat efter läsk och saft. NEj, du kan inte dricka det för då fortsätter du trigga ditt sockerberoende. Socker är kolhydrater, den värsta tänkkbara typ. Testa att köpa typ kolsyrat vatten för variation.

Jag kan varmt rekommendera att köpa en LCHF-kokbok. Hittade massor av kul tips där Istället för ris kan du t.ex.göra blomkålsris sm var MINST lika gott. Riv ned en hel blomkål, koka i 3 minuter, sila bort vattnet och låt en klick smör smälta över. Gott! Till det kan du t.ex. göra en fläskfilégryta med lite lök. grönsaker, grädde och creme fraiche i. När det gäller sallad så ska du undvika rotfrukterna och käka sådant som växer ovanför jord. Ät bara lite frukt som "godis". Undvik också vetemjöl. Bröd är jobbigt att vara utan, men det finns alternativ som man kan baka själv om du googlar lite. Byt ut alla dina produkter till fullfeta, t.ex 10% turkisk yoghurt istället för vanlig.

Kolhydrater är t.ex. vanligt socker och annat sött som finns i honung och liknande. Stärkelse är en annan form av kolhydrat och det finns i pasta, ris, potatis etc. Kolhydrater är alltså ett ämne, i jämförelse med protein och fett osv. kalorier är en måttenhet på hur mycket energi man får i sig av en viss mat. Kalorier är alltså inget verkligt ämne direkt, utan en måttenhet som Kg, hg, ml osv. Skit i kolhydraterna nu och ät dig lagom mätt på rätt saker! Snart släpper suger efter skräp. Glöm inte äta lite extra fett nu för annars får du inte i dig energi tillräckligt när du utesluter kolhydraterna.

• vaniljkaka
    Venne skrev 2013-06-26 11:56:22 följande:
    Håller med övriga. För utom det: Du slåss mot ditt sockerberoende nu, det är därför du är desperat efter läsk och saft. NEj, du kan inte dricka det för då fortsätter du trigga ditt sockerberoende. Socker är kolhydrater, den värsta tänkkbara typ. Testa att köpa typ kolsyrat vatten för variation.

Jag kan varmt rekommendera att köpa en LCHF-kokbok. Hittade massor av kul tips där Istället för ris kan du t.ex.göra blomkålsris sm var MINST lika gott. Riv ned en hel blomkål, koka i 3 minuter, sila bort vattnet och låt en klick smör smälta över. Gott! Till det kan du t.ex. göra en fläskfilégryta med lite lök. grönsaker, grädde och creme fraiche i. När det gäller sallad så ska du undvika rotfrukterna och käka sådant som växer ovanför jord. Ät bara lite frukt som "godis". Undvik också vetemjöl. Bröd är jobbigt att vara utan, men det finns alternativ som man kan baka själv om du googlar lite. Byt ut alla dina produkter till fullfeta, t.ex 10% turkisk yoghurt istället för vanlig.

Kolhydrater är t.ex. vanligt socker och annat sött som finns i honung och liknande. Stärkelse är en annan form av kolhydrat och det finns i pasta, ris, potatis etc. Kolhydrater är alltså ett ämne, i jämförelse med protein och fett osv. kalorier är en måttenhet på hur mycket energi man får i sig av en viss mat. Kalorier är alltså inget verkligt ämne direkt, utan en måttenhet som Kg, hg, ml osv. Skit i kolhydraterna nu och ät dig lagom mätt på rätt saker! Snart släpper suger efter skräp. Glöm inte äta lite extra fett nu för annars får du inte i dig energi tillräckligt när du utesluter kolhydraterna.
    Tack för ditt svar! :) Jag äter typ så som du beskriver. Men blir förvirrad för det står olika saker på olika sidor :/ Man kanske inte behöver äta strikt för att gå ner.. vad vet jag. 

gud vad jag fantiserade om en varm macka med massa ost och ketshup idag på morgonen :/ istället blev de 2 ägg och en burk mackrill , urk :( mår redan illa. 
    Men alltså de här med att jag vill ha läskt elr saft är bara för det smakar så illa i munnen utan de :S  Vatten tar ju inte bort smaken från de man ätit, så nu sitter jag här med en rutten äggsmak i munnen :P
    Kan man äta frysta hallon? Det har jag stoppat i mig några stycken när de smackat skit i munnen. är de ok? elr är de för mycket socker?  
  • Jimman

Skippa all potatis pasta ris bröd o ät det som innehåller mindre än 5 kolhydrater per 100 G så har du grunden

• vaniljkaka
    Pallas skrev 2013-06-26 11:12:21 följande:
    Kolla in den här tråden, där finns färdiga dagsmenyer för LCHF, börja där: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370.html. Till att börja med kan du ta fram alla livsmedel du har hemma och dumpa dem som har mer än 5-7 g kolhydrater per 100 g. 

Jonas Bergqvist skriver om LCHF är en av de få som lägger in vetenskapliga referenser i sina texter: www.jonasbergqvist.se/ Där kan du lära dig lite om hur LCHF fungerar biokemiskt i kroppen osv.

Glöm inte att det oftast har tagit lååång tid att samla på sig överviktskilona, då blir kanske en långsam men hållbar viktnedgång mer motiverande.

