• tjejhalmstad

Förbrukade kalorier?

Om man räknar kalorier och ska hålla vikten och rör på sig lite. Kan man äta upp de kalorierna man förbrukat? Ja ska inte gå ner i vikt utan ska äta 2000kcal om dagen men det är ju vad kroppen behöver i vilande tillstånd eller vad säger man. Men vissa dagar tar jag 1 timmes promenader i rejält tempo eller cykling m.m. Och om jag skulle äta upp de kalorierna jag rör mig på vissa dagar, kommer man gå upp i vikt isåfall?

• Svar på tråden Förbrukade kalorier?
  • Kjellgren

Om du äter 2000 kcal och förbrukar 2000 kcal så står vikten still, i princip (du kan ju bygga muskler också om du tränar men vi skippar det nu).
    Om du då går i 30 min om dagen så förbrukar du - säg 200 kcal - extra och om du fortfarande äter 2000 kcal så kommer du att gå ner i vikt. Om du däremot äter 2200 kcal så behåller du vikten.

Nu är det ju lite teoretiskt resonemang, det är inte så exakt men du förstår principen.

• tjejhalmstad

Okej tack. Hade för mig att det var så med. Egentligen skulle ja gå upp lite så jag försöker äta det jag förbrukar också. Men då jag tänker på vad jag äter så kan jag äta väldigt mycket mat för 2000kalorier..

• Kjellgren
    tjejhalmstad skrev 2013-06-19 20:08:00 följande:
    Okej tack. Hade för mig att det var så med. Egentligen skulle ja gå upp lite så jag försöker äta det jag förbrukar också. Men då jag tänker på vad jag äter så kan jag äta väldigt mycket mat för 2000kalorier..
    Är inte en pizza typ 2000 kcal? Ät en pizza om dagen så går du garanterat upp i vikt!

En kollega berättade att en Dajmstrut var runt 300 kcal, det är också rätt rejält. Annars är jag inte särskilt bra på kaloriräknande, speciellt inte om maten ska vara någorlunda nyttig också. 
  • tjejhalmstad

Det är den alldeles säkert men det vill ja inte äta :P Daimglassen är många kalorier i ja. Unnar mig faktiskt glass varje dag :P

Svar på tråden Förbrukade kalorier?