• ladysoul77

Hur får jag min 3-åring torr i sommar?

Jag tänkte ta tag i min dotters blöjavvänjning på allvar i sommar. Hon fyllde 3 i mars.  

Hon får gå i trosor så mycket som möjligt, men tyvärr händer det ingenting på pottan/toan. Igår var hon utan blöja från morgonen och vi försökte få henne till toan ofta men det hände ingenting där. Hon kissade på sig vid 14-tiden och jag tror att hon höll sig så länge det gick. Det är bara att hon inte kan slappna av och släppa ut kisset när hon väl sitter.. I och med det så är det numera svårt att ens få henne till toan alls eftersom då hon säger att "det kommer ju ingenting" när vi ber henne gå dit.

Fick ett tips av en kompis att hälla ljummet vatten mellan benen då hon sitter på toan för att slappna av, men hon är i en supertrots-fas och det är tvär-nej på det.  

Ska man ta bort blöjan helt? Det gjorde vi med hennes storasyster men det blev katastrof då hon blev så fruktansvärt förstoppad och hon vägrade bajsa på toaletten efter det fram tills hon fyllde 5 år.. Så jag vågar inte det.  

Detta är ett infekterat ämne för mig då det var totalt kaos med hennes storasyster och det var stor frustration att hon inte blev blöjfri förrän hon var över 4 år. Vill att det ska gå bättre denna gången.. 

Några tips? 

• Svar på tråden Hur får jag min 3-åring torr i sommar?
  • RöttÄrSött

Vad gör ni på toan? Kan ni ha lekstund, sagor, sånger, ramsor etc?

Försök göra det till en rolig stund och gå ofta. Det kan ju vara en lek/tävling, ni föräldrar kan sitta samtidigt osv

• Tiiipsy

Har du prövat att låta henne sitta ifred på toan? Kanske hjälper det om hon får bläddra i någon bok samtidigt, det kanske få henne att slappna av och inte tänka så mycket på att hon måste kissa....belöna henne vid varje försök.

• pluvdo

Jag mutade min son med godis när han skulle bli blöjfri. Hade tablettaskar och så fick han en liten godisbit varje gång han kissat på pottan. Efter några dagar behövdes det inte längre utan då gick han ändå.

Vet dock inte om det skulle fungera för er dotter eller om det bara skulle göra att hon känner sig ännu mer pressad/stressad. Så kanske det inte är ultimat att belöna sitt barn med godis heller. :) Men det fungerade här i alla fall.

• hannis

Jag gjorde en belöningatavla till min son. Varje gång han kissade eller bajsade på pottan fick han ett klistermärke (guldstjärnor) och efter 5 stjärnor fick han välja en liten leksak. Efter bara någon vecka kunde vi ta bort tavlan och några veckor senare var han helt torr.

Detta var i mars i år då han var precis 3 år och han har inte haft blöja sen dess.

• tilj75

Låt henne sitta på potta framför tv på bestämda tider. Tex om fem minuter äter vi lunch, nu ska vi titta på blabla och sitta på pottan, nu är kl två så kom så tittar vi på blabla och sitter på pottan. Stående ovationer om det händer nåt i pottan, bara byt kläder och ignorera om det kommer i byxorna.

• 7 michelingodingar

Har ni någon potta? Med våra första barn så satte vi pottan i vardagsrummet, av med blöjan och barnet fick springa i trosa/kalsonger. Satte barnet med jämna mellanrum på pottan och i början så hände det inget där utan det kom på golvet istället men det var inget som vi la någon vikt vid utan sa bara "oj då" och torkade upp. Efter några dagar så började jag kunna läsa av barnen och satte de på pottan och till slut så kom kisset där i och när de väl kissat i pottan så har vi berömt, berömt och åter berömt överdrivet, vilket har gjort att våra barn blivit så stolta och efter några veckor har de varit helt torra.
    När vi sedan gick över till toan så har vi haft en barntoasits då våra tyckt att det varit så otäckt att sätta sin lilla rumpa på det där stora hålet samt haft en pall där barnen kunnat klättra upp själva och sätta sig och sedan ha fötterna på under tiden, vilket också gjort att de tyckt det känts mer säkert.

Går barnet på dagis? Kan de i så fall hjälpa till? Våran minsta fyllde 3 år i april och eftersom barnen varit på dagis hela dagarna så tog dagis tag i det och på 2 veckor var minsta blöjtorr dagtid och ca 3 veckor senare även torr nattetid.

Gör toabesöken lite roliga med lite läsning eller kanske att man sitter och småpratar, sjunger osv. Testa med att ge något klistermärke osv och ge beröm i mängder är mitt tips.
    Sen ska man också tänka på att vissa barn är mogna tidigt för att bli blöjtorra medans andra barn behöver mer tid på sig.    

• Frontline
    hannis skrev 2013-06-23 11:53:24 följande:
    Jag gjorde en belöningatavla till min son. Varje gång han kissade eller bajsade på pottan fick han ett klistermärke (guldstjärnor) och efter 5 stjärnor fick han välja en liten leksak. Efter bara någon vecka kunde vi ta bort tavlan och några veckor senare var han helt torr.

Detta var i mars i år då han var precis 3 år och han har inte haft blöja sen dess.
    Så gjorde vi med dom 2 äldsta barnen dom vart blöjfria dygnet runt när dom var 2 år och 4 månader, visst hände det nån olycka ibland men det får man räkna med...
    Här var det 10 stjärnor som gällde då det kunde bli många besök på pottan varje dygn...

Annars är det nog bara att avvakta utan det är barnet själv som känner när det börjar bli redo...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ump

Vi har med båda barnen tagit bort blöjan helt och satt dem på pottan då och då. Pottan har stått framme där vi är, tex i köket. När det hänt en olycka på golvet har vi direkt satt dem på pottan och sagt att "här kissar man" Har bara tagit ett par dagar innan de fattat galoppen och satt sig själva när de behövt.

• nellang

Har en 2.5 åring som vi ska börja potträna i sommar. Han är helt ointresserad av pottan.

Fick tips av kompis att bara ta av blöjan och börja. Hur viktigt är det där med att de ska vara mogna för pottor? Är det för tidigt om han själv inte är intresserad?

• ladysoul77

Tack för alla tips!

Det låter så enkelt då ni säger "sätt henne på pottan" men tyvärr funkar inte det med en tre-åring.. :)  Hon måste själv vilja sitta där för det går inte att tvinga henne. Vi kör på klistermärken och det är möjligtvis det enda som kan locka henne dit just nu..  Problemet är som jag ser det att inget händer när hon väl sitter där. Hon kan sitta upp till 30 minuter men det händer ingenting.. 

Det hände ingen olycka igår för hon fick en blöja då vi skulle gå och handla och då släppte hon ut allt i den. Plus att vi badade en sväng och jag skulle gissa att hon kissade i sjön :) Så uppenbarligen kan hon hålla sig och "planera" sina behov någorlunda. Kanske helt enkelt måste vara hemma hela dagen för nån gång måste det ju komma ut.. 

Någon som varit med om att det låser dig på toan/pottan?

• RöttÄrSött

Det finns ju en modell där man börjar med att man (med blöja) får in att man enbart kissar på toaletten (barnet får då en blöja inne på toa för att kissa eller bajsa)

Då detta är etablerat går man vidare med att barnet ska sitta på toan eller pottan med blöja. Då detta är etablerat håller man som vuxen i blöjan mot barnet utan att sätta på den. Slutligen lägger man ned blöjan i toan eller pottan så barnet får göra sina behov på den.

Svar på tråden Hur får jag min 3-åring torr i sommar?