• Benjimom

Störtförlossning med första hur blev det med andra barnet?

Hej jag är gravid med mitt andra barn (bf 21/7) och jag har lite funderingar.

Med min första hade jag kraftiga smärtsamma förverkar i flera veckor men gick över tiden med 12 dagar.
    Men sen när det väl va dags hade jag en störtförlossning. Kom in till sjukhuset vid 7 och sonen är född 8,33.

Så nu är jag då fundersam över hur det kommer bli denna gången.
    Har inte än haft massa kraftiga förvärkar som jag hade med sonen.
    Så jag undrar finns det någon där ute som haft snabb första förlossning som kan dela med sig om hur andra gick? 

• Svar på tråden Störtförlossning med första hur blev det med andra barnet?
  • Charmed92

Undra samma sak så jag favoritar också!

En liten fråga hur länge hade du värkar innan du åkte in till förlossningen?

• Näckrosen

När min första skulle födas undersökte läkaren mig kl. 21 och sa att före 1 händer inget. Gå på toa och sov sen. Ställde mig upp och hann inte till toan. 21.29 är han född.

Nr två blev en segdragen förlossning med krystvärkar i flera timmar. Slutade med akut kejsarsnitt.

Så alla graviditeten/förlossningar är unika.

• Benjimom
    Charmed92 skrev 2013-06-23 23:21:55 följande:
    Undra samma sak så jag favoritar också!

En liten fråga hur länge hade du värkar innan du åkte in till förlossningen?
    Mitt vatten gick ca 20 över fyra, ungefär en halv timme senare började jag få värkar men dom blev inte regelbundna  förens vid 6 tiden
  • Benjimom

Fast jag kan tillägga att när jag kom in till förlossningen vid sju var jag fortfarande bara 3 cm öppen vilket jag hade varit sedan någon vecka tillbaka.

• HopeNeverFades

Första förlossningen tog 2h och 10 min från första känningen.
    Andra tog lite drygt 40 min från första känningen.
    Får se nu hur 3.e tänker bete sig, en månad kvar till bf.

• Skrutteplutt

Med första hade jag värkar ca 4 h innan jag kom in på förlossningen. Väl där var hen ute efter 1 h. Med andra hade jag värkar med ca 5 min emellan i kanske 8 h väldigt svaga i början och sen blev de kraftigare och kraftigare men aldrig tätare. Vi åkte in och blev inskrivna 07.35. Klockan 07.43 är hen född. Sms:ade min syster vid 06.00 att "det blir nog ingen lunch idag, har satt igång men går trögt. Så räkna inte med någon bebis förräns tidigast i kväll... ". Det gick supersnabbt på slutet kan man säga. Får vi fler barn kommer jag åka in vid första värk för att inte riskera att föda hemma.

• cpa81

Jag har varit sjukskriven de två sista månaderna under båda mina graviditeter pga hotande förtidsbörd och med en hel del sammandragningar/förvärkar.

Första förlossningen tog 4 timmar från första känning. Inga regelbundna värkar. 1,5 timme på förlossningen som kändes som en endaste låååång värk... Fullt öppen när jag kom in.

Andra förlossningen var jag inne på sjukhuset för undersökning och det visade sig att jag redan var öppen 5 cm. Inga andra värkar förutom de "vanliga" sammandragningarna/förvärkarna. Blev skickad till förlossningen. Efter att de tagit hål på hinnorna tog det mindre än 1 timme. Fick då även regelbundna värkar, dock inte särskilt smärtsamma. Hade troligtvis fött hemma om jag inte redan befunnit mig på sjukhuset.

• SofieBear

Från start tills barnen varit ute har det sett ut så här:

Ettan: 4 timmar

Tvåan: 3 timmar

Trean: 1 1/2 timme

Barnmorskan på rundvandringen på bb sa att tiden ofta halverades med andra barnet. Det har dock bara stämt på dem med långdragna första förlossningar enligt de jag har hört med. De som har haft snabba först har det gått fortare för, men med lite olika tider.

• Squeezetoy

Har inte själv haft snabb förlossning men min storasyster har.

Med första barnet vaknade hon med värkar på morgonen, 2timmar senare var bebisen ute.
    Med andra barnet vaknade hon med värkar och 3tim senare var bebisen ute. Så lite längre andra gången men ändå rätt snabb förlossning.

Själv hade jag 35tim första gången, 8,5tim andra gången och väntar nr.3 vilken dag som helst men jag tror inte på någon supersnabb förlossning denna gång heller.

• Benjimom

Tack för alla svaren, verkar ju som att de flesta faktiskt går ännu snabbare andra gången.
    Va det någon av er som hade väldigt mycket förvärkar med första men inte lika mycket med andra barnet? 

• Mary Jo

Min första var ju inte supersnabb med 3 timmar från första värk. Andra tog 40 minuter från första värk så det gick mycket fortare!

Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11
  • Dr Mupp

Ettan 53 timmar
    tvåan 18 timmar
    trean 1 timme.
    Fyran planerat snitt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fridaa87

Första barnet planerat snitt
    Andra barnet kan man också säga blev störtförlossning, hann in med ambuland på akuten, 12 minuter senare var dottern född
    Tredje barnet åkte vi in till förlossningen i tid och det tog 4,5 timme 

• Fridaa87

Kan tillägga också att jag inte haft några förvärkar innan. Endast riktiga verkar samma dag som barnen blivit födda, förutom första då

• Spindelmamman

Ettan: 4h 14 min, vecka 39+2
    Tvåan: 1h 26 min, vecka 38+1

Båda förlossningarna startade spontant med vattenavgång och strax efteråt kraftiga värkar direkt, direkt från noll till hundra. Vattnet har kommit som en total överraskning båda gångerna.
    Med ettan var jag 10 cm öppen redan efter 2h men då stannade allt av och jag fick aldrig några ordentliga krystvärkar heller. Till slut "tryckte jag bara ut honom" då barnmorskan sa att han började verka stressad där inne, minns inte om pulsen var för hög eller för låg. Mycket blod tappade jag då, 1,6 liter. Han kom dessutom i vidöppet läge, alltså med ansiktet åt "fel" håll.
    Med tvåan kändes det som att allt gick smidigare, min kropp visste bättre vad den skulle göra. Krystskedet var under 1 min.

Jag är nöjd med att ha haft snabba förlossningar, men som någon som gillar att ha kontroll är det jobbigt att veta att vattnet kan gå precis när som helst utan någon som helst förvarning så man behöver vara beredd hela tiden.
    Lite smått orolig för hur det blir den dagen det är dags för barn #3, då kommer jag att vara i ständig beredskap från v.36 tror jag!

Svar på tråden Störtförlossning med första hur blev det med andra barnet?