Jag har ätit LCHF (inte strikt) i snart 1,5 månad och har gått ned ungefär fyra kilo. Ska ned 8-10 till. Jag har lagt på mig 10 kilo på tre år och jag har ingen brådska att gå ned. Personligen mår jag jättebra av att utesluta kolhydrater (även gluten) så jag räknar inte detta som en bantningskur, utan som en komplett kostomläggning. Plötsligt fungerar mina mättnadskänslor och jag överäter inte, jag är jämnare i humöret och mår bättre än någonsin. Dock är det väldigt individuellt hur man reagerar på en ketogen kosthållning, vissa mår skitdåligt, magen pajar, konstant huvudvärk osv.
    Okej fyra kilo är ju inte mycke, läste på kostdoktorn att man går ner 1-3 kilo den första veckan ;o men är ju olika förstår jag. Föresten tycker jag man väger olika hela tiden när jag väger mig, de hoppar typ mellan 57,7 kg , 58,2kg å 58,8 kg.. så man vet ju inte om man går upp elr ner :S 
    tack för dina länkar. ska kika 
  • vaniljkaka
    Jimman skrev 2013-06-26 13:15:00 följande:
    Skippa all potatis pasta ris bröd o ät det som innehåller mindre än 5 kolhydrater per 100 G så har du grunden
    ok tack!! kollade lite i kylen och den turkiska yoghurten innehåller ju 5,1 g kolhydrater läste jag :( man ska ju få äta den i lchf ;o fan va komplicerat ! :/ 
  • Jimman

Ja men ofta av många saker äter man inte 100 G , den ryska yoghurten ska vara bättre , själv hoppar jag yoghurt helt

• vaniljkaka
    Jimman skrev 2013-06-26 14:16:12 följande:
    Ja men ofta av många saker äter man inte 100 G , den ryska yoghurten ska vara bättre , själv hoppar jag yoghurt helt
    Ah ska nog oxå skippa den, tyckte den va äcklig. 
    en sista fråga, vet du om frysta hallon är okej? köpte coop extras hallon, det står de är 7g kolhydrater och 2 g socker :( Jag tar bara något hallon nångång ibland.. läser ju att alla äter frysta hallon :S  
  • Pallas
    vaniljkaka skrev 2013-06-26 13:59:19 följande:
    Okej fyra kilo är ju inte mycke, läste på kostdoktorn att man går ner 1-3 kilo den första veckan ;o men är ju olika förstår jag. Föresten tycker jag man väger olika hela tiden när jag väger mig, de hoppar typ mellan 57,7 kg , 58,2kg å 58,8 kg.. så man vet ju inte om man går upp elr ner :S  tack för dina länkar. ska kika 

Nej, det är inte en så snabb nedgång, men så har jag varken hunnit träna eller ätit strikt. Det har faktiskt inte varit någon uppoffring att komplett lägga om mina matvanor helt och hållet. Jag vet också att jag kan gå ned rysligt fort, men då lägger jag i allmänhet på mig igen när jag återgår till normalkost. Den här gången har jag inte för avsikt att köra en kortsiktig diet, utan att faktiskt äta så här så länge jag mår bra av det. Då gör det mig inget att det går lite långsamt nedåt.
  • Venne

Jag tror man får känna efter hur strikt man "ska" vara för att det ska passa ens egen kropp. Jag har t.ex aldrig haft övervikt men mår bättre i mage och sånt så därför har jag börjat nyligen. Mår mycket bättre redan! Men man får väl kanske anpassa sitt kolhydratintag efter hur man orkar leva och om man vill gå ned mycket i vikt eller om man vill stå stilla. Jag var hyfsat strikt nu i början (är bara på vecka 2 men har läst på en del) men har redan gått ned ett par kg så nu kommer jag testa att lägga till lite rotfrukter och några frukter i veckan. Det jag kommer försöka vara stenhård med är att inte äta socker, lightprodukter, lättprodukter eller vetemjöl. Att äta naturlig kost, med hyfsat högt fettinnehåll, liten andel kolhydrater och för min del även bär, nötter, fröer, frukt och grönt.

Du verkar ha väldigt mycket sockerberoende så för att göra det enklare för dig själv tror jag att du ska helt enkelt avgifta dig själv genom att vara väldigt strikt någon vecka. Därefter tycker jag du ska försöka hitta en balans där du sakta går ner i vikt på ett hälsosamt sätt, men ändå känner att du lever på ett sätt som du mår bra av och kan fortsätta leva enligt för resten av ditt liv.

Förresten hittade jag ett snabbt recept på fruktostmacka (du saknade din ostmacka ju!):
    Knäck ett ägg i en skål och vispa upp med en gaffel.
    Häll i en dl mandelmjöl och ett kryddmått salt, vispa lite till.
    Smält 25 gram smör och vispa i.
    Häll smeten i 2 små skålar och ställ i micron i 2 minuter. Låt svalna på en tallrik.

Jag hade på bregott, ost, skinka, gurka och örtsalt. Himmelen när man saknat sitt bröd! Smakar inte som riktigt bröd, men nära nog

Svar på tråden Jag är sämst på LCHF! hjälp :(