• MamA2B

När är det ok att låta barnen åka utomlands själva?

Hej! Min väninnas dotter tjatar på sin mamma om att hon vill åka utomlands med sin jämnåriga kompis. Ingen av dem dricker eller festar, dock är de 17 år och fyller alltså 18. Nästa sommar. Tycker ni att hon ska låta dottern åka ? Och vet ni några bra resemål? När lät ni era barn åka själva?

• Svar på tråden När är det ok att låta barnen åka utomlands själva?
  • vanessaj
    Kodia skrev 2013-09-09 23:49:25 följande:

Men då menar du väl med kompisens familj? Frågan var ju när de får åka själva, dvs utan någon vuxen.
    Dom var på språkresa en vecka med engelska klasser och en vecka sol o bad så det var både med och utan vuxna.
  • Kodia
    vanessaj skrev 2013-09-10 20:48:18 följande:
    Dom var på språkresa en vecka med engelska klasser och en vecka sol o bad så det var både med och utan vuxna.

Men det var väl någon ledare eller värdfamilj etc med? Två tolvåringar är väl inte på sol- och badsemester en vecka helt ensamma???
  • vanessaj
    Kodia skrev 2013-09-10 21:48:05 följande:

Men det var väl någon ledare eller värdfamilj etc med? Två tolvåringar är väl inte på sol- och badsemester en vecka helt ensamma???
    Jo dom åkte dit med ledare och bodde hos en värdfamilj. Men den veckan de var lediga fick dom klara sig själva och det var den veckan de pratar mest om. Dom solade och badade på dagarna och på kvällarna gick dom på nattklubbar och dansade. Tror dom mognade väldigt mycket på den resan och dom var ju två tjejer som var ihop hela tiden.
  • Kodia
    vanessaj skrev 2013-09-10 22:50:04 följande:
    Jo dom åkte dit med ledare och bodde hos en värdfamilj. Men den veckan de var lediga fick dom klara sig själva och det var den veckan de pratar mest om. Dom solade och badade på dagarna och på kvällarna gick dom på nattklubbar och dansade. Tror dom mognade väldigt mycket på den resan och dom var ju två tjejer som var ihop hela tiden.

Och det tyckte du var ok??? Tolvåringar på nattklubb?

Eller var de på ett disco som arrangerades av språkreseföretaget?   
  • vanessaj
    Kodia skrev 2013-09-10 23:04:41 följande:

Och det tyckte du var ok??? Tolvåringar på nattklubb?

Eller var de på ett disco som arrangerades av språkreseföretaget?   

Nej dom bodde i ett område som heter Paceville och där fanns många vanliga discon som dom kom in på. Jag förstår att du inte tycker det är ok men du känner inte min dotter. Hon är mer mogen än de flesta 15-16 åringar så jag har inga problem att hon går på nattklubb själv utan att ha mamma som övervakar hela tiden.
  • Kodia
    vanessaj skrev 2013-09-11 18:48:47 följande:

Nej dom bodde i ett område som heter Paceville och där fanns många vanliga discon som dom kom in på. Jag förstår att du inte tycker det är ok men du känner inte min dotter. Hon är mer mogen än de flesta 15-16 åringar så jag har inga problem att hon går på nattklubb själv utan att ha mamma som övervakar hela tiden.

Ok. Jag tycker iofs att min dotter som är 11 är ganska mogen för sin ålder, men det känns inte som om jag kommer att låta henne gå på nattklubb nästa år... Särskilt inte till en ort som beskrivs så här: Paceville (sometimes abbreviated PV) is the name given to an informal district heavily populated with nightclubs, bars, pubs and restaurants, and is an important nightlife hub on the island

Vilket företag åkte hon med?
  • vampyria2
    vanessaj skrev 2013-09-11 18:48:47 följande:

Men du flrstpr verkligen inte vad problemet är.

Om hon nu får göra det här som 12 åring vad har hon kvar att längta efter? Du tar ifrån henne något genom att låta henne befinna sig på en nattklubb själv redan som 12 åring.

Sen är de inte mogna att ta rationella beslut i den åldern, hur mycket äldre de än är mot sina jämn åriga. De är lätt påverkade och pigga på att kasta sig in i nya saker, även om mamma och pappa tror något helt annat så är det så 12 åri gar fungerar och ska fungera.

