Hur får jag min 3-åring torr i sommar?
Jag tänkte ta tag i min dotters blöjavvänjning på allvar i sommar. Hon fyllde 3 i mars.
Hon får gå i trosor så mycket som möjligt, men tyvärr händer det ingenting på pottan/toan. Igår var hon utan blöja från morgonen och vi försökte få henne till toan ofta men det hände ingenting där. Hon kissade på sig vid 14-tiden och jag tror att hon höll sig så länge det gick. Det är bara att hon inte kan slappna av och släppa ut kisset när hon väl sitter.. I och med det så är det numera svårt att ens få henne till toan alls eftersom då hon säger att "det kommer ju ingenting" när vi ber henne gå dit.
Fick ett tips av en kompis att hälla ljummet vatten mellan benen då hon sitter på toan för att slappna av, men hon är i en supertrots-fas och det är tvär-nej på det.
Ska man ta bort blöjan helt? Det gjorde vi med hennes storasyster men det blev katastrof då hon blev så fruktansvärt förstoppad och hon vägrade bajsa på toaletten efter det fram tills hon fyllde 5 år.. Så jag vågar inte det.
Detta är ett infekterat ämne för mig då det var totalt kaos med hennes storasyster och det var stor frustration att hon inte blev blöjfri förrän hon var över 4 år. Vill att det ska gå bättre denna gången..
Några tips?