Sen att det nu skulle finnas två 12 åringar som är så pass mogna är otroligt och att de skulle känna varandra låter bara för osanolikt, troligare att det handlar om föräldrar som inte riktigt har koll på läget.

Sen missar ni att ni låter små 12 åringar befinna sig i en farlig miljö, vet ni inte hur många våldtäkter som sker där varje år?

Vet ni inte om att tjejer dagligen blir drogade på sånna ställen, ett par 12 åringar är lätta offer för något sånt.

Tänk på allt våld som kan förekomma, det är inget en liten 12 åring ska utsättas för än.

Om något hade hänt ändå då vad hade ni gjort? Är en jäkla lång väg till de små om oturen är framme.

Ärligt talat jag fattar inte hur tusan man som förälder tänker när man skickar i väg sin 12 åring till något sånt.
  • vanessaj

Jag förstår att du tycker jag gjorde fel som lät henne gå på nattklubbar varje kväll i en vecka. Men det är inte som i Sverige där nere. Det är jättevanligt att 12-13 åringar är ute och festar på Malta. Läs den här artiklen.

http://www.timesofmalta.com/articles/view/20130825/local/Party-town-Paceville-You-either-love-it-or-loathe-it-.483398

Det är klart att alkoholen kan vara ett problem men jag tror inte på förbud. Dom måste lära sig själva vad som är farligt och inte.

• vampyria2
    vanessaj skrev 2013-09-12 12:07:04 följande:
    Jag förstår att du tycker jag gjorde fel som lät henne gå på nattklubbar varje kväll i en vecka. Men det är inte som i Sverige där nere. Det är jättevanligt att 12-13 åringar är ute och festar på Malta. Läs den här artiklen.

www.timesofmalta.com/articles/view/20130825/l...

Det är klart att alkoholen kan vara ett problem men jag tror inte på förbud. Dom måste lära sig själva vad som är farligt och inte.
    Äh så där korkad kan ingen vara så du måste tusan trolla....nä jag tror inte heller på förbud men inte en enda normal vuxen tillåter sin 12 åring åka i väg och supa, inte en chans att det finns!
  • lightfish

Nu är mina barn små men jag har svårt att tänka mig att jag någonsin skulle godkänna en resa förrän de fyllt 18 år, dvs att de är myndiga.

• hittpånåt

Har du själv varit på Malta? Sett hur det ser ut på kvällarna där, speciellt bland de unga invånarna ?

Har varit dit flera gånger och supandet bland unga var det värsta jag sett! Har erfarenhet av nöjesliv både i storstad och glesbygd i Sverige men på Malta tyckte jag det var fruktansvärt. Skulle inte vilja att mina barn varit själva dit innan de är myndiga och helst över 20.
  • Kodia

Har du läst artikeln och alla kommentarer? Och fortfarande tycker det är ok att 12-åringar är där??? Mycket våld, alkohol, droger, utslagna tonåringar, osv. Alla var ju ganska eniga om det.
  • vanessaj
    hittpånåt skrev 2013-09-12 15:16:17 följande:
    Har du själv varit på Malta? Sett hur det ser ut på kvällarna där, speciellt bland de unga invånarna ?

Har varit dit flera gånger och supandet bland unga var det värsta jag sett! Har erfarenhet av nöjesliv både i storstad och glesbygd i Sverige men på Malta tyckte jag det var fruktansvärt. Skulle inte vilja att mina barn varit själva dit innan de är myndiga och helst över 20.

Nej jag har inte varit på Malta men jag förstår att det är mycket festande. Jag visste inte riktigt hur det var innan men jag har förstått det nu. Nu har hon varit där och det gick bra så varför ångra att jag skickade iväg henne nu.

Det jag tycker var värst är inte alkoholen för jag vet att hon inte dricker så mycket utan att det var så många vuxna som raggade på barnen på klubbarna.
  • Kodia
    vanessaj skrev 2013-09-12 16:24:17 följande:

Nej jag har inte varit på Malta men jag förstår att det är mycket festande. Jag visste inte riktigt hur det var innan men jag har förstått det nu. Nu har hon varit där och det gick bra så varför ångra att jag skickade iväg henne nu.

Det jag tycker var värst är inte alkoholen för jag vet att hon inte dricker så mycket utan att det var så många vuxna som raggade på barnen på klubbarna.

"inte dricker så mycket"????
Svar på tråden När är det ok att låta barnen åka utomlands själva?